Conducted in
terms:
2023/24, 2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
3.6
Language:
Polish
Organized by:
Department of Neurology
(for:
Faculty of Medicine)
Neurology 1600-Lek4NEUR-NJ
This course has not yet been described...
Term 2023/24:
None |
Term 2024/25:
None |
Total student workload
(in Polish)
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- udział w seminariach: 20 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62 godziny, co odpowiada 2,07 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- udział w seminariach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach – 6 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 6 godzin, co odpowiada 0.2 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 5 %
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Wymienia zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi starszych (E.W12.)
W2: Stosuje podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej (E.W13.)
W3: Definiuje podstawowe zespoły objawów neurologicznych (E.W15.)
W4: Odtwarza uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób neurologicznych oraz ich powikłań:
1) bólów głowy, w tym migreny, napięciowego bólu głowy i zespołów bólów głowy oraz neuralgii nerwu V;
2) chorób naczyniowych mózgu, w szczególności udaru mózgu;
3) padaczki;
4) zakażeń układu nerwowego, w szczególności zapalenia opon mózgowo--rdzeniowych, boreliozy, opryszczkowego zapalenia mózgu, chorób neurotransmisyjnych;
5) otępień, w szczególności choroby Alzheimera, otępienia czołowego, otępienia naczyniopochodnego i innych zespołów otępiennych;
6) chorób jąder podstawy, w szczególności choroby Parkinsona;
7) chorób demielinizacyjnych, w szczególności stwardnienia rozsianego;
8) chorób układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnienia zanikowego bocznego, rwy kulszowej, neuropatii uciskowych;
9) urazów czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnienia mózgu;
10) nowotworów (E.W16.)
W5: Wskazuje objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia (E.W21.)
W6:Określa wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej (E.W41.)
W7: Definiuje zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznania śmierci mózgu (F.W23)
W8: Powtarza zagadnienia z zakresu neurologii w szczególności przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie:
1) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych;
2) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami;
3) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego;
4) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego (F.W20).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi przeprowadzać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1.)
U2: Potrafi wykonać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie neurologiczne (E.U5.)
U3: Identyfikuje stany wymagające leczenia w warunkach szpitalnych ( E.U12.)
U4: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa (E.U18.)
U5: Potrafi podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne (oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety, wady, spodziewane rezultaty i konsekwencje wynikające z decyzji) i uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta (E.U26.)
U6: Potrafi przyjąć, wyjaśnić i analizować własną rolę i zakres odpowiedzialności w zespole oraz rozpoznawać swoją rolę jako lekarza w zespole (E.U31.)
U7: Uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta (E.U32.)
U8: Potrafi omawiać w zespole sytuację pacjenta z wyłączeniem subiektywnych ocen, z poszanowaniem godności pacjenta (E.U33.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Wykazuje umiejętność nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)
K2: Posiada nawyk kierowania się dobrem pacjenta (K_K02)
K3: Stosuje zasadę przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K03)
K4: Wykazuje chęć podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04)
K5: Demonstruje nawyk dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)
K6: Podziela wdrażanie zasad koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09)
Teaching methods
(in Polish) Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• projektowanie i analiza badań naukowych
• kształcenie objęte aktywnością naukową (z uwzględnieniem
metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań).
Expository teaching methods
- discussion
- description
- description
Exploratory teaching methods
- seminar
- practical
- practical
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- cooperation-based methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na zapoznać się z anatomią i fizjologią centralnego układu nerwowego.
Course coordinators
Bibliography
Term 2023/24:
None |
Term 2024/25:
None |
Notes
Term 2023/24:
None |
Term 2024/25:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: