Urology and Andrology
1600-Lek4UROL-J
This course has not yet been described...
Term 2023/24:
Seminars aim to gain knowledge to identify and treat urological and andrological diseases, especially how to plan diagnostics, manage and cure urological and andrological ilnesses, including acute conditions, urolithiasis and oncological diseases in urology and andrology. Discussions are devoted to gain practical skills of medical interview and physical examination, planning of diagnostics, identifing and management of urological and andrological diseases, including endoscopic and laparoscopic techniques.
|
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin, w tym 2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych
- udział w seminariach: 20 godzin, w tym seminaria praktyczne (opisy przypadków): 8 godzin
- wykłady: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62 godziny , co odpowiada 2,48 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin, w tym 2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych
- udział w seminariach: 20 godzin, w tym seminaria praktyczne (opisy przypadków): 8 godzin
- wykłady: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8+2=10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,1 pkt ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z urologii): 14 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu urologii): 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 8+2=10 godzin, co odpowiada 0,4 pkt ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach i seminariach praktycznych: 38 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
38 godzin, co odpowiada 1,52 pkt ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego oraz nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, nowotworów kory i rdzenia nadnerczy, jąder oraz prącia (E.W7.).
W2: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób gruczołu krokowego w szczególności raka oraz łagodnego rozrostu gruczołu krokowego oraz zaburzeń erekcji z uwzględnieniem wiedzy na temat przeciwwskazań oraz działań niepożądanych stosowanych leków oraz przeciwwskazań i powikłań zabiegów (E.W7.).
W3: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy (E.W7.).
W4: Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji urologicznej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności stanów nagłych w urologii (F.W1.).
W5: Omawia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W4.).
W6: Omawia leczenie pooperacyjne w tym terapię przeciwbólową i monitorowanie pooperacyjne (F.W5.).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne chorób urologicznych (E.U16.).
U2: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny ich odchyleń w chorobach urologicznych (E.U24.).
U3: Potrafi ocenić wskazania i przeciwwskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu (F.U23.).
U4: Potrafi omówić przebieg zabiegów endoskopowych w urologii oraz asystuje podczas takich zabiegów (diagnostycznych oraz terapeutycznych) (E.U24.).
U5: Omawia cele i przebieg zabiegów otwartych oraz laparoskopowych w urologii ogólnej i onkologicznej oraz asystuje podczas takich zabiegów (E.U24.).
U6: Potrafi omówić cele i przebieg zabiegów z zakresu andrologii i urologii z wykorzystaniem ultrasonografii (biopsji prostaty, biopsji nerki, wytworzenia nefrostomii, litotrypsji) (F.U24.).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K3.).
K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K.K7.).
K3: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.K8.).
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
• wykład informacyjny
• dyskusja dydaktyczna
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• analiza i interpretacja wyników
• analiza przypadków
• dyskusja dydaktyczna
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu urologia i andrologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i histologii oraz patomorfologii układu moczowo-płciowego człowieka.
Course coordinators
Bibliography
Term 2023/24:
Basic literature: ● Campbell-Walsh Urology 10th Edition, Wein MD PhD (Hon) FACS, Alan J., Kavoussi MD MBA, Louis R., Novick MD, Andrew C., Partin MD PhD, Alan W., Peters MD, Craig A.; Additional literature: ● Handbook of Urology, Timothy Lawson, 2019 ● Oxford Handbook of Urology (Oxford Medical Handbooks), John Reynard, Simon Brewster, et al., 2013; ● Smith and Tanagho's General Urology, 19th Edition. Jack W. McAninch, Tom F. Lue ● Blandy's Urology 3rd Edition, Omar M. Aboumarzouk ● Andrology: Male Reproductive Health and Dysfunction 3rd Edition; Eberhard Nieschlag, Hermann M. Behre, Susan Nieschlag ● Andrology for the Clinician 2006th Edition; Wolf-Bernhard Schill, Frank H. Comhaire, Timothy B. Hargreave
|
Notes
Term 2023/24:
Study hours involving teacher participation: - discussions – 30 hours (2 hours – Medical Simulation Centre), - seminars – 12 hours, - practical seminars (case studies) – 8 hours, - lectures – 10 hours, - test – 2 hours;
Study hours involving individual student work: - discussions – 30 hours (2 hours – Medical Simulation Centre), - seminars – 12 hours, - practical seminars (case studies) – 8 hours, - lectures – 10 hours, - preparation for discussions (including reading literature) – 6 hours, - preparation for test – 7 hours, - test – 2 hours;
Total: 75 hours (3 ECTS)
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: