Conducted in
term:
2022/23
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
0.7
Language:
Polish
Organized by:
Department of Paediatrics, Haematology and Oncology
(for:
Faculty of Medicine)
Paediatric Haematology 1600-LekM4WYBHEM-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
• udział w seminariach: 5 godzin
• udział w ćwiczeniach: 5 godzin
• konsultacje: 0,5 godziny
• zaliczenie: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,39 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w seminariach: 5 godzin
• udział w ćwiczeniach: 5 godzin
• przygotowanie do seminariów: 5 godzin
• przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny
• konsultacje: 0,5 godziny
• przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny
• zaliczenie: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada
0,7 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
• nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+0,5 = 2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2,5 godziny, co odpowiada 0,09 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
• udział w ćwiczeniach: 5 godzin
• udział w seminariach o charakterze praktycznym: 5 godzin
• przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,42 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
• nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób układu krwiotwórczego u dzieci (C.W34)
W2: zna zasady diagnostyki laboratoryjnej w zakresie hematologii dziecięcej (różnicowanie przyczyn niedokrwistości oraz typów skaz krwotocznych) (E.W40)
W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii: niedokrwistości i skaz krwotocznych (E.W03)
W4: zna przyczyny, objawy i diagnostykę i postępowanie w chorobach układu krwiotwórczego uwarunkowanych genetycznie (hemofilia, sferocytoza, talasemia) (E.W37)
W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia w hematologii dziecięcej (krwawienia w skazach krwotocznych, ciężka niedokrwistość, niedokrwistość autoimmunohemolityczna, kryza w sferocytozie) oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W06)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi podać znaczenie reakcji immunologicznych w chorobach krwi u dzieci (C.U8)
U2: potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi chorób krwi (niedokrwistość, skaza krwotoczna, hemoliza), wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11)
U3: udziela porad w kwestii przestrzegania zaleceń dotyczących zapobiegania chorobom krwi (niedobór żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego, niedobór witaminy K) (D.U9)
U4: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną (E.U02)
U5: potrafi przeprowadzić badanie fizykalne chorego dziecka w każdym wieku (E.U04)
U6: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii (E.U12)
U7: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować diagnostykę różnicową w chorobach krwi u dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E.U16)
U8: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych problemach hematologicznych (hemoliza, niedokrwistość, skaza krwotoczna) (E.U24)
U9: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E.U30)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K.K03)
K2: propaguje zasady zdrowego odżywiania dziecka i działań profilaktycznych zapobiegających chorobom krwi (K.K09)
Teaching methods
(in Polish) Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadków
• nauczanie problemowe
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych): genetyka, diagnostyka laboratoryjna, immunologia oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: