Conducted in
terms:
2021/22, 2022/23
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
(in Polish) Katedra Neurologii
(for:
Faculty of Medicine)
Module 1: Nervous System Diseases 1600-LekM4CUN-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Anatomia- 6 godzin
Patologia- 6 godizn
Neurologia- 60 godzin
Neurochirurgia -30 godizn
Radiologia - 6 godzin
Rehabilitacja - 6 godzin
Wykłady 2
Seminaria 60
Ćwiczenia 48
Inne (e-learning) 4
przygotowanie do zajęć i egzaminu- 100 godz.
Razem: 214 h (7,1 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E.W13)
W2 Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób układu nerwowego, w tym:
1) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,
2) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,
3) padaczce,
4) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,
5) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,
6) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona,
7) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,
8) chorobach układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,
9) urazach czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnienia mózgu (E.W14)
W3 Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu (F.W15)
W4 Zna przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie:
1) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych,
2) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami,
3) urazów czaszkowo-mózgowych,
4) wad naczyniowych centralnego systemu nerwowego,
5) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego,
6) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego - (F.W13)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E.U07)
U2 Potrafi odróżnić fizjologię od patologii układu nerwowego, objawy patologiczne potrafi ułożyć w zespół objawów neurologicznych i zlokalizować w obrębie układu nerwowego, powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych, ustala rozpoznanie zespołowe, rozpoznanie lokalizacyjne i hipotezy etiologiczne W oparciu o wynik badania podmiotowego, przedmiotowego (C.U11)
U3 Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28)
U4 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F.U21)
U5 Potrafi rozpoznać i zaproponować postępowanie terapeutyczne w przypadku udaru mózgu, krwotoku podpajęczynówkowego, zespołu wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego napadu padaczkowego i stanu padaczkowego (F.U22)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)
K4 Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02)
K5 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)
K6 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
K7 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07)
K8 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
Teaching methods
(in Polish) - metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego, prowadzenia dokumentacji medycznej, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta
- metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna
- metody podające: opis, prelekcja, objaśnienia,
- metody problemowe: analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna,
- metody eksponujące: film, prezentacja Power Point
Wymagania wstępne Znajomość neuroanatomii, neurofizjologii
- online MS TEAMS
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- discussion
- narration
- discussion
- narration
Exploratory teaching methods
- seminar
- practical
- practical
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- cooperation-based methods
Type of course
(in Polish) przedmiot obowiązkowy
Prerequisites
(in Polish) znajomość anatomii i fizjologii układu nerwowego
Course coordinators
Term 2021/22: | Term 2022/23: |
Bibliography
Term 2021/22:
None |
Term 2022/23:
None |
Notes
Term 2021/22:
None |
Term 2022/23:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: