Conducted in
term:
2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
12
Language:
Polish
Organized by:
Department of Cardiology and Clinical Pharmacology
(for:
Faculty of Medicine)
Selected Speciality - Cardiology 1600-Lek6SP06-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Konsultacje – 25 godzin
Egzamin ustny – 1 godzina
Suma godzin – 206 godzin – 8,2 punktu ECTS
2. Czas przeznaczony na prace indywidualną studenta:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Konsultacje – 1 godzina
Przygotowanie do ćwiczeń – 40 godzin
Samokształcenie - 50 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Egzamin ustny – 1 godzina
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 302 godziny, co odpowiada 12,8 punktów ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: student zna anatomię i rozumie fizjologię i patofizjologię układu sercowo-naczyniowego (BK_W30)
W2: student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)
W3: student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)
U2: student potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta (potrafi wysłuchać i zinterpretować szmery nad sercem, wysłuchuje i interpretuje prawidłowe i nieprawidłowe tony serca, wysłuchuje szmery naczyniowe, wysłuchuje i interpretuje zmiany osłuchowe nad płucami, potrafi ocenić wielkość wątroby, zbadać objaw wątrobowo-szyjny) (EK_U03)
U3: student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)
U4: student zna prawa pacjenta i przestrzega ich (prawo do prywatności, intymności, zachowania tajemnicy lekarskiej, tajemnicy danych osobowych), student potrafi zrozumiale poinformować pacjenta o planowanym procesie diagnostyczno-terapeutyczny, o zagrożeniach związanych z planowanymi działaniami (koronarografia, angioplastyka wieńcowa, kardiowersja) (DK_U05, U06 ,U07, U14)
U5: student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11), oraz potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)
U6: student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)
U7: student potrafi zinterpretować podstawowe badania laboratoryjne stosowane w rozpoznawaniu i różnicowaniu schorzeń kardiologicznych (morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipid ogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)
U8: student potrafi wykonać i zinterpretować podstawowe zapisy EKG – rozpoznać zawał serca, niedokrwienie mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu i przewodzenia zagrażające życiu, oraz zinterpretować wysiłkowy test elektrokardiograficzny (BK_U08)
U9: student potrafi monitorować parametry życiowe przy pomocy kardiomonitora (ciśnienie tętnicze, tętno, oddechy, saturacja krwi) (EK_U29)
U10: student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: student potrafi nawiązać i utrzymać kontakt z chorych i rodziną chorego (K_K03)
K2: student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)
K3: student potrafi okazać choremu i rodzinie szacunek i zrozumienie (K_K05)
K4: student rozumie konieczność zachowania tajemnicy lekarskiej i dotrzymuje jej (K_K06)
K5: student jest świadomy konieczności ciągłego rozwoju i nauki (K_K01)
Teaching methods
(in Polish) ĆWICZENIA
- zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia wyników badań laboratoryjnych i diagnostycznych
- zajęcia w pracowniach diagnostycznych
- omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem farmakoterapii
- prezentacje multimedialne
- dyskusja dydaktyczna
Expository teaching methods
- description
- discussion
- discussion
Exploratory teaching methods
- practical
- experimental
- observation
- laboratory
- case study
- experimental
- observation
- laboratory
- case study
Online teaching methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- exchange and discussion methods
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego, podstawowych jednostek chorobowych oraz farmakologii leków stosowanych w kardiologii.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: