Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0916
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pharmacodynamics and Molecular Pharmacology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Pharmacology and Pharmacodynamics II 1724-F4-FARMF-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
o udział w wykładach - 95 godzin,
o udział w laboratoriach - 75 godzin,
o udział w ćwiczeniach– 15 godzin
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 10 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 195 godzin, co odpowiada 6.5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
o udział w wykładach - 95 godzin,
o udział w laboratoriach - 75 godzin,
o udział w ćwiczeniach – 15 godzin,
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 10 godzin
o przygotowanie do zajęć – 35 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 35 godzin,
o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin
o czytanie wybranego piśmiennictwa - 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 330 godzin, co odpowiada 11 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
• czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 25 godzin,
• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 60 godzin,
• konsultacje badawczo-naukowe: 10 godzin
• udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 50 godzin,
• przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 40 godzin,
• przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 40 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 225 godzin, co odpowiada 7.5 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
o przygotowanie do zajęć - 35 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 35 godzin,
o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 110 godzin, co odpowiada 3.67 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna punkty uchwytu oraz mechanizmy działania leków w tym osiągnięcia biologii strukturalnej w tym zakresie - K_D.W12
W2: Zna podział i właściwości farmakologiczne poznanych grup leków -K_D.W13
W3: Zna czynniki determinujące działanie leków w fazie farmakodynamicznej, uwzględniając czynniki dziedziczne terapii molekularnie ukierunkowanej i mechanizmy lekoopornościK_D.W14 , K_D.W15
W4: Zna drogi podania, wskazując różnice między nimi wpływające na farmakoterapię, umiejętnie rozróżnia sposoby dawkowania leków oraz potrafi wyjaśnić założenia terapii personalizowanej - K_D.W14- K_D.W16
W5: Zna pojęcia wskazania, przeciwwskazania i działania niepożądane swoiste dla leku oraz zależne od dawki Rozumie klasyfikację działań niepożądanych - K_D.W18- K_D.W17
W6: Zna pojęcie polipragmazji a także zasady prawidłowego kojarzenia leków oraz możliwość wystąpienia i uniknięcia interakcji leków - K_D.W19
W7: Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu farmakogenetyki i farmakogenomiki oraz jest świadomy i zaznajomiony z nowymi osiągnięciami w obszarze farmakologii - K_D.W20
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi sprecyzować przyczyny i skutki interakcji leków i
interpretuje wpływ czynników na działanie leków - K_D.U9
U2: Wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania - K_D.U11
U3: Potrafi zaproponować konieczność zmian dawkowania leku
wynikający ze stanów fizjologicznych i patologicznych oraz
czynników genetycznych - K_D.U12
U4: Potrafi wychwycić możliwość wystąpienia działań
niepożądanych poszczególnych grup leków w zależności od dawki
i mechanizmu działania - K_D.U13
U5: Zauważa możliwość wystąpienia działań niepożądanych,
określić ich przyczyny i skutki w fazie farmakodynamicznej oraz
określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14
U6: Samodzielnie konstruuje niezbędne do udzielenia pacjentowi
informacje o wskazaniach i przeciwwskazaniach do stosowania
leków oraz w zakresie właściwego ich dawkowania i
przyjmowania - K_D.U15
U7: Potrafi przedstawić informacje z zakresu farmakologii w
sposób zrozumiały dla pacjenta - K_D.U16
U8: Potrafi nawiązywać kontakty interpersonalne niezbędne w
kontaktach z przedstawicielami innych zawodów medycznych w
zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności
farmakoterapii - K_D.U17
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Jest gotów do wykorzystania zdobytego doświadczenia w zakresie wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego oraz współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym -K3 231
K2: Umiejętnie wykorzystuje obiektywne źródła informacji w tym Evidence Based Medicine w swoich codziennych obowiązkach - K7
K3: Trafnie formułuje wnioski z badań własnych i dostępnych w literaturze oraz z obserwacji otoczenia i w pracy - K8 K4: Jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w pracy, gwarantujących bezpieczeństwo własne i innych osób - K10
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
Wykład on-line na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton z prezentacją multimedialną (w przypadkach zgodnych z bieżącymi regulacjami epidemicznymi)
Laboratoria:
metoda obserwacji
ćwiczenia praktyczne
metody eksponujące: film, pokaz
metoda obserwacji
studium przypadku („case study”)
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
omówienie publikacji naukowych
Ćwiczenia:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
studium przypadku („case study”)
omówienie publikacji naukowych
metoda klasyczna problemowa
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- practical
- experimental
- laboratory
- presentation of a paper
- observation
- seminar
- case study
- classic problem-solving
- experimental
- laboratory
- presentation of a paper
- observation
- seminar
- case study
- classic problem-solving
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej.
Course coordinators
Notes
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: