Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
Erasmus code: 13.0
ISCED code: 0512
ECTS credits:
7
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathobiochemistry and Clinical Chemistry
(for:
Faculty of Medicine)
Clinical Chemistry with Elements of Laboratory Medicine 1600-BM31CHEK-1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- wykłady: 30 godzin,
- ćwiczenia laboratoryjne: 29 godzin,
- konsultacje naukowo-badawcze: 5 godzin,
- przeprowadzenie kolokwium: 1 godzin.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 65 godz., co odpowiada 2,6 pkt. ECTS.
2. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 10 godzin,
- konsultacje naukowo-badawcze: 5 godziny,
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań naukowych, opracowań): 30 godzin,
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych): 20 godzin,
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 70 godz., co odpowiada 2,8 pkt. ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 + 1 = 11 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,44 punktom ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godz., co odpowiada 1,2 pkt. ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wyjaśnia teoretyczne i praktyczne problemy ilościowych i jakościowych metod oznaczania parametrów biochemicznych, oraz rozumie znaczenie tych badań dla diagnostyki różnicowej - B1_W08.
W2: prawidłowo interpretuje czynniki laboratoryjne decydujące o jakości metod analitycznych i wpływające na wiarygodność wyników: precyzję, dokładność, poprawność, specyficzność, czułość i liniowość metod – B1_W06.
W3: analizuje elementy diagnostycznej charakterystyki badania: czułość i swoistość diagnostyczną testu, wartości predykcyjne, wskaźniki prawdopodobieństw oraz zasady doboru wartości decyzyjnej – B1_W02,B1_W07.
W4: opisuje zasady współpracy z personelem medycznym i czynniki wpływające na wyniki analiz w fazie przedlaboratoryjnej i pozalaboratoryjnej wykonywania badań – B1_W02.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi precyzyjnie wykonać analizę oraz stosuje właściwe metody obliczania wyników i oceny ich wiarygodności – B1_U01, B1_U09.
U2: potrafi kalibrować i obsługiwać sprzęt pomiarowy oraz zna zasady jego użytkowania – B1_U07.
U3: potrafi oznaczyć parametry gospodarki węglowodanowej, lipidowej, białkowej wykorzystując jakościowe i ilościowe metody ich oznaczania – B1_U01, B1_U08.
U4: potrafi oznaczyć stężenia elektrolitów w materiale biologicznym – B1_U01.
U5: potrafi przeprowadzić kontrolę wewnątrzlaboratoryjną i zewnątrzlaboratoryjną jakości badań oraz prawidłowo dokumentuje wyniki tych sprawdzianów – B1_U08, B1_U09.
U6: potrafi prawidłowo dobrać metody analityczne do mierzonego parametru, rodzaju materiału biologicznego, celu analizy i przeprowadzić ich kalibrację – B1_U09, B1_U12.
U7: potrafi wyjaśnić wpływ czynników przedlaboratoryjnych na wynik wykonywanych oznaczeń biochemicznych i uzasadnić konieczność powtórzenia badania – B1_U19.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: wykazuje umiejętność rozwiązywania, w sposób kreatywny, problemów związanych z doborem metod analitycznych i metod statystycznych – B1_K04, B1_K09.
K2: współpracuje z członkami zespołu wykonując zadania praktyczne w parach i grupach oraz planując pracę grupy – B1_K01.
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
– wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi,
– wykład problemowy z prezentacją multimedialną,
– wykład interaktywny
Ćwiczenia:
– metoda laboratoryjna, obserwacji, pokazu,
– metoda ćwiczeniowa,
– analiza studium przypadku,
– dyskusja okrągłego stołu.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- observation
- laboratory
- observation
- laboratory
Type of course
compulsory course
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: