Conducted in
term:
2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Department of Oncology and Brachytherapy
(for:
Faculty of Medicine)
Clinical Oncology 1600-Lek5ONKK-J
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 4 godziny
- udział w seminariach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55 godzin, co odpowiada 1,83 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 4 godziny
- udział w seminariach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 12 + 1 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada
3 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa ….): nie dotyczy
- udział w ćwiczeniach – …… godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi …..godzin, co odpowiada …. Punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: …..%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 Punktowi ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: C.W21. opisuje zagadnienia z zakresu immunologii nowotworów i chorób o podłożu immunologicznym oraz zasady immunoterapii;
W2: C.W41. omawia podstawy radioterapii;
W3: E.W9. określa zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii
w różnych stanach chorobowych;
W4: E.W14. określa rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii;
W5: E.W24. omawia zagadnienia z zakresu onkologii, w tym:
1) uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych nowotworach i ich powikłaniach;
2) najczęstsze zespoły paranowotworowe i ich objawy kliniczne;
3) podstawy wczesnego wykrywania nowotworów, zasady badań przesiewowych oraz działania profilaktyczne w onkologii;
4) możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów (metody chirurgiczne, radioterapia i metody systemowe, w tym immunoterapia), wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego;
5) powikłania wczesne i odległe leczenia onkologicznego;
6) rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego;
7) zasady organizacji opieki nad pacjentem onkologicznym, w tym poradnictwo genetyczne i opiekę wielodyscyplinarną;
8) praktyczne aspekty statystyki w onkologii, w tym zasady interpretacji wyników badań klinicznych;
9) najważniejsze skale i klasyfikacje stosowane w onkologii;
10) zasady przeprowadzania ukierunkowanych badań fizykalnych dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego;
11) zasady planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej
W6: E.W41. omawia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;
W7: F.W5. opisuje najczęstsze powikłania nowoczesnego leczenia onkologicznego;
W8: G.W21. omawia epidemiologię chorób nowotworowych, a w szczególności ich uwarunkowania żywieniowe, środowiskowe i inne związane ze stylem życia wpływające na ryzyko onkologiczne
W9: G.W22. charakteryzuje znaczenie badań przesiewowych w onkologii, w tym ryzyko związane z badaniami diagnostycznymi zdrowych osób, oraz korzyści zdrowotne w odniesieniu do najbardziej rozpowszechnionych chorób nowotworowych w Rzeczypospolitej Polskiej
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: E.U4. prawidłowo przeprowadza ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego;
U2: E.U16. prawidłowo przeprowadza stwierdzenie zgonu pacjenta;
U3: E.U19. umiejętnie planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej;
U4: E.U25. umiejętnie przekazuje pacjentowi informacje, dostosowując ich ilość i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, oraz uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami oraz odpowiednio je stosować;
U5: E.U28. rozpoznaje społeczne determinanty zdrowia, wskaźniki występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omawiać je z pacjentem i sporządzić
notatkę w dokumentacji medycznej;
U6: F.U21. umiejętnie przekazuje niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu, med.:
1) SPIKES: S (Setting – właściwe otoczenie), P (Perception – poznanie stanu wiedzy współrozmówcy), I (Invitation/Information – zaproszenie do rozmowy / informowanie), K (Knowledge – przekazanie niepomyślnej informacji), E (Emotions and empathy – emocje i empatia), S (Strategy and summary – plan działania i podsumowanie),
2) EMPATIA: E (Emocje), M (Miejsce), P (Perspektywa pacjenta), A (Adekwatny język), T (Treść wiadomości), I (Informacje dodatkowe), A (Adnotacja w dokumentacji), Dziennik Ustaw – 35 – 34 – Poz. 2152
3) ABCDE: A (Advance preparation – przygotowanie do rozmowy), B (Build therapeutic environment – nawiązanie dobrego kontaktu z rodziną), C (Communicate well – przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady komunikacji),
D (Dealing with reactions – radzenie sobie z trudnymi emocjami), E (Encourage and validate emotions – prawo do okazywania emocji, przekierowanie ich i adekwatne reagowanie, dążące do zakończenia spotkania) – w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta i informować rodzinę o śmierci pacjenta.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: K_K01 podejmuje próby nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
Teaching methods
(in Polish) Wykłady: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, analiza przypadków
Seminaria: dyskusja dydaktyczna, metody eksponujące: pokaz, film
Ćwiczenia: ćwiczenia kliniczne, analiza przypadków
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- observation
- practical
- observation
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student(ka), który(a) rozpoczyna naukę „Onkologii klinicznej” powinien mieć zaliczony czwarty rok. Powinien(na) także odbyć szkolenia wewnętrzne wymagane w Centrum Onkologii w Bydgoszczy.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: