Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathology
(for:
Faculty of Pharmacy)
Clinical Cytology 1700-A3-CYTKLIN-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 15 godzin
udział w laboratoriach: 15 godzin
udział w konsultacjach: 3 godziny
kolokwium zaliczeniowe na ocenę: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 34 godziny, co odpowiada 1,36 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 15 godzin
udział w laboratoriach: 15 godzin
udział w konsultacjach: 3 godziny
czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
2 godziny
przygotowanie do laboratoriów: 8 godzin
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego
i kolokwium zaliczeniowe teoretyczne i praktyczne:
6 + 1 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe teoretyczne i praktyczne: 6 +1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godzin
co odpowiada 0,28 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
udział w laboratoriach: 15 godzin
przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 8 godzin
udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym):
1 godzina
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego praktycznego: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punkt ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów
oraz ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
udział w konsultacjach: 1 godzina
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 1 godziny, co odpowiada 0,04 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: definiuje procesy regeneracji oraz naprawy tkanek
i narządów (K_E.W4)
W2: wymienia i definiuje tradycyjne metody diagnostyki cytologicznej, w tym techniki przygotowania i barwienia preparatów, a także automatyczne techniki fenotypowania oraz cytodiagnostyczne kryteria rozpoznawania
i różnicowania chorób (K_E.W9)
W3: wyjaśnia rolę badań laboratoryjnych z zakresu cytodiagnostyki w rozpoznaniu, monitorowaniu, rokowaniu
i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych (K_E.W23)
W4: wyjaśnia zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych z zakresu cytodiagnostyki w celu zróżnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych (K_E.W27)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: wskazuje zależności pomiędzy nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcjami tkanek, narządów i układów, objawami klinicznymi oraz strategią diagnostyczną
z zakresu cytodiagnostyki (K_E.U1)
U2: posługuje się laboratoryjnymi technikami mikroskopowania oraz technikami patomorfologicznymi, pozwalającymi na ocenę wykładników morfologicznych zjawisk chorobowych w preparatach komórek i tkanek pobranych za życia pacjenta albo pośmiertnie (K_E.U2)
U3: rozpoznaje zmiany morfologiczne charakterystyczne
dla określonej jednostki chorobowej (K_E.U3)
U4: uzyskuje wiarygodne wyniki laboratoryjnych badań cytologicznych oraz zinterpretuje uzyskane wyniki; (K_E.U14)
U5: ocenia wartość diagnostyczną badań i ich przydatność
w procesie diagnostycznym z zakresu cytodiagnostyki (K_E.U19)
U6: proponuje optymalny, ułatwiający postawienie właściwej diagnozy, dobór badań w oparciu o elementy diagnostycznej charakterystyki testów oraz zgodnie
z zasadami medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych z zakresu cytodiagnostyki (K_E.U20)
U7: interpretuje wyniki cytologicznych badań laboratoryjnych celem wykluczenia bądź rozpoznania schorzenia, diagnostyki różnicowej chorób, monitorowania przebiegu schorzeniai oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych (K_E.U21)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: posiada poczucie rozwoju i samokształcenia w odniesieniu do pracy zespołów diagnostycznych (K_E.K1)
K2: w trakcie zajęć praktycznych współpracuje z członkami zespołu i stosuje zasady koleżeństwa zawodowego (K_E.K2)
K3: w trakcie zajęć praktycznych ma świadomość odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, (K_E.K3)
K4: dba o bezpieczeństwo własne, otoczenia, współpracowników (K_E.K3)
K5: formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej (K_E.K4)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
wykład konwersatoryjny
drzewa decyzyjne w programowaniu problemów diagnostycznych
Laboratoria:
metoda obserwacji
metoda klasyczna problemowa
ćwiczenia praktyczne
studium przypadku
demonstracja obrazów cytologicznych przez prowadzącego ćwiczenia
analiza mikroskopowa rozmazów z zakresu cytologii złuszczeniowej: ginekologicznej / nieginekologicznej;
BAC przez studentów
metody eksponujące: film, pokaz
dyskusja
Seminaria:
nie dotyczy
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- description
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
- experimental
- observation
- laboratory
- practical
- experimental
- observation
- laboratory
- practical
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Do realizacji przedmiotu Cytologia kliniczna, niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, patomorfologii, histologii, biologii komórki, a także umiejętności z zakresu prawidłowej obsługi mikroskopów. Ponadto, student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kształcenia w ramach przedmiotów: anatomii, patomorfologii, histologii, biologii oraz genetyki.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: