Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Clinical Biochemistry
(for:
Faculty of Pharmacy)
Clinical Biochemistry 1704-A3-BIOCHKL-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 50 godzin
- udział w laboratoriach: 60 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 20 godzin
- egzamin praktyczny i teoretyczny: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
162 godziny, co odpowiada 6,48 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach, przygotowanie notatek: 50 godzin
- udział w laboratoriach: 60 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 25 godzin
- przygotowanie do seminariów: 25 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 250 godzin, co odpowiada 10 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,20
punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 15 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi
35 godzin, co odpowiada 1,40 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 60 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 15 godzin
- przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym): 15 godzin
- przygotowanie do kolokwiów (w zakresie praktycznym): 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 136 godzin, co odpowiada 5,44 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów
oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
− przygotowanie do laboratoriów: 5 godzin
− przygotowanie do seminariów: 5 godzin
− udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,60 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wymienia zaburzenia ustrojowych przemian metabolicznych, charakteryzujących przebieg różnych chorób (K_E.W1.)
W2: wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne (K_E.W2.)
W3: opisuje patogenezę oraz symptomatologię chorób układów: sercowo-naczyniowego, moczowego, pokarmowego i ruchu, a także chorób metabolicznych, endokrynnych, nowotworowych, neurodegeneracyjnych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (K_E.W3.)
W4: opisuje procesy regeneracji oraz naprawy tkanek i narządów (K_E.W4.)
W5: wymienia metody oceny procesów biochemicznych w warunkach fizjologicznych i patologicznych (K_E.W5.)
W6: definiuje funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz opisuje procesy replikacji, naprawy i rekombinacji kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, kwasu rybonukleinowego (RNA) i białek (K_E.W6.)
W7: opisuje mechanizmy regulacji ekspresji genów, aspekty transdukcji sygnału, aspekty regulacji procesów wewnątrzkomórkowych oraz problematykę rekombinacji i klonowania DNA (K_E.W7.)
W8: wymienia mechanizmy zaburzeń genetycznych u człowieka (K_E.W11.)
W9: opisuje rolę badań laboratoryjnych w rozpoznaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych (K_E.W23.)
W10: opisuje profile badań laboratoryjnych oraz schematy i algorytmy diagnostyczne w różnych stanach klinicznych, w tym w chorobach układów: krążenia, moczowo-płciowego, oddechowego, pokarmowego i ruchu, a także w chorobach metabolicznych, endokrynologicznych i neurologicznych (K_E.W25.)
W11: wymienia wskazania do poszerzenia diagnostyki laboratoryjnej w wybranych stanach chorobowych oraz zalecane testy specjalistyczne (K_E.W26.)
W12: opisuje zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu zróżnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych (K_E.W27.)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: wskazuje zależności pomiędzy zaburzeniami przemian metabolicznych, jednostką chorobową, stylem życia, płcią i wiekiem pacjenta, a wynikami laboratoryjnych badań diagnostycznych (K_E.U7.)
U2: dobiera testy biochemiczne odpowiednie do rozpoznania, diagnostyki różnicowej i monitorowania przebiegu wybranych chorób (K_E.U8.)
U3: wykonuje jakościowe i ilościowe badania biochemiczne niezbędne do oceny zaburzeń szlaków metabolicznych w różnych stanach klinicznych (K_E.U9.)
U4: proponuje optymalny, ułatwiający postawienie właściwej diagnozy, dobór badań w oparciu o elementy diagnostycznej charakterystyki testów oraz zgodnie z zasadami medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych (K_E.U20.)
U5: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych celem wykluczenia bądź rozpoznania schorzenia, diagnostyki różnicowej chorób, monitorowania przebiegu schorzenia i oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych (K_E.U21.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: wykazuje kreatywność w działaniu związanym z realizacją zadań diagnosty laboratoryjnego (K_E.K1.)
K2: charakteryzuje ważność działań zespołowych i definiuje odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań (K_E.K2.)
K3: definiuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w szczególności w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_E.K3.)
K4: formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej (K_E.K4.)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
metoda obserwacji
ćwiczenia praktyczne
studium przypadku
analiza wyników badań mikrobiologicznych
metody eksponujące: film, pokaz
metoda klasyczna problemowa
dyskusja
Seminaria:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
analiza przypadków
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- biographical
- classic problem-solving
- seminar
- classic problem-solving
- seminar
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- exchange and discussion methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiadomości z zakresu chemii, biologii, fizjologii, genetyki oraz biochemii ogólnej. Ponadto student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu patofizjologii, chemii klinicznej i diagnostyki laboratoryjnej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: