Conducted in
terms:
2023/24, 2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
8
Language:
Polish
Organized by:
Department of Paediatrics, Haematology and Oncology
(for:
Faculty of Medicine)
Childhood Diseases 1600-Lek6CHDZW-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- ćwiczenia: 120 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych)
- konsultacje: 20 godzin
- zaliczenie przedmiotu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 142 godziny, co odpowiada 5,41 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych)
- przygotowanie do ćwiczeń (opracowanie przypadków klinicznych, przegląd piśmiennictwa, przygotowanie dyskusji): 60 godzin
- konsultacje: 20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 210 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin (0,38 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin (4,57 punktu ECTS)
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wiąże czynniki genetyczne z występowaniem chorób wieku dziecięcego (E K_W01)
W2: przedstawia zasady nowoczesnej diagnostyki chorób dzieci (E K_W03)
W3: opisuje aktualne standardy leczenia najczęstszych chorób dzieci (E K_W03)
W4: wylicza szczepienia ochronne zgodnie z aktualnym kalendarzem szczepień (E K_W02)
W5: zna zasady postępowania w przypadku użycia przemocy wobec dziecka (D K_U09)
W6: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia wraz z prawidłowym sposobem postępowania lekarza pediatry (E K_W06)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem z utrudnionym kontaktem oraz rodzicami w sytuacji stresowej (E K_U02)
U2: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową dzieci przyjmowanych do szpitala bez jasnego rozpoznania (E K_U12)
U3: potrafi rozpoznać objawy spożycia alkoholu i przyjmowania środków psychoaktywnych i narkotyków (K_U15)
U4: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych we wszystkich najczęstszych schorzeniach dzieci (E K_U24)
U5: potrafi oceniać wyniki układu krzepnięcia u pacjentów z hemofilią i innymi zaburzeniami krzepnięcia (E K_U24)
U6: potrafi opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta ciężko chorego (E K_U13)
U7: potrafi prawidłowo ocenić stan pacjenta i rozpoznać stan bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14)
U8: potrafi rozpoznać objawy użycia przemocy wobec dziecka (G K_U05)
U9: potrafi zaproponować właściwe postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16)
U10: potrafi zakwalifikować pacjenta do przyjęcia do szpitala (E K_U20)
U11: potrafi przeprowadzić badanie kwalifikujące do szczepień i uzasadnić dyskwalifikację ze szczepień (K_U27)
U12: potrafi zastosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego), zwłaszcza u pacjentów z chorobami jelita grubego, zaburzeniami wchłaniania oraz z zapaleniem błony śluzowej przewodu pokarmowego (E K_U25)
U13: potrafi pobierać materiał do badań laboratoryjnych od pacjenta pediatrycznego (E K_U28)
U14: potrafi wykonać procedury i zabiegi: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29)
U15: potrafi opisać przebieg procedur i zabiegów lekarskich: przetaczania preparatów krwi i krwiopochodnych, testów naskórkowych, prób śródskórnych i skaryfikacyjnych (E K_U30)
U16: potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne dla prowadzonych pacjentów pediatrycznych (E K_U32)
U17: potrafi dokumentować stan pacjenta i prowadzone leczenie (E K_U38)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: przestrzega tajemnicy lekarskiej przy opracowaniu dokumentacji medycznej i kontakcie z otoczeniem pacjenta (K_K06)
K2: potrafi z szacunkiem i rzeczowo współpracować z konsultantami i pracownikami szpitala podczas prowadzenia pacjenta (K_K07)
K3: posiada nawyk i umiejętności poszukiwania informacji na temat prowadzonego pacjenta (K_K08)
Teaching methods
(in Polish) - ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- dyskusja kliniczna
- metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- discussion
- discussion
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- practical
- case study
- practical
- case study
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia), wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) oraz wiadomości dotyczące najczęstszych schorzeń u dzieci wraz z podstawami ich diagnostyki, różnicowania i leczenia.
Student powinien potrafić samodzielnie nawiązać kontakt z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicami, przeprowadzić wywiad i badanie przedmiotowe w sposób odpowiedni do wieku pacjenta.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: