Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2023/24L
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Department of Medical Biology and Biochemistry
(for:
Faculty of Medicine)
Biochemistry 1600-Lek12BCHE-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 65 godzin
- udział w ćwiczeniach: 69 godzin
- udział w seminariach: 6 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 146 godzin, co odpowiada 5,9 punktu ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 65 godzin
- udział w ćwiczeniach: 69 godzin
- udział w seminariach: 6 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 45 godzin
- przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 39 + 4 = 43 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 263 godziny, co odpowiada 10,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 25 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu biochemii): 40 godzin
- udział w ćwiczeniach i seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu biochemii): 45 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu biochemii): 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 135 godzin, co odpowiada 5,4 punktów ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 39 + 4 = 43 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 63 godziny, co odpowiada 2,52 punktów ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 69 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 69 godzin, co odpowiada 2,76 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: budowę aminokwasów oraz ich właściwości fizyczne i chemiczne – B.W10.
W2: budowę węglowodanów oraz ich właściwości fizyczne i chemiczne – B.W10.
W3: budowę lipidów oraz ich rolę na poziomie komórkowym i pozakomórkowym – B.W11.
W4: budowę polisacharydów oraz ich rolę na poziomie komórkowym i pozakomórkowym – B.W11.
W5: I-, II-, III- oraz IV-rzędową strukturę białek – B.W12.
W6: modyfikacje potranslacyjne i funkcjonalne białka oraz ich rolę w funkcjonowaniu organizmu – B.W12.
W7: charakterystykę białek uczestniczących w budowie chromatyny – B.W13.
W8: rolę enzymów i witamin w przebiegu procesów metabolicznych – B.W15.
W9: mechanizmy regulacyjne procesów metabolicznych – B.W15.
W10: wpływ prawidłowej diety, procesów trawienia i wchłaniania na przebieg szlaków metabolicznych – B.W15.
W11:antyoksydacyjną rolę witamin – C.W47.
W12: rolę krwi w utrzymaniu równowagi wodno-elektrolitowej organizmu – B.W1.
W13: udział buforów krwi w utrzymaniu homeostazy ustrojowej – B.W2.
W14: skład chemiczny soków trawiennych przewodu pokarmowego człowieka, mechanizmy działania enzymów układu pokarmowego i biochemiczne podłoże wchłaniania produktów trawienia – C.W49.
W15: budowę i funkcje związków organicznych wchodzących w skład makrocząsteczek oraz ich rolę w organizmie – B.W10.
W16: funkcje lipidów w strukturach komórkowych i pozakomórkowych – B.W11.
W17: funkcje polisacharydów w strukturach komórkowych i pozakomórkowych – B.W11.
W18: znaczenie struktury białka enzymatycznego dla jego prawidłowej funkcji oraz wpływ zaburzeń w budowie w procesach patologicznych – B.W12.
W19: budowę oraz metaboliczne i regulatorowe funkcje nukleotydów w organizmie – B.W13.
W20: przebieg podstawowych szlaków katabolicznych i anabolicznych – B.W15.
W21: drogi regulacji głównych szlaków metabolicznych,
podstawowe środowiskowe i genetyczne zaburzenia tych szlaków oraz choroby związane z tymi zaburzeniami – B.W15.
W22: specyfikę przebiegu procesów metabolicznych w podstawowych narządach i układach (wątroba, nerka, mięsień, mózg, tkanka tłuszczowa, jelito) – B.W16.
W23: pojęcie potencjału oksydacyjnego organizmu i stresu oksydacyjnego, fizjologizne i patologiczne znaczenie reaktywnych form tlenu oraz enzymatyczne i nieenzymatyczne układy antyoksydacyjne organizmu – C.W47.
W24: rolę nerki w utrzymaniu równowagi wodno-elektrolitowej organizmu – B.W1.
W25: udział nerki w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej – B.W2.
W26: molekularne mechanizmy odbierania bodźców świetlnych – B.W7.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1:obliczać stężenia molowe i procentowe roztworów rozcieńczanych – B.U3.
U2: oznaczać pH roztworu i określać wpływ zmian pH na właściwości białek i węglowodanów – B.U5.
U3: posługiwać się metodami analizy jakościowej i ilościowej, miareczkowania, spektrofotometrii, pehametrii, elektroforezy białek, analizować i interpetować otrzymane wyniki – B.U9.
U4: obsługiwać wagę analityczną, spektrofotometr, pH-metr oraz oceniać dokładność przeprowadzanych pomiarów – B.U8.
U5:obliczać stężenia molowe i procentowe związków oznaczanych w materiale biologicznym – B.U3.
U6: oznaczać pH płynów ustrojowych i określać wpływ zmian pH na ich właściwości – B.U5.
U7: przewidywać kierunek podstawowych przemian metabolicznych komórek i tkanek w zależności od zapotrzebowania energetycznego – B.U6.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student wykazuje:
K1: umiejętność korzystania z wiarygodnych źródeł informacji naukowej w zakresie wiedzy biochemicznej – K_K01.
K2: świadomość ograniczeń zakresu swojej wiedzy i ma świadomość konieczności jej stałego uzupełniania – K_K07.
K3: potrzebę i umiejętność stałego uzupełniania swojej wiedzy – K_K07.
K4:umiejętność formułowania wniosków na podstawie przeprowadzonych pomiarów parametrów biologicznych w materiale biologicznym – K_K10.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (tradycyjny) z prezentacją multimedialną, metody dydaktyczne poszukujące – dyskusja dydaktyczna
Seminaria:
metody dydaktyczne podające – pogadanka, metody dydaktyczne problemowe - metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, metody dydaktyczne praktyczne - metoda projektów
Ćwiczenia:
metody dydaktyczne podające – objaśnienie, metody dydaktyczne problemowe – metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna, metody dydaktyczne praktyczne – ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia praktyczne, pokaz
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- narration
- narration
Exploratory teaching methods
- seminar
- experimental
- laboratory
- practical
- experimental
- laboratory
- practical
Type of course
(in Polish) przedmiot obowiązkowy
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Biochemia powinien posiadać wiedzę z chemii oraz z biologii na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z obu przedmiotów).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: