Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathophysiology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Pathophysiology 1702-A2-PATO-Z-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Obowiązuje od cyklu kształcenia 2024/25:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,8 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 19 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godzin
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium pisemne: 36+4=40 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1 = 21 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 200 godzin,
co odpowiada 8 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 36 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 142 godziny, co odpowiada 5,7 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 4 godziny
- egzamin teoretyczny: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 95 godzin, co odpowiada 3,8 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 4 godziny
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godziny
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium pisemne: 36+4=40 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1 = 21 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 200 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim o charakterze naukowo-badawczym: 1 godzina.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium pisemne: 36+4=40 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1 = 21 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 61 godzin, co odpowiada 2,44 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godziny
- przygotowanie do kolokwiów: 36 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 143 godzin, co odpowiada 5,72 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi
2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: patogenezę chorób układu krążenia, krwiotwórczego, przewodu pokarmowego i moczowego na poziomie komórkowym, narządowym i układowym. A.W03.
W2: patomechanizm oraz konsekwencje kliniczne w otyłości, cukrzycy i w chorobach nowotworowych. A.W05.
W3: rolę procesu zapalnego w etiopatogenezie i przebiegu miażdżycy i chorób cywilizacyjnych. A.W09.
W4: modyfikowalne i niemodyfikowalne oraz endogenne i egzogenne czynniki chorobotwórcze w patofizjologii układu sercowo - naczyniowego, endokrynnego oraz w otyłości, niewydolności nerek i chorobach nowotworowych. A.W09.
W5: procesy metaboliczne na poziomie molekularnym, komórkowym i ustrojowym, w tym zjawiska homeostazy w chorobach układu krążenia, niewydolności nerek, reprodukcji oraz starzeniu się organizmu. AW09.
W6: patomechanizm towarzyszący niedoczynności oraz nadczynności w chorobach przysadki, tarczycy, nadnerczy, gruczołów płciowych. A.W06.
W7: patogenezę chorób przytarczyc, cukrzycy, osteoporozy. A.W06.
W8: odchylenia parametrów laboratoryjnych w zakresie hemostazy, równowagi kwasowo-zasadowej. A.W09.
W9: teoretyczne i praktyczne aspekty prób czynnościowych i metod diagnostyki cytologicznej w chorobach układu krwiotwórczego. A.W10.
W10: wpływ leków przeciwkrwotocznych, trombolitycznych, przeciwzakrzepowych na parametry laboratoryjne związane z hemostazą. A.W14.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: powiązać zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań laboratoryjnych w chorobach układu krążenia, dokrewnego, krwiotwórczego, przewodu pokarmowego i moczowego. A.U04.
U2: interpretować wyniki badań laboratoryjnych w patofizjologii układu krążenia, dokrewnego, krwiotwórczego, przewodu pokarmowego i moczowego: A.U12.
U3: wyjaśnić wpływ ksenobiotyków na odchylenia w zakresie parametrów hemostazy. A.U18.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student powinien być gotów do:
K1: poszerzania i aktualizacji swojej wiedzy. A.K01.
K2: ustawicznego rozwoju i samokształcenia w odniesieniu do pracy zespołów diagnostycznych. A.K01.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;
- wykład konwersatoryjny.
Laboratoria:
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja dydaktyczna
- studium przypadków
- analiza wyników badań laboratoryjnych
- metody eksponujące: pokaz, film
Seminaria
- nie dotyczy
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- case study
- presentation of a paper
- practical
- case study
- presentation of a paper
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i fizjologii.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: