Bromatology
1707-F4-BROM-J
This course has not yet been described...
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach – 30 godzin,
– udział w laboratoriach – 45 godzin,
– konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 5 godzin,
– przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godzin, co odpowiada 2,93 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach – 30 godzin,
– udział w ćwiczeniach – 45 godzin,
– przygotowanie sprawozdań, uzupełnienie notatek – 10 godzin,
– zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 10 godzin,
– wymagane powtórzenie materiału – 8 godzin,
– konsultacje – 7 godzin,
– czytanie wskazanej literatury: 8 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 20 + 2 = 22 godziny.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 140 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 6 godzin,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin
– udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin,
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 16 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 77 godziny, co odpowiada 2,75 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 10 + 8 + 22 = 40 godziny (1,42 punktu ECTS).
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna źródła żywieniowe podstawowych składników odżywczych, rozumie ich znaczenie, fizjologiczną dostępność, metabolizm
i zapotrzebowanie na nie organizmu człowieka. K_D.W32
W2: Zna i rozumie zagadnienia związane z bezpieczeństwem żywności i żywienia dotyczące działań niepożądanych substancji dodawanych celowo i zanieczyszczeń. K_D.W33
W3: Zna metody stosowane do oceny wartości odżywczej żywności, metody oznaczania zawartości dodatków do żywności i zanieczyszczeń. K_D.W34
W4: Zna i rozumie podstawowe procesy zagrażające jakości zdrowotnej żywności zachodzące w produktach spożywczych w wyniku przetwarzania, pakowania, przechowywania i transportu. K_D.W35
W5: Zna problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety oraz środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego. K_D.W36
W6: Zna i rozumie metody pobierania i przygotowania próbek. K_D.W37
W7: Zna i rozumie możliwe interakcje leków z żywnością, takie jak wpływ pożywienia na leki (na poziomie wchłaniania, transportu, biotransformacji i wydalania leków) oraz wpływ leków na wchłanianie, transport, metabolizm i wydalanie składników odżywczych pożywienia. K_D.W38
W8: Zna i rozumie metody oceny sposobu żywienia człowieka w zakresie podaży energii oraz składników odżywczych. K_D.W39
W9: Zna podstawowe regulacje z zakresu prawa żywnościowego krajowego i Unii Europejskiej. K_D.W40
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Uzasadnia rolę zdrowotną i znaczenie składników pokarmowych występujących w żywności w stanie zdrowia i choroby człowieka. K_D.U25
U2: Charakteryzuje produkty spożywcze pod kątem ich składu i wartości odżywczej. K_D.U26
U3: Przedstawia znaczenie badań w zakresie oceny jakości zdrowotnej żywności. K_D.U27
U4: Wyjaśnia sposób prowadzenia badań w zakresie oznaczania wartości odżywczej poszczególnych składników pokarmowych, a także określa wymagania dotyczące tych badań. żywności. K_D.U28
U5: Ocenia zagrożenie wynikające z niewłaściwej jakości zdrowotnej żywności, stosowanych dodatków do żywności oraz wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. K_D.U29
U6: Wyjaśnia zasady i rolę prawidłowego żywienia w profilaktyce metabolicznych chorób niezakaźnych. K_D.U30
U7: Wyjaśnia znaczenie wody w żywieniu i wód mineralnych w lecznictwie. K_D.U31
U8: Przewiduje skutki zmiany dostępności farmaceutycznej i biologicznej leków w wyniku spożywania określonych produktów spożywczych. K_D.U32
U9: Korzysta ze źródeł informacji na temat badań w zakresie jakości zdrowotnej żywności i żywienia, w tym wytycznych, publikacji naukowych i przepisów prawa, oraz dokonuje krytycznej oceny źródeł zgodnie z zasadami evidence based bromatology i evidence based nutrition. K_D.U59
U10: Interpretuje i stosuje wyniki badań w zakresie oceny jakości zdrowotnej żywności oraz materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. K_D.U60
U11: Dokonuje oceny narażenia organizmu ludzkiego na zanieczyszczenia obecne w żywności. K_D.U61
U12: Przeprowadza ocenę wartości odżywczej żywności metodami analitycznymi i obliczeniowymi. K_D.U62
U13: Udziela porad pacjentom w zakresie interakcji leków z żywnością. K_D.U63
U14: Właściwie udziela informacji o stosowaniu suplementów diety i preparatów żywieniowych. K_D.U64
U15: Dokonuje oceny sposobu żywienia w zakresie pokrycia zapotrzebowania na energię oraz podstawowe składniki odżywcze. K_D.U65
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. K_B.K1
K2: Wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji. K_B.K2
K3: Posiada umiejętność pracy w zespole. K_B.K3
Teaching methods
(in Polish) Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: wykonanie eksperymentów i analiza problemów.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- presentation of a paper
- experimental
- situational
- observation
- practical
- laboratory
- panel
Online teaching methods
- evaluative methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: chemia analityczna, organiczna, biochemia, fizjologia i mikrobiologia i chemia leków prowadzonych w trakcie studiów.
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2025/26L: | Term 2022/23L: | Term 2023/24L: |
Bibliography
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:
1. Gertig H., Przysławski J.: Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 2006
2. Zachwieja Z. (red.): Leki i pożywienie-interakcje, MedPharm Polska, Wrocław 2016.
3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red): Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wyd. Lekarskie, człowieka, Warszawa 2008.
Piśmiennictwo uzupełniające:
1. Langley-Evans S.: Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka, PZWL, Warszawa 2013.
2. Grajeta H. (red.), Wybrane zagadnienia z analizy żywności i żywienia człowieka, Wyd. AM im. Piastów Śląskich, Wrocław 2010.
3. Moyad M.A., Lee J., Przewodnik po świecie suplementów, Wyd. Galaktyka, Łódź 2016.
4. Bazylak G., Różański H. (red.), Rośliny zielarskie, kosmetyki naturalne, żywność funkcjonalna. Bezpieczeństwo żywności i pasz, Wyd. PWSZ, Krosno-Wrocław 2016.
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Notes
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: