Conducted in
term:
2022/23Z
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
(in Polish) Wstęp do Katolickiej nauki społecznej 1500-WKNS-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 30 godz. wykłady w trybie zdalnym
15 godz. przygotowanie lektur
15 godz praca własna
Całkowity nakład pracy: 60 godz.
Punkty Ects: 2
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W czasie zakończeniu zajęć student:
W1: Omawia ogólne zagadnienia dotyczącye przedmiotu: geneza, metoda, źródła, przedmiot. K_W12.
W2: Wyjaśnia zagadnienie obecności Kościoła w świecie oraz moralny charakter papieskich wypowiedzi w kwestiach społecznych. K_W12.
W3: Charakteryzuje kontekst społeczny, ideowy i ekonomiczny opublikowania encykliki Rerum novarum (1891), w tym: indywidualny i społeczny charakter własności prywatnej. Podmioty mające rozwiązać kwestię robotniczą. K_W12.
W4: Wymienia główne tematy encykliki Quadragesimo anno: dobrodziejstwa opublikowania Rerum novarum, wyjaśnienie społecznych kompetencji Kościoła, wydanie oceny na temat liberalizmu i komunizmu. K_W12.
W5: Omawia wybrane zagadnienia Mater et magistra: Zasada pomocniczości, sprawiedliwość społeczna, ustrój przedsiębiorstwa, struktura gospodarstw rolnych i polityka gospodarcza w dziedzinie rolnictwa, znaczenie katolickiej nauki społecznej. K_W12.
W6: Rozumie zagadnienia obecne w encyklice Pacem in terris: pochodzenie władzy od Boga, związek praw i obowiązków człowieka, zasada dobra wspólnego. K_W12.
W7: Rozumie integralny charakter rozwoju w świetle encykliki Populorum progressio, Sollicitudo rei socialis oraz Caritas in veritate. K_W12.
W8: Charakteryzuje personalistyczny charakter pracy ludzkiej w świetle Laborem exercens. K_W12.
W9: Wyjaśnia kategorie "Mieć i być" w rozumieniu encykliki Sollicitudo rei socialis. K_W12.
W10: Omawia zagadnienie demokracji i wolnego rynku w świetle wncykliki Centesimus annus. K_W12.
W11: Analizuje relację między polityką i wiarą w świetle encykliki Deus caritas est. K_W12.
W12: Omawia zagadnienie rozwój i chrześcijańskiej nadziei w encyklice Spe salvi. K_W12.
W13: Charakteryzuje kategorię miłości społecznej w rozumieniu encykliki Caritas in veritate. K_W12.
W14: Rozumie zagadnienie ekologii chrześcijańskiej. K_W12.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student:
U1: potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje na tematy społeczne oraz formować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu katolickiej nauki społecznej na temat społecznej roli Kościoła, zasad społecznych. K_U01.
U2: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie katolickiej nauki społecznej szczególnie w zakresie etyki życia gospodarczego. K_U05
U3: Posiada umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu katolickiej nauki społecznej szczególnie w zakresie rozwoju i ekologii. K_U09
U5: Ma pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim z zakresu katolickiej nauki społecznej szczególnie na temat moralnych zagadnień związanych z demokracją. K_U17
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student:
K1: Ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności w zakresie katolickiej nauki społecznej. K_K01
K1: prawidłowo rozstrzyga dylematy moralne związane z życiem społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturowym. K_K06; H2A_K04
K3: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role uwzględniając perspektywę nauczania społecznego Kościoła. K_K03; H2A_02
Teaching methods
(in Polish) Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Prerequisites
(in Polish) Nie ma
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: