Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Microbiology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Diagnostic Microbiology 1716-A3-DMIKR-L-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 60 godzin
- udział w laboratoriach: 105 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 60 godzin
- egzamin praktyczny i teoretyczny: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
257 godzin, co odpowiada 10,28 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 60 godzin
- udział w laboratoriach: 105 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 60 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 8 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 65 godzin
- przygotowanie do seminariów: 30 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 35 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30 + 2 = 32 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 425 godzin, co odpowiada 17 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 35 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30+2 = 32 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 67 godzin
co odpowiada 2,68 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 105 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego (w zakresie praktycznym, tj. oglądanie preparatów mikroskopowych, hodowli): 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 35 godzin
- przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym): 25 godzin
- zaliczenie praktyczne: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 206 godzin, co odpowiada 8,24 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godzin
- przygotowanie do seminariów: 10 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych:16 godzin
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 56 godzin, co odpowiada 2,24 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: przedstawia taksonomię i charakterystykę wybranych drobnoustrojów istotnych klinicznie oraz wymienia
ich właściwości biochemiczne, antygenowe i czynniki wirulencji (K_F.W15.)
W2: wyjaśnia mechanizmy warunkujące zmienność genomów drobnoustrojów chorobotwórczych dla ludzi (K_F.W15.)
W3: wymienia metody badania czystości mikrobiologicznej środowiska pracy; wyjaśnia działania przeciwdrobnoustrojowe i podstawowe zasady aseptyki
i antyseptyki oraz wpływ czynników fizycznych
i chemicznych na drobnoustroje (K_F.W15.)
W4: przedstawia podział leków przeciwdrobnoustrojowych, wyjaśnia mechanizmy, sposoby, zakresy ich działania
oraz metody wykrywania mechanizmów antybiotykooporności (K_F.W3., K_F.W16.)
W5: przedstawia metody diagnostyki najczęstszych patogenów człowieka w zakażeniach szpitalnych i pozaszpitalnych (K_F.W3., K_F.W16.)
W6: wymienia metody diagnostyki serologicznej wybranych zakażeń wirusowych, bakteryjnych i grzybiczych (K_F.W3., K_F.W16.)
W7: analizuje patogenezę i epidemiologię najczęstszych szpitalnych i pozaszpitalnych zakażeń człowieka (K_F.W15.)
W8: wyjaśnia zasady pobierania, transportu i przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych oraz zna wpływ czynników przedlaboratoryjnych i laboratoryjnych
na wynik (K_F.W1., K_F.W2., K_F.W6., K_F.W7., K_F.W8.)
W9: interpretuje wyniki badań mikrobiologicznych (K_F.W2.)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: planuje i wykonuje badanie z zakresu diagnostyki bakteriologicznej, mikologicznej, z uwzględnieniem metod mikroskopowych, hodowlanych, biochemicznych, serologicznych (K_F.U12.)
U2: wykonuje preparat mikroskopowy oraz posiew drobnoustrojów, a także ocenia morfologię drobnoustrojów (K_F.U12.)
U3: potrafi zaplanować i wykonać wybrane badania z zakresu diagnostyki wirusologicznej z uwzględnieniem metod serologicznych (K_F.U12.)
U4: proponuje schemat postępowania diagnostycznego
i leczenia zakażeń miejscowych, narządowych i układowych oraz interpretuje wynik badania mikrobiologicznego w określonym przypadku klinicznym (K_F.U12., K_F.U20., K_F.U21.)
U5: dokonuje analizy wyników i oceny problemów diagnostycznych formułując na ich podstawie wnioski przydatne lekarzowi (K_F.U22.)
U6: wyjaśnia metody pobierania materiału, sposób jego transportu i przechowywania w celu wykonania badań mikrobiologicznych oraz wpływ czynników przedlaboratoryjnych i laboratoryjnych na jakość wyniku (K_F.U1., K_F.U2.)
U7: ocenia przydatność materiału do badań mikrobiologicznych (K_F.U4.)
U8: zgodnie z rekomendacjami oznacza antybiotykowrażliwości drobnoustrojów oraz interpretuje uzyskany wynik (K_F.U13.)
U9: stosuje metody wykrywania oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki oraz interpretuje uzyskany wynik (K_F.U14.)
U10: stosuje rekomendacje w zakresie wykonywania badań mikrobiologicznych (K_F.U23.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: posiada poczucie rozwoju i samokształcenia w odniesieniu do pracy zespołów diagnostycznych (K_F.K2.)
K2: w trakcie zajęć praktycznych współpracuje z członkami zespołu i stosuje zasady koleżeństwa zawodowego (K_F.K3.)
K3: dba o bezpieczeństwo własne, otoczenia, współpracowników (K_F.K2.)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- studium przypadku
- analiza wyników badań mikrobiologicznych
- metody eksponujące: film, pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Seminaria:
- uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
- metoda dyskusji dydaktycznej
- analiza przypadków
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- narration
- participatory lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
- description
- narration
- participatory lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- case study
- brainstorming
- round table
- observation
- presentation of a paper
- experimental
- laboratory
- practical
- seminar
- brainstorming
- round table
- observation
- presentation of a paper
- experimental
- laboratory
- practical
- seminar
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- exchange and discussion methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i fizjologii.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: