Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathophysiology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Laboratory Haematology 1702-A4-HEMLAB-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 55 godzin
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w konsultacjach z nauczycielem akademickim: 13 godzin
- egzamin teoretyczny i praktyczny: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 195 godzin, co odpowiada 7,8 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 55 godzin
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w konsultacjach z nauczycielem akademickim: 13 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 25 godzin
- przygotowanie do seminariów: 20 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25+2=27 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin,
co odpowiada 12 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim o charakterze naukowo-badawczym: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25+2=27 godzin.
Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się
i do uczestnictwa w procesie oceniania: 47 godzin,
co odpowiada 1,88 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- udział w seminariach: 15 godzin
- przygotowanie do seminariów: 10 godzin
- przygotowanie do kolokwiów praktycznych (oglądanie preparatów mikroskopowych): 20 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 9 godzin
- przygotowanie do egzaminu + egzamin praktyczny: 8+1= 9 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim o charakterze praktycznym: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 163 godziny, co odpowiada 6,52 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem do kolokwiów i egzaminu praktycznego: 5 godzin.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: podstawowe zasady pobierania, przechowywania i transportu materiału do badań hematologicznych oraz ich wpływ na wynik badań. F.W01., F.W06., F.W07., F.W08.
W2: czynniki mogące wpłynąć na wiarygodność wyników ilościowych i jakościowych parametrów hematologicznych. F.W02.
W3: teoretyczne i praktyczne aspekty manualnych i zautomatyzowanych metod stosowanych w diagnostyce wybranych chorób hematologicznych. F.W03., F.W18.
W4: mechanizm hematopoezy oraz identyfikuje i charakteryzuje poszczególne komórki układu krwiotwórczego. F.W17.
W5: mechanizm hemostazy pierwotnej i wtórnej oraz analizuje patomechanizm i konsekwencje kliniczne chorób układu krzepnięcia i fibrynolizy. F.W17.
W6: badania laboratoryjne służące rozpoznaniu, ocenie rokowania i monitorowaniu leczenia wybranych chorób hematologicznych. F.W18.
W7: badania laboratoryjne służące rozpoznaniu, ocenie przebiegu klinicznego i monitorowaniu leczenia wrodzonych i nabytych skaz krwotocznych F.W18.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: przedstawić pacjentowi sposób pobrania materiału biologicznego, warunki transportu i przechowywania w celu wykonania badań hematologicznych. F.U01., F.U02.
U2: ocenić przydatność materiału pobranego do badań hematologicznych. F.U04.
U3: zaplanować i wykonać wybrane badania z zakresu hematologii z uwzględnieniem metod mikroskopowych oraz przy użyciu zautomatyzowanych analizatorów hematologicznych. F.U06., F.U15.
U4: wykonać barwienia rozmazu krwi obwodowej i szpiku kostnego oraz potrafi ocenić pod względem ilościowych i jakościowym preparaty mikroskopowe fizjologiczne (prawidłowe noworodka i osoby dorosłej) i patologiczne (niedokrwistości, choroby rozrostowe układu krwiotwórczego). F.U16.
U5: wykonać barwienie cytochemiczne i cytoenzymatyczne krwi i szpiku kostnego (PAS, Sudan czarny B, FAG, MPO). F.U19.
U6: wykonać i zinterpretować badania z zakresu hemostazy płytkowo-naczyniowej i osoczowej (czas APTT, PT, TT, czas rekalcynacji osocza, stężenie fibrynogenu, stężenie D-dimeru, aktywność czynników krzepnięcia, wykrywanie antykoagulantów). F.U06.
U7: zinterpretować wyniki badań hematologicznych oraz przeanalizować je w kontekście innych badań laboratoryjnych. F.U20.
U8: wyjaśnić związek pomiędzy zaburzeniami czynnościowymi a objawami klinicznymi oraz przewiduje wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania terapeutycznego na wyniki badań hematologicznych. F.U20., F.U22.
U9: dokonać analizy wyników badań hematologicznych i koagulologicznych oraz oceny problemów diagnostycznych formułując na ich podstawie wnioski przydatne lekarzowi. F.U21, F.U22
U10: stosować rekomendacje w zakresie wykonywania badań hematologicznych. F.U23.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student powinien być gotów do:
K1: współpracy z członkami zespołu i stosować zasady koleżeństwa zawodowego oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa. F.K01.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
metoda klasyczna problemowa
ćwiczenia praktyczne
studium przypadków
analiza wyników badań hematologicznych
metody eksponujące: pokaz, film
dyskusja
Seminaria
− analiza przypadków
− analiza wyników badań hematologicznych
− metoda dyskusji dydaktycznej
− uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- practical
- laboratory
- classic problem-solving
- case study
- practical
- laboratory
- classic problem-solving
- case study
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: anatomia, histologia, fizjologia, biochemia i patofizjologia.
Course coordinators
Bibliography
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: