Conducted in
term:
2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Department of Paediatrics, Haematology and Oncology
(for:
Faculty of Medicine)
Paediatrics 1600-Lek5PEDI-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w seminariach: 45 godzin
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 5 godzin (3 godz. egzamin praktyczny + 2 godz. egzamin teoretyczny)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 105 godzin, co odpowiada 3,60 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w seminariach: 45 godzin
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów, w tym czytanie wskazanej literatury: 21 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 5 = 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 146 godzin, co odpowiada 5,00 punktu ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa E):
- udział w ćwiczeniach – 5 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,17 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 5%
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent:
W1: przedstawia znaczenie wpływów środowiskowych i czynników genetycznych, epidemiologię oraz objawy i zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych:
- przewlekłych chorób układu oddechowego (gruźlica, mukowiscydoza) (E.W3 p.3);
- pierwotnych i wtórnych niedoborów odporności (E.W3 p.4);
- chorób rzadkich (m.in choroby metaboliczne, w tym najczęstsze enzymopatie: galaktozemia, fruktozemia, fenyloketonuria),
- zaburzeń metabolicznych dot. gospodarki kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej (w tym krzywica, tężyczka) (E.W3 p.1);
- wad serca i chorób kardiologicznych (wady serca, zapalenie mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatie, zaburzenia rytmu serca i omdlenia, niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, nadciśnienie płucne) (E.W3 p.2);
- chorób układu oddechowego (zapalenie oskrzeli, rozstrzenie oskrzeli, zakażenia układu oddechowego, zapalenie płuc i opłucnej) (E.W3 p.3);
- chorób krwi i układu krwiotwórczego (niedokrwistość, skaz krwotoczne, niewydolność szpiku) (E.W3 p.4);
- chorób nowotworowych wieku dziecięcego (białaczki i chłoniaki, guzy lite wieku dziecięcego) oraz fakomatoz (E.W3 p.4);
- chorób nerek i układu moczowego (ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, zakażenia układu moczowego, choroby kłębuszków nerkowych, choroby cewkowo-śródmiąższowe (tubulopatie, kwasice cewkowe), choroby nerek genetycznie uwarunkowane, nadciśnienie nerkopochodne) (E.W3 p.6);
- zaburzeń układu dokrewnego (zaburzenia wzrastania, choroby tarczycy i przytarczyc, choroby nadnerczy, cukrzyca, zaburzenia dojrzewania, zaburzenia funkcji gonad) (E.W3 p.7);
- nieinfekcyjnych chorób układu nerwowego (mózgowe porażenie dziecięce, drgawki, padaczka) (E.W3 p.8);
- niektórych chorób autozapalnych (układowe choroby tkanki łącznej, w tym młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty układowy, zapalenie skórno-mięśniowe, układowe zapalenia naczyń) (E.W3 p.10).
W2: Wyjaśnia zasady żywienia dziecka w wybranych chorobach niedoborowych, zespołach metabolicznych, cukrzycy (E.W1)
W3: wylicza czynniki etiologiczne najczęstszych zakażeń dróg oddechowych i innych ostrych infekcji u dzieci w zależności od lokalizacji i wieku oraz ustala konieczność hospitalizacji i powiadamiania służb epidemiologicznych o zakażeniu (E.W32);
W4: zarysowuje ryzyko zakażeń (w szczególności bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych) u dzieci z pierwotnymi i nabytymi niedoborami odporności lub z chorobami przewlekłymi, podaje możliwe objawy, zasady diagnozowania i leczenia (E.W33 p.1,2,4,5);
W5: wylicza epidemiologię, ryzyko, sposoby dziedziczenia oraz przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i możliwości postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach i zespołach dziedzicznych (m.in. sferocytoza, hemofilia, fakomatozy) (E.W36)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent:
U1. potrafi nawiązać kontakt z małym dzieckiem i nastolatkiem używając sposobu porozumiewania się adekwatnego do wieku dziecka i uzyskać informacje na temat samopoczucia pacjenta i dolegliwości (E.U2);
U2. potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem z utrudnionym kontaktem oraz rodzicami w sytuacji stresowej (E.U2);
U3. potrafi dostosować i przeprowadza badanie przedmiotowe do wieku dziecka, stanu ogólnego i wiodących dolegliwości oraz rozpoznania, włączając elementy badania neurologicznego, ortopedycznego, laryngologicznego lub chirurgicznego (E.U6);
U4. potrafi wykonać pomiary antropometryczne, ocenić rozwój fizykalny, motoryczny, dojrzałość płciową i stopień odżywienia dziecka stosując odpowiednie wskaźniki, siatki centylowe i tabele norm (E.U8);
U5. potrafi wykonać dodatkowe badania bilansowe, w tym przesiewowe badanie wzroku i słuchu, postawy i narządu ruchu (E.U8);
U6. potrafi dokonać pomiarów podstawowych parametrów życiowych u dziecka (temperatura ciała, tętno, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, pulsoksymetria), umie dostosować sposób badania i oprzyrządowanie do wieku pacjenta (E.U14 p.1);
U7. Potrafi dokonać pomiaru temperatury ciała u dzieci w różnym wieku wdrożyć podstawową diagnostykę i leczenie objawowe gorączki, uwzględniając inne objawy i szacując konieczność hospitalizacji pacjenta (E.U10 p.1, E.U12);
U8. Potrafi zaplanować wstępną diagnostykę i postępowanie doraźne oraz ustalić wskazania do poszerzenia diagnostyki lub hospitalizacji dziecka z objawami ze strony układu oddechowego (kaszel, duszność, wydzielina z nosa i z ucha), układu krążenia (kołatanie serca, omdlenie, sinica) i układu nerwowego (drgawki, bóle głowy) (E.U10 p.2,3,4,10,11,12,21,22, E.U12);
U9. Potrafi wdrożyć wstępną diagnostykę, zaplanować badania dodatkowe, podać najczęstsze przyczyny, ustalić wskazania do hospitalizacji lub skierowania do opieki specjalistycznej oraz zaproponować postępowanie lecznicze w przypadku objawów ogólnych u dziecka (zaburzenia oddawania moczu, wysypka, niedokrwistość, zaburzenia wzrastania, bóle kostno-stawowe, obrzęki, limfadenopatia, zespół czerwonego oka) (E.U10 p.5,6,7,9,13,14,15,23, E.U12);
U10. potrafi zaplanować badania laboratoryjne, mikrobiologiczne i obrazowe w zależności od sytuacji klinicznej pacjenta, potrafi uporządkować je wg stopnia pilności i informatywności wyniku oraz uzasadnić kolejność (E.U10);
U11. potrafi zinterpretować uzyskane wyniki badań laboratoryjnych w kontekście norm wiekowych i zweryfikować dalsze postępowanie diagnostyczne lub lecznicze (E.U10);
U12. potrafi zinterpretować uzyskane wyniki badań mikrobiologicznych, zweryfikować ich znaczenie w odniesieniu do stanu pacjenta (zanieczyszczenie, nosicielstwo, kolonizacja, zakażenie, patogen alarmowy) oraz zrewidować leczenie przeciwinfekcyjne (E.U10, E.U22);
U13. potrafi zaplanować niezbędne konsultacje specjalistyczne zgodnie z problemem medycznym pacjenta (E.U10);
U14. potrafi zlecić leczenie farmakologiczne dożylne i doustne u dziecka w różnym wieku z uwzględnieniem odrębności farmakoterapii wieku rozwojowego (E.U10);
U15. potrafi napisać recepty na zlecone leki doustne do leczenia domowego uwzględniając aspekty prawne (wskazania medyczne i rejestracyjne) oraz uzyskiwać informację o stosowaniu leku z charakterystyki produktu leczniczego (C.U11, C.U12);
U16. w zależności od stanu klinicznego, rozpoznania lub objawów u pacjenta, podejmuje decyzję o zastosowaniu właściwych środków ochrony indywidualnej oraz wskazaniach do odpowiedniego rodzaju izolacji pacjenta i potrafi ją uzasadnić (E.U15);
U17. potrafi rozpoznać objawy wskazujące na użycie przemocy wobec dziecka, udokumentować to w dokumentacji pacjenta i wdrożyć postępowanie zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi (E.U29);
U18. potrafi napisać obserwację lekarską, opisać przeprowadzoną procedurę, udokumentować stan pacjenta i zastosowane leczenia oraz skompletować dokumentację medyczną z leczenia szpitalnego również z użyciem systemów informatycznych (E.U18);
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: w ustalaniu wskazań do hospitalizacji, planowaniu badań diagnostycznych i leczenia dziecka kieruje się dobrem dziecka (K_K02);
K2: przestrzega zasad poszanowania intymności i tajemnicy lekarskiej w czasie badania dziecka i kontaktów z rodziną (K_K03, D.U3);
K3: stosuje zasady uzyskiwania zgody pacjenta małoletniego i niepełnoletniego na postępowanie diagnostyczne i lecznicze, uwzględniając stanowisko opiekunów prawnych i faktycznych (K_K01, D.U3);
K4: posiada nawyk i umiejętności poszukiwania informacji na temat prowadzonego pacjenta (K_K05, D.U04, D.U05);
K5: akceptuje i propaguje zasady zdrowego stylu życia, żywienia, aktywności fizycznej, higieny, prawidłowych warunków rozwoju dziecka oraz zachęca dziecko i rodzinę do stosowania się do bieżących regulacji i zaleceń w ochronie zdrowia (K_K06).
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
Seminaria:
- debata panelowa
- dyskusja dydaktyczna
- studium przypadków
- problem-based learning
Ćwiczenia:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student przystępujący do zajęć powinien posiadać pełną wiedzę z zakresu nauk podstawowych (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia) oraz wiedzę i umiejętności z zakresu propedeutyki pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: