Conducted in
term:
2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
3.3
Language:
Polish
Organized by:
Department of Anaesthesiology and Intensive Care
(for:
Faculty of Medicine)
Anaesthesiology and Intensive Care 1600-Lek5ANES-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach:20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin w tym
- 28 godzin zajęć klinicznych (blok operacyjny)
- 4 godziny zajęć klinicznych (pracownie żywienia)
- 8 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina
- przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
64 h co odpowiada 2,13punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 11 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 +2 = 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90,0 godzin, co odpowiada 3,0 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F):
- udział w ćwiczeniach – 8 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 13,3%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - Student zna gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych (B.W1).
W2 - Student rozumie równowagę kwasowo-zasadową, mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej (B W2).
W3 - Student zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20.).
W4 - Student rozumie patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej (C.W27).
W5 - Student zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych (E.W9).
W6 - Student rozumie rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii (E.W14).
W7 - Student zna zagadnienia z zakresu onkologii, w tym uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych nowotworach i ich powikłaniach; rozumie najczęstsze zespoły paranowotworowe i ich objawy kliniczne; zna podstawy wczesnego wykrywania nowotworów, zasady badań przesiewowych oraz działania profilaktyczne w onkologii; rozumie możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów, wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego; zna powikłania wczesne i odległe leczenia onkologicznego; rozumie rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego; zna zasady organizacji opieki nad pacjentem onkologicznym, w tym poradnictwo genetyczne i opiekę wielodyscyplinarną; rozumie praktyczne aspekty statystyki w onkologii, w tym zasady interpretacji wyników badań klinicznych; zna najważniejsze skale i klasyfikacje stosowane w onkologii; rozumie zasady przeprowadzania ukierunkowanych badań fizykalnych dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego; zna zasady planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej (E.W24).
W8 - Student rozumie klasyfikację bólu (ostry i przewlekły lub nocyceptywny, neuropatyczny i nocyplastyczny), jego przyczyny, narzędzia oceny bólu oraz zasady jego leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego (E.W27).
W9 - Student zna zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4).
W10 - Student rozumie zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6).
W11 - Student zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7).
W12 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii (F.W8).
W13 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych (F.W9).
W14 - Student rozumie najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w sepsie, wstrząsie, krwotokach, zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych, zatruciach, oparzeniach, hipo- i hipertermii oraz innych ostrych stanach pochodzenia sercowo-naczyniowego, oddechowego, neurologicznego, nerkowego, onkologicznego i hematologicznego, diabetologicznego i endokrynologicznego, psychiatrycznego, okulistycznego, laryngologicznego, ginekologicznego, położniczego i urologicznego (F.W10).
W15 - Student zna inwazyjne metody leczenia bólu (F.W13).
W16 - Student zna zasady postępowania z centralnymi cewnikami żylnymi długiego utrzymywania (F.W14).
W17 - Student rozumie stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby (F.W22).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 - Student umie planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski (B.U11).
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w organizmie człowieka i w poszczególnych narządach (C.U9).
U3 - Student umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1).
U4 - Student potrafi wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych, różne formy terapii inhalacyjnej, pomiar szczytowego przepływu wydechowego, tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych, bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku, pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, cewnikowanie pęcherza moczowego, założenie zgłębnika żołądkowego, wykonanie wlewki doodbytniczej, wykonanie standardowego elektrokardiogramu spoczynkowego i interpretowanie jego wyniku, defibrylację, kardiowersję elektryczną i elektrostymulację zewnętrzną, przeprowadzenie testów paskowych, wykonanie zabiegów opłucnowych, tamponadę przednią nosa oraz badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST (E.U14).
U5 - Student umie stwierdzić zgon pacjenta (E.U16).
U6 - Student potrafi prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb (E.U21).
U7 - Student potrafi rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, wykorzystując różne techniki obrazowania (F.U4).
U8 - Student umie prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (Basic Life Support, BLS) u noworodków i dzieci zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (European Resuscitation Council, ERC) (F.U9).
U9 - Student potrafi prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC (F.U11).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty uczenia – kompetencje społeczne K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K.K02)
K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K.K03)
K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. (K.K05)
Teaching methods
(in Polish) Seminaria:
• Wykład informacyjny online: w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• metody symulacyjne (nauka techniki wykonywanie procedur medycznych)
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego)
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: