Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathology
(for:
Faculty of Medicine)
Pathology 1600-Lek32PATO-NJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23:
None |
Term 2023/24:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach 25 godzin
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 88 godziny, co odpowiada
3,01 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 25 godzin (w trybie synchronicznym)
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 57 + 3 = 60 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 175 godzin, co odpowiada
6 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 57 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 131 godzin, co odpowiada 4,29 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 60 + 3 = 63 godzin (2,16 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):
15 + 15 + 1 =31 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
31 godzin, co odpowiada 1,06 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Rozróżnia etapy cyklu komórkowego, uszkodzenia i naprawy tkanek, procesy adaptacyjne, zwyrodnieniowe, starzenia się komórek,
apoptozy i nekrozy, w odniesieniu do obrazu morfologicznego i klinicznego wybranych chorób (B.W18, B.W23, C.W27, C.W28, C.W29,
C.W47, C.W48, C.W50)
W2: Rozróżnia rolę komórek macierzystych w procesach gojenia i procesach nowotworowych (B.W19)
W3: Uzasadnia związek między czynnikami patologicznymi i obrazem morfologicznym wybranych chorób (B.W25, C.W30, C.W32,
C.W33, C.W34, C.W45)
W4: Klasyfikuje podstawowe choroby wieku dziecięcego i wyjaśnia ich patogenezę (C.W27, C.W9, E.W3, E.W6, E.W37, F.W1) –
W5: Wnioskuje patogenezę choroby w oparciu o epidemiologię zarażeń czynnikami patogennymi (C.W13, E.W1, E.W23) –
W6: Wymienia typy reakcji nadwrażliwości oraz rozróżnia typy chorób z niedoboru odporności (C.W23, E.W34) W7: Analizuje biologię
wybranych nowotworów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia nadzoru immunologicznego (C.W24, C.W41, C.W42, E.W24,
E.W25) –
W8: Posługuje się fachowym nazewnictwem patomorfologicznym (C.W26) –W9: Interpretuje prawa pacjenta w odniesieniu do unikatowej
dokumentacji medycznej jaką jest ciało człowieka po śmierci oraz utrwalona ludzka tkanka pobrana przyżyciowo (D.W17, G.W5, G.W11)
–
W10: Klasyfikuje podstawowe choroby układu krążenia, choroby tkanki łącznej, choroby z nadwrażliwości i choroby układu
krwiotwórczego osób dorosłych (E.W7) –W11: Opisuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i
mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31, C.W34)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Analizuje obraz mikroskopowy z mikroskopu świetlnego, w tym przy użyciu mikroskopu świetlnego i na tej podstawie rozróżnia
wybrane obrazy i choroby (A.U1, A.U2, C.U9)
U2: Analizuje wyniki badań immunohistochemicznych w wybranych jednostkach chorobowych (C.U8) U3: Formułuje wnioski co do
rozpoznania choroby na podstawie całości obrazu klinicznego (danych klinicznych, badań radiologicznych, laboratoryjnych i badania
patomorfologicznego) (C.U11) - U4: Analizuje patomechanizm wybranych chorób, w tym wstrząsu, i opisuje zmiany w funkcjonowaniu
organizmu oraz odpowiedź immunologiczną organizmu pacjenta (C.U12, C.U20). U5: Planuje patomorfologiczną diagnostykę różnicową
wybranych chorób dorosłych i dzieci (E.U12)
U6: Tworzy skierowanie na wybrane badania patomorfologiczne: histopatologiczne i sekcyjne, tworzy raport synoptyczny w wybranych
jednostkach chorobowych oraz raport sekcji zwłok (E.U38)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z
diagnostyką patomorfologiczną (K_K02)
K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym
miejscu (K_K02, K_K04) K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania
patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05).
K4: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07)
K6: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
• wykład informacyjny
Seminaria:
• analiza przypadków
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem;
• ćwiczenia przedmiotowe;
• metody symulacyjne (studium przypadku; przypadek symulowany);
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia laboratoryjne
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- seminar
- laboratory
- case study
- seminar
- laboratory
- case study
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patomorfologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii i wprowadzenia do patologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego).
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23:
None |
Term 2023/24:
None |
Term 2024/25:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: