Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Toxicology and Bromatology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Toxicology 1712-A4-TOKSYK-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
− udział w wykładach – 30 godzin
− udział w seminariach – 10 godzin
− udział w laboratoriach – 25 godzin
− udział w konsultacjach naukowo-badawczych
– 2 godziny
− kolokwium zaliczeniowe – 1 godzina
− egzamin - 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 69 godzin, co odpowiada 2,76 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach – 30 godzin
− udział w seminariach – 10 godzin
− udział w laboratoriach – 25 godzin
− udział w konsultacjach naukowo-badawczych
– 2 godziny
− przygotowanie do laboratoriów– 15 godzin,
− przygotowanie do seminariów - 5 godzin
− przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego
i kolokwium– 3+1 = 4 godziny
− przygotowanie do egzaminu i egzamin – 8 + 1 godzina = 9 godzin
Łączny bilans nakładu pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 100, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
− nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania
− przygotowanie do kolokwium i kolokwium - 4 godziny
− przygotowanie do egzaminu i egzamin - 9 godzin
Łączny czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punku ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
− udział w laboratoriach – 25 godzin
− udział w seminariach – 10 godzin
− przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym) – 13 godzin
− przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym)
– 3 godziny
− przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 4 godziny
Łączny bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 55 godzin, co odpowiada 2,20 punku ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów
oraz ćwiczeń:
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
przygotowanie do laboratoriów: 2 godziny
przygotowanie do seminariów:2 godziny
udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS
7. Czas wymagany do obycia obowiązkowej praktyki
− nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wykazuje znajomość zasad interpretacji wyników badań laboratoryjnych w przypadkach zatruć oraz proponuje badania specjalistyczne w celu poszerzenia diagnostyki toksykologicznej (K_E.W26, K_E.W27)
W2: w oparciu o zagadnienia z obszaru toksykologii ogólnej i szczegółowej interpretuje zależności między strukturą związków chemicznych, a reakcjami zachodzącymi w organizmach żywych. rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej i szczegółowej (K_E.W28, K_E.W29)
W3: zna właściwości fizyczne i chemiczne ksenobiotyków, przez co potrafi interpretować ich właściwości szkodliwe lub toksyczne (K_E.W29, K_E.W28)
W4: w oparciu o znajomość zasad pobierania materiału biologicznego do badań toksykologicznych, jego transportu oraz przechowywania i przygotowania do analizy proponuje algorytm postępowania analitycznego (K_E.W30)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: proponuje optymalny, ułatwiający postawienie właściwej diagnozy dobór badań toksykologicznych w oparciu o czułość i swoistość testów (K_E.U20)
U2: wykorzystując wiedzę w zakresie wartości badań diagnostyki toksykologicznej i ich przydatności w konkretnym przypadku zatrucia weryfikuje i interpretuje przedziały referencyjne w celu oceny zmian stanu pacjenta (K_E.U18, K_E.U19)
U3: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych celem wykluczenia bądź rozpoznania zatrucia oraz oceny efektów leczenia (K_E.U21, K_E.U22)
U4: ocenia możliwe skutki działania ksenobiotyków z uwzględnieniem zaburzeń metabolicznych i morfologicznych (K_ E.U23)
U5: na podstawie algorytmów diagnostyki toksykolgicznej wykorzystuje referencyjne metody analizy toksykologicznej wykorzystując odpowiedni materiał biologiczny (K_E.U24)
U6: na podstawie uzyskanych wyników jakościowych i ilościowych badań toksykologicznych interpretuje zatrucia konkretnym ksenobiotykiem (K_E.U25, K_E.U26)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: poprzez kreatywne wykorzystanie wiedzy realizuje działania związane z diagnostyką laboratoryjną (K_E.K1)
K2: potrafi wykorzystać działania zespołowe w celu realizacji zadań oraz jest odpowiedzialny za ich wynik (K_E.K2)
K3: podejmując decyzje w ramach działalności zawodowej jest świadomy odpowiedzialności zawodowej (K_E.K3)
K4: zajmuje stanowisko i kreuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej (K_E.K4)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
- -wykład informacyjny (konwencjonalny);
- wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Laboratoria:
− ćwiczenia praktyczne wspomagane e-learningiem
− metoda obserwacji
− ćwiczenia praktyczne
− studium przypadku
− analiza wyników badań toksykologicznych
− metoda klasyczna problemowa
− dyskusja
Seminaria:
− uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
− metoda dyskusji dydaktycznej
− analiza przypadków
Prerequisites
(in Polish) Przed przystąpieniem do zajęć z przedmiotu Toksykologia student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej, chemii organicznej, biochemii oraz chemii klinicznej. Student powinien posiadać umiejętności dotyczące kalibracji (walidacji) metod analitycznych; precyzyjnego ważenia i mierzenia; sporządzania roztworów; wykonywania analiz ilościowych i jakościowych klasycznymi metodami wagowymi
i miareczkowymi, jak i metodami instrumentalnymi; obliczania wyników analizy ilościowej.
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: