Bromatology
1707-K2-BROM-1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 godz.,
- udział w ćwiczeniach – 15 godz.,
- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi
zajęcia 1 godz.
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- przygotowanie i uzupełnienie notatek – 1 godz.,
- wymagane powtórzenie materiału – 3 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w
procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów – 3 godz.,
- przygotowanie do zajęć – 2 godz.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Łączny nakład pracy: 35 godz. (1 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna zasady rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego i podstawowe
koncepcje i metody profilaktyczne – K_W11
W2: zna podstawy mechanizmów immunologicznych reakcji alergicznych,
oraz zależności pomiędzy alergenami zawartymi w kosmetykach K_W13
W3: zna zasady działania wody jako rozpuszczalnika i sposoby jej uzdatniania,
oraz ustalania i zmiany pH środowiska – K_W32
W4: zna skutki nieprawidłowego żywienia w tym działania czynników
zanieczyszczających żywność na efektywność zabiegów
kosmetycznych – K_W45
W5: zna asortyment surowców roślinnych wykorzystywanych w
kosmetologii – K_W49
W6: zna zasady racjonalnego żywienia człowieka w stanie zdrowia i choroby
oraz posiada wiedzę na temat interakcji składników pokarmowych z
lekami i kosmetykami – K_W51
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi rozpoznać stany zagrożenia zdrowotnego i podjąć
profilaktykę – K_U11
U2: potrafi ocenić wpływ mikrobiologicznych czynników na stan
czynnościowy organizmu – K_U12
U3: potrafi rozpoznać reakcje alergiczne i mechanizmy immunologiczne -
K_U14
U4: posiada umiejętność wykonania podstawowych czynności laboratoryjnych
- ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów o określonym
stężeniu, rozcieńczanie roztworów, sączenie, ekstrakcja, ustalanie pH
środowiska –K_U30
U5: potrafi korzystać z obcojęzycznego piśmiennictwa oraz przygotowywać i
wygłaszać prace w języku obcym – K_U34
U6: potrafi scharakteryzować społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań
w zdrowiu i chorobie – K_U39
U7: potrafi udzielać porad w zakresie trybu życia, diety i stosowanych
kosmetyków sprzyjających poprawie wyglądu skóry –K_U46
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i
otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy – K_K01
K2: wykazuje postawę szacunku do ciała człowieka – K_K02
K3: potrafi pracować w zespole – K_K07
K4: przekazuje klientom wiedzę na temat zdrowego trybu życia – K_K10
K5: potrafi skutecznie i taktownie komunikować się z klientami,
współpracownikami i pracownikami służby zdrowia – K_K11
K6: posiada świadomość własnych ograniczeń i rozumie potrzebę
ustawicznego uczenia się – K_K12
Teaching methods
(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny (kowen-cjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji, pokazu
Seminaria: nie dotyczy
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- laboratory
- panel
- practical
- experimental
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- observation
Online teaching methods
- evaluative methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
Type of course
auxiliary course (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie pod-stawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii człowieka.
Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, biofizyki.
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: |
Bibliography
Literatura podstawowa:
1. Giertig H., Przysławski J., Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2006.
2. Giertig H., Duda G., Żywność a zdrowie i prawo. PZWL, War-szawa 2004, wyd. II
3. Biernat J. (red), Ćwiczenia z bromatologii, Akademia Medyczna we Wrocławiu, Wrocław 2005.
4. Olędzka R., Woźniak J. (red.), Analiza bromatologiczna, Aka-demia Medyczna w Warszawie, Warszawa 2004.
5. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.(red.), Normy żywienia czło-wieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. PZWL, Warszawa 2008
6. Molski M., Chemia piękna, PWN, Warszawa 2009.
7. Martini M-C.: Kosmetologia i farmakologia skóry. Wydawnic-two Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Langley-Evans S., Nutrition: A Lifespan Approach, Wiley-Blackwell, Chichester, 2009.
2. Hubbard S.J., Jones A.R.(Eds.), Proteome Bioinformatics, Springer Humana Press, New York, 2010.
3. Błecha K, Wawer I., Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Boni-med, Żywiec, 2011
4. Marzec A., Chemia kosmetyków-surowce, półprodukty, prepa-ratyka wyrobów, Dom Organizatora, Toruń 2009, wyd. III.
5. Marzec A., Chemia nowoczesnych kosmetyków-substancje ak-tywne w preparatach i zabiegach kosmetycznych, Dom Organi-zatora, Toruń 2010, wyd. I
6. Lektura czasopism kosmetologicznych: Polish Journal of Co-smetology, Cosmetics & Toilets, Euro-Cosmetics, Food & Co-smetics Additives, Aromaterapia, Biuletyn Kosmetologiczny, Kosmetyka i Kosmetologia, Wiadomości PTK
Notes
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: