Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
6.2
Language:
Polish
Organized by:
Department of Paediatrics, Haematology and Oncology
(for:
Faculty of Medicine)
8.2. Paediatrics 1600-LekM5MWRPED-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Bilans nakładu pracy studenta:
- - udział w wykładach: 22 godziny
- - udział w seminariach: 30 godzin
- - udział w ćwiczeniach: 48 godzin (w tym 4 godziny w Centrum Symulacji Medycznych)
- - przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
- - przygotowanie do ćwiczeń: 18 godzin
- - konsultacje: 4 godziny
- - przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie: 18+2 = 20 godzin
- - przygotowanie do egzaminu końcowego i egzamin końcowy: 20 + 3 = 23
Łączny nakład pracy studenta wynosi 175 godzin, co odpowiada 6,2 punktu ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wymienia uwarunkowania i przyczyny najczęstszych chorób wieku dziecięcego (E K_W01)
W2: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej występujących w wieku rozwojowym (C K_W33)
W3: przedstawia znaczenie opieki specjalistycznej w rozpoznawaniu i leczeniu chorób dzieci (ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń uwarunkowanych genetycznie, metabolicznych i immunologicznych) (E K_W02)
W4: analizuje dietę dziecka zdrowego w oparciu o najnowsze wytyczne (E K_W02)
W5: wyjaśnia zasady żywienia dziecka w wybranych chorobach układu pokarmowego, niedoborach pokarmowych, zespołach metabolicznych, cukrzycy (E K_W02)
W6: Uzasadnia celowość diet eliminacyjnych u dzieci z alergią pokarmową (E K_W02)
W7: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu gastroenterologii dziecięcej, alergologii dziecięcej, zaburzeń metabolicznych, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej, endokrynologii dziecięcej, pulmonologii dziecięcej, immunologii i reumatologii wieku rozwojowego, onkologii i hematologii dziecięcej, neurologii dziecięcej (E K_W03)
W8: opisuje zagadnienia zaburzeń zachowania, nauki i snu oraz zaburzenia odżywiania u dzieci (E K_W04)
W9: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci w zakresie alergologii, gastroenterologii, pulmonologii, hematologii i onkologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej i neurologii dziecięcej, endokrynologii i chorób metabolicznych oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E K_W06)
W10: zna przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych (E K_W35)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną, w szczególności przewlekle i ciężko chorym (E K_U02)
U2: wyciąga wnioski z uzyskanego wywiadu od pacjenta i jego rodziny (E K_U02).
U3: przeprowadza badanie fizykalne chorego i przewlekle chorego dziecka w każdym wieku (E K_U04)
U4: umie ocenić stan ogólny pacjenta oraz stan przytomności i świadomości (E K_U07)
U5: potrafi oceniać zaburzenia podstawowych parametrów życiowych za pomocą przyrządów z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U09)
U6: potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju dziecka z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U10)
U7: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu alergologii, gastroenterologii, pulmonologii, kardiologii, nefrologii, endokrynologii z diabetologią, immunologii, onkologii, hematologii, neurologii, chorób metabolicznych (E K_U12)
U8: potrafi prawidłowo opisać stan somatyczny i psychiczny dziecka (E K_U13)
U9: wskazuje oznaki zagrożenia życia i rozpoznaje stany zagrożenia życia (E K_U14)
U10: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować dalszą diagnostykę w różnych schorzeniach dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E K_U16)
U11: potrafi podać wskazania do hospitalizacji dziecka (E K_U20)
U12: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych schorzeniach dzieci (alergologia, gastroenterologia, hematologia, immunologia, onkologia, reumatologia, nefrologia, endokrynologia z diabetologią, choroby metaboliczne) (E K_U24)
U13: identyfikuje odchylenia od normy w prezentowanych badaniach spirometrycznych i wyciąga z nich wnioski (E K_U24)
U14: rozpoznaje wskazania do żywienia pozajelitowego pacjentów przewlekle chorych i opracowuje plan leczenia żywieniowego w zależności od choroby (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego) (E K_U25)
U15: wykonuje podstawowe procedury i zabiegi (pomiar parametrów antropometrycznych, życiowych) u dzieci (E K_U29)
U16: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E K_U30)
U17: interpretuje wyniki testów naskórkowych i asystuje przy ich wykonaniu (E K_U30)
U18: wyciąga wnioski terapeutyczne na podstawie wyniku biopsji błony śluzowej przewodu pokarmowego pobranej podczas badania endoskopowego (E K_U30)
U19: planuje konieczne konsultacje specjalistyczne np. chirurga dziecięcego (E K_U32)
U20: potrafi prawidłowo dokumentować obserwacje medyczne i leczenie pacjenta (E K_U38)
U21: wyciąga wnioski z nieprawidłowo sporządzonej dokumentacji celem unikania błędu medycznego (G K_U06)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K_K03)
K2: okazuje szacunek dla dziecka i takt wobec jego rodziców (K_K03)
K3: odnosi się z szacunkiem do stanowiska i światopoglądu rodziców pacjenta i samego pacjenta (K_K05)
K4: akceptuje priorytet dobra dziecka w postępowaniu leczniczym (K_K04)
K5: zachowuje tajemnicę lekarską (K_K06)
K6: szanuje intymność pacjenta małoletniego (K_K06)
K7: potrafi przedstawić prawa chorego dziecka (K_K06)
K8: akceptuje konieczność stałego dokształcania się (K_K08)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład konwencjonalny
- wykład problemowy
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna
- analiza studium przypadków
- problem-based learning
Ćwiczenia:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student przystępujący do zajęć powinien posiadać pełną wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia) oraz wiedzę i umiejętności z zakresu propedeutyki pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne)
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: