Conducted in
term:
2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
16
Language:
Polish
Organized by:
Department of Cardiology and Internal Diseases
(for:
Faculty of Medicine)
(in Polish) Choroby wewnętrzne 1600-Lek6CHWK-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 240 godzin
9,6 punktu ECTS
2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta:
Udział w ćwiczeniach – 240 godzin
Zajęcia w formie symulacji medycznych – 4 godziny
Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia – 156 godzin
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 400 godzin, co odpowiada 16 punktom ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W01. student zna patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów
i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej; (C.W27)
W02. student rozumie i docenia rolę rodziny pacjenta w procesie chorowania (rozpoznanie choroby, adaptacja do
choroby, wyleczenie) oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych (postęp choroby, proces umierania, żałoba); (D.W11)
W03. student poznaje w szerszym zakresie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady
diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:
chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego
i wtórnego), nadciśnienia płucnego; a także innych schorzeń internistycznych, które towarzyszą schorzeniom kardiologicznym lub są powodem hospitalizacji w ramach ostrego dyżuru internistycznego (cukrzyca i jej powikłania zarówno ostre jak
i przewlekłe, niedokrwistość, zakażenia układu oddechowego
i moczowego). (E.W7)
W04. student zna wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; (E.W41)
W05. student jest zaznajomiony z problematyką współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności z:
1) symptomatologią radiologiczną podstawowych chorób;
2) metodami instrumentalnymi i technikami obrazowymi wykorzystywanymi do wykonywania zabiegów medycznych;
3) wskazaniami, przeciwwskazaniami i przygotowaniem pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazaniami do stosowania środków
kontrastujących; (F.W17).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U01. student potrafi wykonywać proste testy czynnościowe oceniające funkcjonowanie organizmu człowieka jako układu regulacji stabilnej (testy obciążeniowe wysiłkowe) i interpretować dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych; (B.U7)
U02. student zna i potrafi przestrzegać praw pacjenta; (D.U3)
U03. student wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym; (D.U4)
U04. student potrafi dostosować sposób komunikacji werbalnej do potrzeb pacjenta, wyrażając się w sposób zrozumiały
i unikając żargonu medycznego; (D.U11)
U05. student nawiązuje z pacjentem i osobą towarzyszącą pacjentowi kontakt służący budowaniu właściwej relacji (np. Model 4 nawyków – 4 Habits Model: Zainwestuj w początek (Invest in the beginning), Wykaż empatię (Demonstrate empathy), Rozpoznaj perspektywę pacjenta (Elicit the patient’s perspective), Zainwestuj w koniec (Invest in the end)); (D.U13)
U06. student zbiera wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta; (E.U1)
U07. student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne ogólnointernistyczne dorosłego dostosowane do
określonej sytuacji klinicznej; (E.U5)
U08. student zna i potrafi zauważyć najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak:
1) gorączka;
2) osłabienie;
3) utrata apetytu;
4) utrata masy ciała;
5) wstrząs;
6) zatrzymanie akcji serca;
7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie;
8) obrzęk;
9) wysypka;
10) kaszel i odkrztuszanie;
11) krwioplucie;
12) duszność;
13) wydzielina z nosa i ucha;
14) ból w klatce piersiowej;
15) kołatanie serca;
16) sinica;
17) nudności i wymioty;
18) zaburzenia połykania;
19) ból brzucha;
20) obecność krwi w stolcu;
21) zaparcie i biegunka;
22) żółtaczka;
23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej;
24) niedokrwistość;
25) limfadenopatia;
26) zaburzenia oddawania moczu;
27) krwiomocz i białkomocz;
28) zaburzenia miesiączkowania;
29) obniżenie nastroju i stany lękowe;
30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych;
31) ból głowy;
32) zawroty głowy;
33) niedowład;
34) drgawki;
35) ból pleców;
36) ból stawów;
37) uraz lub oparzenie;
38) odwodnienie i przewodnienie
(E.U9.)
U09. student potrafi wykonać wykonywać takie procedury
i zabiegi medyczne, jak:
1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru;
2) tlenoterapia przy użyciu metod nieinwazyjnych;
3) dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku;
4) pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych,
w tym mikrobiologicznych;
5) pobranie krwi tętniczej i arterializowanej krwi włośniczkowej;
6) pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych;
7) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy, i zinterpretować jego wynik;
8) defibrylację, kardiowersję elektryczną;
9) testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru; (E.U14.)
U10. student potrafi stwierdzić zgon pacjenta (E.U16.)
U11. student prowadzi (pod okiem asystenta) dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie
z przepisami prawa; (E.U18.)
U12. student zna zasady i umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem,
zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania):
1) RSVP/ISBAR (R (Reason – przyczyna, dlaczego), S (Story – historia pacjenta), V (Vital signs – parametry życiowe), P (Plan – plan dla pacjenta)/I (Introduction – wprowadzenie),
S (Situation – sytuacja), B (Background – tło), A (Assessment – ocena), R (Recommendation – rekomendacja) (E.U34).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K01. student nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełnego szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K_K01.)
K02. student rozumie pojęcie dobra pacjenta i kieruje się nim
w swoim działaniu (K_K02.)
K03. student jest świadomy konieczności przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; (K_K03)
K04. student potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05.)
K05. student rozumie konieczność korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K07.)
K06. student postępuje zgodnie z zasadami koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole,
w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09.)
Teaching methods
(in Polish) Ćwiczenia (przy łóżku chorego)
- zajęcia przy łóżku pacjenta – badanie podmiotowe i fizykalne
- towarzyszenie lekarzowi przy pracy administracyjnej – pisanie historii choroby, pisanie obserwacji, ustalanie koniecznych badań dodatkowych, ustalanie konsultacji lekarskich, przygotowanie wypisu pacjenta, pisanie recept i skierowań do Poradni specjalistycznych
- zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (4 godziny opcjonalnie)
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego
Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Propedeutyka chorób wewnętrznych).
Znajomość w podstawowym zakresie patofizjologii, symptomatologii, diagnostyki i różnicowania chorób wewnętrznych (przedmioty – Alergologia z immunologią, Gastroeneterologia, Hematologia, Kardiologia, Nefrologia, Pulmonologia)
Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych
w kardiologii .
Course coordinators
Bibliography
Term 2024/25:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: