Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathophysiology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Laboratory Haematology 1702-A4-HEMLAB-L-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 55 godzin
udział w laboratoriach: 95 godzin
udział w seminariach: 30 godzin
udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem do kolokwiów i egzaminu praktycznego: 13 godzin
egzamin teoretyczny i praktyczny: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 195 godzin, co odpowiada 7,8 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach : 55 godzin
udział w laboratoriach: 95 godzin
udział w seminariach: 30 godzin
udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem do kolokwiów i egzaminu praktycznego: 13 godzin
czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
15 godzin
przygotowanie do laboratoriów: 25 godzin
przygotowanie do seminariów: 20 godzin
przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 35+2=37 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin,
co odpowiada 12 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim o charakterze naukowo-badawczym: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 +2 =27 godzin
Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się
i do uczestnictwa w procesie oceniania: 47 godzin,
co odpowiada 1,88 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- udział w seminariach: 15 godzin
- przygotowanie do seminariów: 10 godzin
- przygotowanie do kolokwiów praktycznych (oglądanie preparatów mikroskopowych): 20 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 9 godzin
- przygotowanie do egzaminu + egzamin praktyczny: 8+1= 9 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim o charakterze praktycznym: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 163 godziny, co odpowiada 6,52 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem do kolokwiów i egzaminu praktycznego: 5 godzin
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: podstawowe zasady pobierania, przechowywania
i transportu materiału do badań hematologicznych
oraz ich wpływ na wynik badań (K_F.W, K_F.W6, K_F.W7, K_F.W8)
W2: czynniki mogące wpłynąć na wiarygodność wyników ilościowych i jakościowych parametrów hematologicznych (K_F.W2)
W3: teoretyczne i praktyczne aspekty manualnych
i zautomatyzowanych metod stosowanych w diagnostyce wybranych chorób hematologicznych (K_F.W3, K_W.F18)
W4: mechanizm hematopoezy oraz identyfikuje
i charakteryzuje poszczególne komórki układu krwiotwórczego (K_F.W17)
W5: mechanizm hemostazy pierwotnej i wtórnej
oraz analizuje patomechanizm i konsekwencje kliniczne chorób układu krzepnięcia i fibrynolizy (K_F.W17)
W6: badania laboratoryjne służące rozpoznaniu, ocenie rokowania i monitorowaniu leczenia wybranych chorób hematologicznych (K_F.W18)
W7: badania laboratoryjne służące rozpoznaniu, ocenie przebiegu klinicznego i monitorowaniu leczenia wrodzonych i nabytych skaz krwotocznych (K_F.W18)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: przedstawić pacjentowi sposób pobrania materiału biologicznego, warunki transportu i przechowywania w celu wykonania badań hematologicznych (K_F.U1, K_F.U2)
U2: ocenić przydatność materiału pobranego do badań hematologicznych (K_F.U4)
U3: zaplanować i wykonać wybrane badania z zakresu hematologii z uwzględnieniem metod mikroskopowych
oraz przy użyciu zautomatyzowanych analizatorów hematologicznych (K_F.U6, K_F.U15)
U4: wykonać barwienia rozmazu krwi obwodowej i szpiku kostnego oraz potrafi ocenić pod względem ilościowych
i jakościowym preparaty mikroskopowe fizjologiczne (prawidłowe noworodka i osoby dorosłej) i patologiczne (niedokrwistości, choroby rozrostowe układu krwiotwórczego) (K_F.U16)
U5: wykonać barwienie cytochemiczne i cytoenzymatyczne krwi i szpiku kostnego (PAS, Sudan czarny B, FAG, MPO) (K_F.U19)
U6: wykonać i zinterpretować badania z zakresu hemostazy płytkowo-naczyniowej i osoczowej (czas APTT, PT, TT, czas rekalcynacji osocza, stężenie fibrynogenu, stężenie D-dimeru, aktywność czynników krzepnięcia, wykrywanie antykoagulantów) (K_F.U6)
U7: zinterpretować wyniki badań hematologicznych oraz przeanalizować je w kontekście innych badań laboratoryjnych (K_F.U20)
U8: wyjaśnić związek pomiędzy zaburzeniami czynnościowymi, a objawami klinicznymi oraz przewiduje wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania terapeutycznego
na wyniki badań hematologicznych (K_F.U20, K_F.U22)
U9: dokonać analizy wyników badań hematologicznych
i koagulologicznych oraz oceny problemów diagnostycznych formułując na ich podstawie wnioski przydatne lekarzowi (K_F.U21, K_F.U22)
U10: stosować rekomendacje w zakresie wykonywania badań hematologicznych (K_F.U23)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student powinien być gotów do:
K1: współpracy z członkami zespołu i stosować zasady koleżeństwa zawodowego oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa (K_F.K01)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
metoda klasyczna problemowa
ćwiczenia praktyczne
studium przypadków
analiza wyników badań hematologicznych
metody eksponujące: pokaz, film
dyskusja
Seminaria
− analiza przypadków
− analiza artykułów naukowych
− analiza wyników badań hematologicznych
− metoda dyskusji dydaktycznej
− uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- description
- problem-based lecture
- description
Exploratory teaching methods
- case study
- practical
- seminar
- practical
- seminar
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- integrative methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- integrative methods
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: anatomia, histologia, fizjologia, biochemia i patofizjologia.
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: | Term 2025/26L: |
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: