Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
Specific moral theology - The Commandments 1500-TMPRZ-DM
This course has not yet been described...
Term 2023/24L:
None |
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta:
1. wykład 28 godz
2. konsultacje 2 godz
2. Praca własna studenta (przygotowanie do egzaminu z treści wykładu i literatury obowiązkowej: 30 godzin
Całkowity nakład pracy studenta wynosi 60 godzin co odpowiada 2 punktom ETCS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student:
W1: Zna takie zagadnienia jak nazwa Dekalogu, jego struktura, geneza, treść i atrybuty oraz funkcje i sankcje. K_W07
W2: Zna zagadnienie relacji między prawem wiecznym a prawem naturalnym i objawionym. K_W07
W3: Referuje znaczenie wiary, nadziei i miłości w życiu chrześcijańskim, prawdziwą służbę Bożą wyrażającą się w adoracji, modlitwie, ofierze, przyrzeczeniach i ślubach, wykroczenia przeciw wierze w postaci zabobonu, bałwochwalstwa, wróżbiarstwa i magii, bezbożności, ateizmu i agnostycyzmu. K_W07
W4: Omawia takie zagadnienia jak znaczenie imienia w starożytnym Izraelu, objawienie imienia Bożego, teologiczne znaczenie imienia JAHWE, zakaz niegodnego posługiwania się imieniem Boga. Następnie przedstawia zagadnienie Imienia Bożego w Nowym Testamencie, używanej przez Chrystusa samoobiawieniowej formy „Ja Jestem”, znaczenie imię „Jezus”, imię Boże w modlitwie Ojcze nasz. Przedstawia różne formy nadużywania Imienia Bożego w postaci krzywoprzysięstwa i wiarołomstwa, powoływania się na Boga dla realizacji celów doczesnych. Przedstawia znaczenie imienia chrześcijańskiego. K_W07
W5: Wskazuje najstarsze teksty biblijne odnoszące się do obowiązku świętowania szabatu, omawia teologiczny sens szabatu, relację Jezusa i Apostołów do szabatu, przejście od szabatu do chrześcijańskiej niedzieli. Następnie omawia teologiczne znaczenie niedzieli. Następnie przedstawia formy świętowania Dnia Pańskiego K_W07
W6: Przedstawia rodzinę w planie Bożym, relację między rodziną a społeczeństwem, obowiązki członków rodziny, chrześcijańską koncepcję władzy, obowiązki władzy i obywateli. K_W07
W7: Przedstawia zagadnienia wartości życia, ochrony uprawnionej, zabójstwa zamierzonego, przerywania ciąży, eutanazji, samobójstwa. Omawia zagadnienia poszanowania zdrowia: higieny, wypoczynku, zdrowego stylu życia, rolę sportu. Wymienia i szczegółowo omawia zagrożenie zdrowia i życia w niektórych formach uzależnień. Wyjaśnia zagadnienie eksperymentów medycznych, transplantacji narządów jak również naruszanie integralności ciała w postaci okaleczania, kastracji, sterylizacji. K_W07
W8: Przedstawia powołanie wszystkich do czystości, wykroczenia przeciwko niej, zagadnienie miłości małżeńskiej oraz wykroczenia przeciwko godności małżeństwa. K_W07
W9: Omawia zagadnienie własność prywatnej i powszechnego przeznaczenie dóbr, poszanowanie dóbr drugiego człowieka i poszanowanie integralności stworzenia, działalność gospodarczą i sprawiedliwość społeczną, solidarność między narodami, opcję preferencyjną na rzecz ubogich. K_W07
W10: Prezentuje zagadnienie życia w prawdzie, wykroczenia przeciwko prawdzie, poszanowanie prawdy, elementy etyki mediów i etyki dziennikarskiej. K_W07
W11: Omawia zagadnienie czystości serca, walkę o czystość, ludzką seksualność, wychowanie seksualne oraz problem pornografii. K_W07
W12: Wyjaśnia zagadnienie nieładu pożądliwości: chciwość, zazdrość, ubóstwo serca, kwestię więcej „mieć” czy bardziej „być”. K_W07
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem wiedzy obejmującej zagadnienie mieszczące się w Dekalogu.
K_U09
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Prawidłowo rozstrzyga dylematy moralne życia indywidualnego i społecznego w oparciu o zasady Dekalogu.
K_K06
Teaching methods
(in Polish) Wykład informacyjny
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wiedza na poziomie katechezy szkoły średniej zawartej w publikacji: M. Rusecki, Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin 1992
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2024/25L: | Term 2022/23L: |
Bibliography
Term 2023/24L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: