Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0916
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pharmacodynamics and Molecular Pharmacology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Pharmacology and Pharmacodynamics II 1724-F4-FARMFL-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
o udział w wykładach - 90 godzin,
o udział w laboratoriach - 75 godzin,
o udział w ćwiczeń– 15 godzin
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 30 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 210 godzin, co odpowiada 8.40 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
o udział w wykładach - 90 godzin,
o udział w laboratoriach - 75 godzin,
o udział w ćwiczeniach – 15 godzin,
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 30 godzin
o przygotowanie do zajęć - 45 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 45 godzin,
o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin
o czytanie wybranego piśmiennictwa: 35 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 375 godzin, co odpowiada 15 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
• czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin,
• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 55 godzin,
• konsultacje badawczo-naukowe: 20 godzin
• udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 65 godzin,
• przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 20 godzin,
• przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 195 godzin, co odpowiada 7.80 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
o przygotowanie do zajęć - 45 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 45 godzin,
o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 130 godzin, co odpowiada 5.20 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z działaniem leków-K_D.W12
W2: zna i rozumie czynniki wpływające na działanie leków-K_D.W13
W3: zna czynniki dziedziczne wpływające na skuteczność i bezpieczeństwo stosowanych leków- K_D.W14
W4: zna drogi podania i dawkowanie leków-K_D.W15
W5: zna punkty uchwytu i mechanizmy działania leków-K_D.W16
W6: rozumie komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków-K_D.W17
W7: zna właściwości farmakologiczne poszczególnych grup leków-K_D.W18
W8: zna wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.W19
W9: zna działania niepożądane swoiste dla leku i zależne od dawki-K_D.W20
W10: zna klasyfikację działanie pożądanych-K_D.W21
W11: zna problemy wzajemnego oddziaływania między lekami oraz między lekami a produktami spożywczymi- K_D.W22
W12: zna zasady prawidłowego kojarzenia leków-K_D.W23
W13: zna możliwości unikania niekorzystnych interakcji-K_D.W24
W14: zna zasady monitorowania działa niepożądanych- K_D.W25
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków -K_D.U9
U2: uzasadnia wpływ czynników dziedzicznych na skuteczność i bezpieczeństwo leków -K_D.U10
U3: wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania-K_D.U11
U4: przewiduje działania niepożądane, w zależności od dawki i drogi podania leku-K_D.U12
U5: wymienia wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.U13
U6: uzasadnia korzyści wynikające ze stosowania leku złożonego-K_D.U14
U7: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz między lekami a pożywieniem-K_D.U15
U8: przewiduje skutki niekorzystnych interakcji i im zapobiega-K_D.U16
U9: wykorzystuje nabyte wiadomości z fizjologii, patofizjologii, mikrobiologii, immunologii, farmakokinetyki oraz chemii leków do zrozumienia mechanizmów działań niepożądanych oraz interakcji lekowych- K_D.U17
U10: udziela informacji o działaniu leku w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U18
U11: zapobiega interakcjom w fazie farmakokinetycznej- K_D.U45
U12: współdziała w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii- K_D.U46
U13: udziela informacji o mechanizmie działania, właściwościach farmakologicznych i działaniu niepożądanym leku- K_D.U47
U14: przewiduje wystąpienie działania niepożądanego leku- K_D.U48
U15: zapobiega interakcjom między lekami oraz między lekami a pożywieniem- K_D.U49
U16: monitoruje działania niepożądane leków- K_D.U50
U17: przekazuje zdobyte wiadomości z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U51
U18: współpracuje z lekarzem w celu wyboru właściwego leku- K_D.U52
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji o lekach-K_B.K1
K2: wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji-K_B.K2
K3: posiada umiejętność pracy w zespole -K_B.K3
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
Wykład on-line na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton z prezentacją multimedialną
wykład informacyjny
wykład problemowy
Laboratoria:
metoda obserwacji
ćwiczenia praktyczne
metody eksponujące: film, pokaz
metoda obserwacji
studium przypadku („case study”)
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
omówienie publikacji naukowych
Ćwiczenia:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
studium przypadku („case study”)
omówienie publikacji naukowych
metoda klasyczna problemowa
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- case study
- practical
- observation
- seminar
- presentation of a paper
- experimental
- laboratory
- case study
- practical
- observation
- seminar
- presentation of a paper
- experimental
- laboratory
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: