Conducted in
term:
2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
0.5
Language:
Polish
Organized by:
Department of Clinical Pharmacology
(for:
Faculty of Medicine)
Principles of Transfusion Medicine 1600-Lek5PTRA-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny + 0,5 godziny = 4,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowym:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia: 3 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 18,5 godziny, co odpowiada 0,61 punktu ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie się do zaliczenia: 5 godzin + 0,5 godziny = 5,5 godziny, co stanowi 0,18 punktu ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki – nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: ma wiedzę na temat struktury i funkcji genów odpowiedzialnych za powstawanie antygenów krwinek czerwonych (C.W6)
W2: posiada wiedzę na temat budowy i funkcji antygenów krwinek czerwonych, przeciwciał naturalnych, autoprzeciwciał
i alloprzeciwciał (C.W21.)
W3: potrafi opisać algorytm badań w kierunku wykrycia obecności czynników zakaźnych przenoszonych przez krew (E.W34.)
W4: opisuje organizację i uwarunkowania prawne działania Publicznej Służby Krwi w Polsce, potrafi określić zakres
i metodykę badań serologicznych (E.W39.)
W5: wie jak powinien zostać pobrany, przechowywany
i przygotowany materiał do badan serologicznych (E.W39.)
W6: zna:
- istotne klinicznie układy grupowe składników komórkowych krwi i białek osocza (C.W6)
- zasady pobierania krwi i ogólne zasady przygotowania preparatów krwiopochodnych (E.W39.)
- zakres badań kwalifikujących do oddania krwi i jej składników (E.W40.)
- ogólne zasady stosowania i dobierania krwi i jej składników do przetoczenia. (E.W40.)
W7: zna:
- mechanizmy allo- i autoimmunizacji (C.W21.)
- zasady diagnostyki i profilaktyki konfliktu matczyno-płodowego w zakresie antygenów erytrocytów (E.W.40.)
- zasady diagnostyki niedokrwistości autoimmunohemolitycznej. (E.W.40.)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi zinterpretować wyniki badań
immunohematologicznych (E.U24.)
U2: potrafi prowadzić dokumentację medyczną związaną z
toczeniem preparatów krwiopochodnych (E.U38.)
U3: potrafi wyjaśnić pacjentowi, dlaczego w niektórych sytuacjach
konieczne jest ponowne pobranie próbki do badania lub
skierowanie pacjenta do pracowni konsultacyjnej RCKiK lub IHiT.
(G.U5.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: wie, że przepisy obowiązujące w placówkach Publicznej Służby Krwi ulegają ciągłym modyfikacjom i rozumie,
że konieczne jest stałe aktualizowanie posiadanej wiedzy. Student propaguje wiedzę o krwiodawstwie. (K_K01)
K2: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia
i współpracowników w czasie pracy przy pobieraniu krwi
i toczeniu preparatów krwiopochodnych.(K_K02)
K3: potrafi współpracować z innymi w celu wykonania badań, weryfikacji wyniku i sporządzania dokumentacji badań. (K_K06)
Teaching methods
(in Polish) Seminaria
- dyskusja dydaktyczna
- drzewo decyzyjne
- analiza przypadków
Ćwiczenia
- dyskusja dydaktyczna
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii
i biochemii w odniesieniu do układu krwiotwórczego człowieka.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: