Conducted in
terms:
2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Pathomorphology 1700-A3-PATOML-SJ
This course has not yet been described...
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) obowiązuje od cyklu kształcenia 2024/25 :
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 30 godzin
udział w laboratoriach: 30 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 30 godzin
udział w laboratoriach: 30 godzin
przygotowanie do laboratoriów (do zajęć bloku laboratoryjnego, mikroskopowego, do sprawdzianów pisemnych, do prezentacji multimedialnej, do raportu
z projektowania i analizy badań naukowych): 16 godzin
czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w trakcie bloku laboratoryjnego: 7 godzin
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 7+2= 9 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
udział w laboratoriach o charakterze praktycznym: 30 godzin
przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 16 godzin
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w trakcie bloku laboratoryjnego: 7 godzin
przygotowanie do egzaminu: 7 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godzin co odpowiada 2,4 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
Poprzednie cykle kształcenia:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
• udział w wykładach: 30 godzin
• udział w laboratoriach: 30 godzin
• udział w seminariach: nie dotyczy
• udział w konsultacjach naukowo - badawczych:
15 godzin
• udział w egzaminie teoretycznym: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
77 godzin, co odpowiada 2,57 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 30 godzin
• udział w laboratoriach: 30 godzin
• udział w seminariach: nie dotyczy
• udział w konsultacjach naukowo - badawczych:
15 godzin
• przygotowanie do laboratoriów (do zajęć bloku laboratoryjnego, mikroskopowego, do sprawdzianów pisemnych, do prezentacji multimedialnej, do raportu z projektowania i analizy badań naukowych): 28 godzin
• przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego
w trakcie bloku laboratoryjnego: 5 godzin
• przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 120 godzin, co odpowiada
4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do kolokwium: 5 godzin
• przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2= 12 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,57 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
• udział w laboratoriach: 30 godzin
• przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
− przygotowanie do zajęć bloku laboratoryjnego:
10 godzin
− przygotowanie do zajęć bloku mikroskopowego:
5 godzin
− przygotowanie do prezentacji multimedialnej:
5 godzin
− przygotowanie do raportu z projektowania i analizy badań naukowych: 8 godzin
• przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego
w trakcie bloku laboratoryjnego (w zakresie praktycznym): 3 godziny
• udział w konsultacjach naukowo - badawczych
(w zakresie praktycznym): 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 73 godziny co odpowiada 2,92 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
• udział w konsultacjach naukowo - badawczych: 3 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie przedmiotu wynosi
3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
• nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna terminologię patomorfologiczną, zna definicję, patofizjologię oraz etiologię zmian wstecznych
i zaburzeń w krążeniu; potrafi podać podział i zna definicję oraz przyczyny zapaleń; potrafi opisać proces transformacji i progresji nowotworowej, potrafi podać klasyfikację, opisać stopnie złośliwości, drogi szerzenia i czynniki ryzyka nowotworów (K_E.W3, K_E.W14)
W2: zna rolę badań z zakresu diagnostyki histopatologicznej w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu zaburzeń narządowych i układowych oraz kryteria doboru tych badań i zasady wykonywania w odniesieniu do diagnostyki histopatologicznej (K_E.W14, K_E.W15, K_E.W23)
W3: zna zasady przygotowania i opracowania materiału tkankowego do diagnostyki histopatologicznej, zarówno do badań podstawowych, jak i badań z zakresy biologii molekularnej; potrafi opisać metody diagnostyki patomorfologicznej, tj.: badanie śródoperacyjne, badanie pooperacyjne, badanie biopsyjne (potrafi opisać szczegółowo rodzaje badań biopsyjnych), badanie autopsyjne (K_E.W9., K_E.W14).
W4: zna zasady i potrafi scharakteryzować barwienia
i znakowania z zakresu histochemii, immunohistochemii oraz biologii molekularnej (K_E.W9)
W5: zna zasady interpretacji wyników badań patomorfologicznych w celu zróżnicowania stanów patologicznych. Zna przyczyny powstawania artefaktów oraz metody ich zapobiegania, a także rozumie konieczność przeprowadzania kontroli dodatniej i ujemnej wykonywanych oznaczeń (K_E.W27)
W6: zna rodzaje i charakterystykę materiału biologicznego, zasady i metodykę pobierania, transportu, przechowywania
i przygotowania materiału tkankowego do diagnostyki histopatologicznej (K_E.W9, K_E.W15)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: posługuje się mikroskopem optycznym oraz technikami histochemicznymi w celu opisu cech morfologicznych w preparatach mikroskopowych tkanek prawidłowych
i patologicznie zmienionych (K_E.U2.)
U2: wskazuje związek między nieprawidłowościami morfologicznymi i biochemicznymi a funkcją zmienionych narządów i układów w stanach chorobowych, objawami klinicznymi i strategią diagnostyczną z zakresu diagnostyki patomorfologicznej (K_E.U1.)
U3: proponuje profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodnie
z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych w odniesieniu do materiału tkankowego w diagnostyce histopatologicznej (K_E.U19, K_E.U20.)
U4: dobiera i wykonuje barwienia histochemiczne (podstawowe i specjalne) dla postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych (K_E.U19, K_E.U20)
U5: rozpoznaje zmiany morfologiczne charakterystyczne
dla określonej jednostki chorobowej (K_E.U3)
U6: interpretuje wyniki badań patomorfologicznych celem wykluczenia bądź rozpoznania schorzenia, diagnostyki różnicowej chorób, monitorowania przebiegu schorzenia
i oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych. Potrafi rozpoznawać i zapobiegać artefaktom (K_E.U4., K_E.U21.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: w trakcie zajęć praktycznych współpracuje z członkami grupy i stosuje zasady koleżeństwa zawodowego oraz rozumie ważność tych działań (K_E.K2)
K2: dba o bezpieczeństwo własne i innych osób (K_E.K3)
K3: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane
z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego
w zakładach patomorfologii (K_E.K4)
K4: potrafi współpracować z klinicystami w zakresie diagnostyki patomorfologicznej (K_E.K2)
K5: potrafi wykazać się kreatywnością w działaniu związanym z realizacją zadań diagnosty (K_E.K1)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
– wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
– wykład problemowy
– wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
– ćwiczenia praktyczne
– dyskusja
– projektowanie i analiza badań naukowych
– analiza wyników badań patomorfologicznych
– studium przypadku
Seminaria:
• nie dotyczy
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- participatory lecture
- description
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- observation
- practical
- laboratory
- case study
- observation
- practical
- laboratory
- case study
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji przedmiotu Patomorfologia niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, histologii i embriologii, biologii i fizjologii komórki, biochemii. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kształcenia z zakresu przedmiotów: biologii
i genetyki, anatomii, fizjologii, histologii, biochemii.
Course coordinators
Bibliography
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: