Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Physical Chemistry
(for:
Faculty of Pharmacy)
Instrumental Analysis 1708-A2-AINSTL-SJ
- http://www.chemfiz.cm.umk.pl/dydaktyka
- https://www.chemfiz.cm.umk.pl (term 2024/25L)
- https://www.chemfiz.cm.umk.pl (term 2025/26L)
Theoretical and practical characteristics is provided for contemporary instrumental methods in biochemistry and diagnostics. The special interests is focused on spectroscopic, electroanalytic and separation techniques. Besides some other instrumental methods of special importance are discussed. Among them mass spectroscopy and X-ray spectroscopy in biochemical applications
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin
– udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 40 godzin
– udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godzin
– egzamin teoretyczny: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 77 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin
– udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 40 godzin
– udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godzin
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
– przygotowanie do laboratoriów: 10 godzin
– przygotowanie do kolokwiów: 10 godziny
– przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 107 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
10 godzin
– udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej): 5 godzin
– udział w laboratoriach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej): 10 godzin
– przygotowanie do laboratoriów z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej: 10 godzin
– przygotowanie do egzaminu z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej: 5 godzina
– konsultacje z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 41 godzin, co odpowiada
1,64 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin
– przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,46 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
– udział w laboratoriach: 30 godzin
– udział w konsultacjach z zakresu praktycznego przeprowadzenia doświadczeń: 5 godzin
– przygotowanie do laboratorium (w zakresie praktycznym): 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,73 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia
– przygotowanie do laboratoriów: 3 godziny, co odpowiada 0,14 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: klasyfikację instrumentalnych technik analitycznych: B.W11
W2: podstawy teoretyczne i metodyczne technik spektroskopowych, elektroanalitycznych, chromatograficznych i spektrometrii mas: B.W11
W3: zastosowanie technik analitycznych w medycznej diagnostyce laboratoryjnej: B.W11
W4: podstawy teoretyczne i metodyczne technik spektroskopowych, elektroanalitycznych, chromatograficznych i spektrometrii mas: B.W11
W5: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrofotometrii w zakresie nadfioletu i promieniowania widzialnego: B.W12
W6: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrofluorymetrii: B.W12
W7: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w absorpcyjnej i emisyjnej spektrometrii atomowej: B.W12
W8: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrofotometrii w potencjometrii i konduktometrii: B.W12
W9: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych chromatografii gazowej i wysokosprawnej chromatografii cieczowej: B.W12
W10: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrometrii mas: B.W12
W11: statystyczne podstawy walidacji metody analitycznej: B.W13
W12: kryteria wyboru metody analitycznej: B.W13
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: dokonywać doboru metody analitycznej: B.U02
U2: oceniać jej przydatność w kontekście celu analizy, kalibracji metody, precyzji wykonania i obliczania wyników: B.U02
U3: dokonywać doboru metody analitycznej z uwzględnieniem ich wiarygodności i analizy statystycznej: B.U02
U4: dokonywać doboru metody analitycznej z uwzględnieniem ich wiarygodności i analizy statystycznej: B.U02
U5: dobierać metodę analityczną służącą do rozwiązania konkretnego zadania analitycznego: B.U08
U6: przeprowadzać walidację metody analitycznej: B.U08
U7: dobierać metodę analityczną służącą do rozwiązania konkretnego zadania analitycznego: B.U08
U8: wykonywać wszystkie czynności laboratoryjne z dbałością pozwalającą na zachowanie pełnego bezpieczeństwa swojego i osób współpracujących: B.U10
U9: planować i wykonywać analizy chemiczne: B.U14
U10: interpretować wyniki analiz: B.U14
U11: wyciągać wnioski z wyników analiz: B.U14
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student powinien być gotów do:
K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej: B.K01
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
1. Metody podające
- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi
- wykład interaktywny
- wykład informacyjny
2. Metody aktywizujące
- metoda przypadków
- dyskusja
- dyskusja nieformalna
- debata „za” i „przeciw”
3. Metody problemowe
- giełda przypadków (burza mózgów)
- klasyczna metoda problemowa
4. Metody eksponujące
- pokaz wybranych zjawisk
5. Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Laboratoria:
1. Metody ćwiczeniowo - praktyczne
- ćwiczenia praktyczne
- pomiar i obserwacja
- doświadczenia
2. Metody podające:
- opis
- pogadanka
3. Metody aktywizujące
- metoda przypadków
- dyskusja
- dyskusja nieformalna
- debata „za” i „przeciw”
4. Metody problemowe
- giełda przypadków (burza mózgów)
- klasyczna metoda problemowa
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii instrumentalnej. Ponadto, student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii fizycznej oraz matematyki i fizyki (poziom rozszerzony z matury).
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: