Bromatology
1707-F4-BROM-J
This course has not yet been described...
|
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach – 30 godzin,
– udział w laboratoriach – 45 godzin,
– konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 4 godziny,
– przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godzin, co odpowiada 3,28 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach – 30 godzin,
– udział w laboratoriach – 45 godzin,
– przygotowanie sprawozdań, uzupełnienie notatek – 5 godzin,
– zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 7 godzin,
– wymagane powtórzenie materiału – 8 godzin,
– konsultacje – 4 godziny,
– czytanie wskazanej literatury: 6 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 20 + 3 = 23 godziny.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 128 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 6 godzin,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 4 godziny
– udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin,
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 6 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 16 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 77 godziny, co odpowiada 3,08 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 7 + 8 + 23 = 38 godziny (1,52 punktu ECTS).
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: Zna podstawowe składniki odżywcze i potrafi określić zapotrzebowanie na nie organizmu, ich znaczenie, fizjologiczną dostępność i metabolizm oraz źródła żywieniowe - K_D.W30
W2: Zna i stosuje metody stosowane do oceny wartości odżywczej żywności - K_D.W31
W3: Zna problematykę substancji dodawanych do żywności, zanieczyszczeń żywności oraz niewłaściwej jakości wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością - K_D.W32
W4: Zna i rozumie problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego - K_D.W33
W5: Zna metody stosowane do oceny sposobu żywienia człowieka zdrowego i chorego, w tym metody żywienia dojelitowego;- K_D.W34, K_D.W37
W6: Zna i rozumie podstawy interakcji lek – żywność - K_D.W35
W7: Zna wymagania i metody oceny jakości suplementów diety, w szczególności zawierających witaminy i składniki mineralne - K_D.W36
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student:
U1: Potrafi wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji w fazie farmakokinetycznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U10
U2: Potrafi wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji w fazie farmakodynamicznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14
U3: Potrafi charakteryzować produkty spożywcze pod kątem ich składu i wartości odżywczej - K_D.U23
U4: Potrafi przeprowadzać ocenę wartości odżywczej żywności metodami obliczeniowymi i analitycznymi (w tym metodami chromatografii gazowej i cieczowej oraz spektrometrii absorpcji atomowej); - K_D.U24
U5: Posiada umiejętność oceny sposobu żywienia w zakresie pokrycia zapotrzebowania na energię oraz podstawowe składniki odżywcze w stanie zdrowia i choroby - K_D.U25
U6: Potrafi wyjaśniać zasady i rolę prawidłowego żywienia w profilaktyce i przebiegu chorób - K_D.U26
U7: Potrafi dokonać oceny narażenia organizmu ludzkiego na zanieczyszczenia obecne w żywności - K_D.U27
U8: Potrafi przewidywać skutki zmian stężenia substancji czynnej we krwi w wyniku spożywania określonych produktów spożywczych - K_D.U28
U9: Potrafi wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz lekami a pożywieniem - K_D.U29
U10: Potrafi udzielać porad pacjentom w zakresie interakcji leków z żywnością - K_D.U30
U11: Potrafi udzielać informacji o stosowaniu preparatów żywieniowych i suplementów diety - K_D.U31
U12: Posiada umiejętność oceny jakości produktów zawierających roślinne surowce lecznicze - K_D.U32
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1: Jest gotów do nawiązywania relacji z pacjentem i współpracownikami opartej na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu – K1
K2: Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K2
K3: Posiada nawyk propagowania zachowań prozdrowotnych – K6
K4: Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K7
K5: Wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji – K8
Teaching methods
(in Polish) Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: wykonanie eksperymentów i analiza problemów.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- presentation of a paper
- experimental
- situational
- observation
- practical
- laboratory
- panel
Online teaching methods
- evaluative methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: chemia analityczna, organiczna, biochemia, fizjologia i mikrobiologia i chemia leków prowadzonych w trakcie studiów.
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2025/26L: | Term 2022/23L: | Term 2023/24L: |
Bibliography
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:
1. Gertig H., Przysławski J.: Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 2006
2. Zachwieja Z. (red.): Leki i pożywienie-interakcje, MedPharm Polska, Wrocław 2016.
3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red): Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wyd. Lekarskie, człowieka, Warszawa 2008.
Piśmiennictwo uzupełniające:
1. Langley-Evans S.: Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka, PZWL, Warszawa 2013.
2. Grajeta H. (red.), Wybrane zagadnienia z analizy żywności i żywienia człowieka, Wyd. AM im. Piastów Śląskich, Wrocław 2010.
3. Moyad M.A., Lee J., Przewodnik po świecie suplementów, Wyd. Galaktyka, Łódź 2016.
4. Bazylak G., Różański H. (red.), Rośliny zielarskie, kosmetyki naturalne, żywność funkcjonalna. Bezpieczeństwo żywności i pasz, Wyd. PWSZ, Krosno-Wrocław 2016.
|
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Notes
|
Term 2023/24L:
|
Term 2024/25L:
|
Term 2025/26L:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: