Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Clinical Genetics
(for:
Faculty of Pharmacy)
Medical Genetics 1700-A4-GMED-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w laboratoriach: 35 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 4 godziny
- kolokwium końcowe: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 66 godziny, co odpowiada 2,64 punktu ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w laboratoriach: 35 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 4 godziny
- przygotowanie do laboratoriów: 20 godzin
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 14 + 2 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 14 + 2 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin co odpowiada 0,64 punktu ECTS.
5.Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 35 godzin
- udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 2 godziny
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 15 godzin
- przygotowanie do kolokwium końcowego w zakresie tematyki realizowanej podczas laboratoriów: 7 godzin
- kolokwium końcowe obejmujące odpowiedzi na pytania z zakresu tematycznego realizowanego w podczas laboratoriów: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS.
6.Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń:
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia
- przygotowanie do laboratoriów: 5 godzin
- udział w konsultacjach: 2 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS.
7.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wymienia sposoby i mechanizmy dziedziczenia chorób uwarunkowanych genetycznie (K_E.W10., K_E.W11.)
W2: wymienia najczęstsze zespoły i choroby genetyczne (K_E.W11., K_E.W13.)
W3: opisuje budowę i wymienia przykłady praktycznego zastosowania mikroskopu świetlnego i fluorescencyjnego, sekwenatora, aparatu do elektroforezy, termocyklera (K_E.W12.)
W4: wymienia zasady pobierania krwi, szpiku, fibroblastów, płynu owodniowego do badań genetycznych (K_E.W12.)
W5: opisuje zasady przechowywania i transportu materiału biologicznego do badań genetycznych (K_E.W12.)
W6: wskazuje właściwy materiał biologiczny do analizy, zależnie od wskazania do badania genetycznego (K_E.W12.)
W7: rozumie znaczenie badań genetycznych w rokowaniu oraz w personifikacji farmakoterapii (K_E.W13.)
W8: opisuje technikę GTG, CBG, NOR, FISH, HR-CGH, aCGH, PCR, RFLP, MLPA, NGS (K_E.W9., K_E.W12.)
W9: wymienia zasady prowadzenia hodowli komórkowych (K_E.W12.)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: dobiera właściwą metodę diagnostyczną, aby potwierdzić lub wykluczyć podejrzewaną u pacjenta chorobę genetyczną (K_E.U12.)
U2: posługuje się mikroskopem optycznym, fluorescencyjnym (K_E.U16., K_E.U17.)
U3: oznacza kariotyp konstytucyjny i nabyty (K_E.U16., K_E.U17.)
U4: prowadzi hodowle komórkowe i uzyskuje preparaty do analiz cytogenetycznych (K_E.U16., K_E.U17.)
U5: potrafi wyizolować DNA (K_E.U16., K_E.U17.)
U6: rozrysowuje i analizuje rodowody (K_E.U16., K_E.U17.)
U7: sporządza wyniki analiz z wykorzystaniem technik: GTG, FISH, PCR, RT-PCR oraz prawidłowo je zinterpretować (K_E.U16., K_E.U17.)
U8: stawia wnioski na bazie dostępnych wyników badań naukowych w dziedzinie genetyki medycznej (K_E.U13.)
U9: opracowuje i prezentuje zagadnienia z zakresu laboratoryjnej genetyki medycznej (K_E.U15.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: rozumie konieczność ciągłego zdobywania aktualnej wiedzy w zakresie genetyki medycznej w celu zwiększania swoich kompetencji zawodowych (K_E.K3.)
K2: posiada umiejętność współpracy przy wykonywaniu badań genetycznych i analizowaniu uzyskanych wyników oraz formułowaniu interpretacji diagnostycznej (K_E.K2.)
K3: wie co obejmuje i na czym polega współpraca diagnosty laboratoryjnego i lekarza w zakresie profilaktyki i leczenia pacjentów z chorobami o podłożu genetycznym (K_E.K2.)
K4: potrafi samodzielnie dotrzeć do najnowszej wiedzy z dziedziny genetyki medycznej (K_E.K1., K_E.K4.)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- ćwiczenia praktyczne
- studium przypadku
- analiza wyników badań cytogenetycznych i molekularnych
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Indywidualne konsultacje.
Kontakt ciągły na podane adresy mailowe:
haus@cm.umk.pl
magdalena@cm.umk.pl
martaheise@cm.umk.pl
ajczarnecka@cm.umk.pl
ewelina.lazarczyk@cm.umk.pl
katarzyna.julga@cm.umk.pl
annasz@cm.umk.pl
Seminaria:
- nie dotyczy
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- laboratory
- practical
- practical
Prerequisites
(in Polish) Studenci przystępując do zajęć muszą znać podstawowe pojęcia z zakresu biologii molekularnej i podstaw genetyki ogólnej realizowane w latach studiów I-III.
Course coordinators
Notes
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: