Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
2.8
Language:
Polish
Organized by:
Department of Anaesthesiology and Intensive Care
(for:
Faculty of Medicine)
5.3. Intensive Therapy and Anaesthesiology 1600-LekM5STNANE-NJ
This course has not yet been described...
Term 2023/24:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach:12 godzin
- udział w wykładach:6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 24 godzin w tym
- 12 godzin zajęć klinicznych(blok operacyjny)
- 3 godziny zajęć klinicznych(pracownie żywienia)
- 9 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie spotkania wprowadzającego: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina
- przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
45,5 h co odpowiada 1,52 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 12 godzin (0,4 ECTS)
- udział w wykładach online :6 godzin (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 24 godzin (0,8 ECTS)
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2,5 godzin
- udział w spotkaniu wprowadzającym: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 +2 = 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 57,0 godzin, co odpowiada 1,9 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w seminariach : (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii) - 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii): 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych: 1 godzin a
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada
0,3 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: + zaliczenie (praktyczne i teoretyczne) 3 + 2 = 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach + zaliczenie praktyczne : 12 + 1 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - Student zna zasady gospodarki wodno-elektrolitowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W01)
W2 - Student zna zasady równowagi kwasowo-zasadowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W02)
W3 - Student zna czynności i mechanizmy regulacji narządów w warunkach prawidłowych, rozumie wpływ wywierany na nie przez znieczulenie, w tym w szczególności na układ krążenia i układ oddechowy.(B K_W25)
W4 - Student posiada podstawową wiedzą pozwalającą na rozpoznanie, różnicowanie i leczenie wstrząsu.(C K_W28)
W5 - Student zna mechanizmy działania leków znieczulenia ogólnego i ich przemiany w ustroju zależne od wieku;(C K_W35)
W6 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_W06)
W7 - Student zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;(E K_W29)
W8 - Student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów w Anestezjologii(F K_W03)
W9 - Student zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji(F K_W04)
W10 - Student zna zasady leczenia bólu pooperacyjnego i monitorowania pooperacyjnym w warunkach sali operacyjnej i sali wybudzeni.(F K_W05)
W11 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;(F K_W06)
W12 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania okołooperacyjnego(F K_W07)
W13 - Student zna podstawowe zasady opieki na dawcą narządów(F K_W14)
W14 - Student wymienia zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu u pacjenta leczonego w oddziale intensywnej terapii(F K_W15)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14)
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14)
U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01)
U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przede wszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07)
U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U14)
U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16)
U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25)
U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapii w tym:
• pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
• monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
• badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
• wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
• wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
• pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
• cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
• standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
• proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29)
U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34)
U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w warunkach intensywnej terapii(E K_U37)
U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10)
U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11)
U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru poznieczuleniowego(F K_U12)
U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04)
K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K_K06)
K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01)
K4 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08)
Teaching methods
(in Polish) Seminaria:
- Wykład konwersatoryjny online w formie bezpośredniej
- Dyskusja dydaktyczna
- W przypadku zajęć online: wykład informacyjny w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań
Wykłady:
- Wykład informacyjny online w formie bezpośredniej
- Dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego)
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: