Conducted in
term:
2024/25Z
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
(in Polish) Egzegeza Nowego Testamentu - Ewangelie synoptyczne i Dzieje Apostolskie 1500-EGNT-1-SJ-22
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS, w tym 60 godzin dotyczy wykładu (2 ECTS) i 30 godzin dotyczy ćwiczeń (1 ECTS). Szczegółowy nakład jest następujący:
A) WYKŁAD:
1) Godziny kontaktowe: 30 godzin wykładu + 0,5 godz. konsultacji + 0,5 godz. kolokwium pisemne.
2) Praca własna studenta: lektura i przygotowanie do kolokwium z lektur obowiązkowych oraz treści wykładów z zakresu wstępu do Ewangelii synoptycznych (geneza i natura ewangelii, pochodzenie ewangelii wg tradycji starożytnej, ewangelia jako gatunek literacki, problem synoptyczny), zagadnień historycznych i literackich dotyczących Ewangelii wg św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza oraz egzegezy wybranych tekstów: 29 godzin.
B) ĆWICZENIA:
1) Godziny kontaktowe: 15 godzin;
2) Praca własna studenta:
a) Przygotowanie prezentacji na ćwiczenia: 5 godzin;
b) Lektura Mk, Mt i przygotowanie się do kolokwium ze znajomości ich treści: 10 godzin.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową dotyczącą pojęcia, genezy powstania, natury, okoliczności i etapów powstawania Ewangelii (K_W01; K_W06);
W2: Student opisuje problem synoptyczny oraz próby jego rozwiązania (K_W01; K_W06; K_W14);
W3: Student ma wiedzę na temat środowiska Nowego Testamentu (tło historyczne, kulturowe i religijne) (K_W06);
W4: Student wyjaśnia problematykę związaną z "Ewangelią Dziecięctwa" w Ewangelii według św. Mateusza i Łukasza (K_W06; K_W14);
W5: Student zna krytykę historyczną (autor, miejsce i czas powstania, adresaci), problematykę literacką (język, styl, struktura literacka, symbolika) oraz przesłanie teologiczne Ewangelii wg św. Marka; św. Mateusza i św. Łukasza (K_W06).
W6: Student zna egzegezę i przesłanie teologiczne wybranych perykop z Ewangelii wg św. Marka; św. Mateusza; św. Łukasza (K_W06);
W7: Student zna w warstwie materialnej Ewangelię wg św. Mateusza, św. Marka i św. Łukasza.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student analizuje wybrane perykopy ewangeliczne w języku oryginalnym z Ewangelii wg św. Marka, w. Mateusza, św. Łukasza rozróżniając podgatunki literackie oraz wykorzystując dokonania różnych szkół i metod interpretacyjnych (K_U1; K_U02; K_U04, K_U05);
U2: Student uwzględnienia w badaniach teologicznych teksty z Ewangelii wg św. Marka; św. Mateusza; św. Łukasza (K_U01; K_U04; K-U19).
U3: Student wykorzystuje teksty z Ewangelii wg św. Marka, św. Mateusza; św. Łukasza w rozwiązaniu konkretnych problemów teologicznych i egzystencjalnych (K_U01; K_U09);
U4: Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim na zadany przez prowadzącego ćwiczenia temat z Ewangelii wg św. Marka. św. Mateusza, św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_U17);
U5: Student posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego w języku polskim na temat wybranej perykopy z Ewangelii wg św. Marka, św. Mateusza, św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_U18).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);
K2: Student rozwija zainteresowania dotyczące współczesnych osiągnięć egzegezy Ewangelii wg św. Marka, św. Mateusza, św. Łukasza (K_K01; K_K02; K_K08);
K3: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K03);
K4: Student ma świadomość konieczności dalszego rozwoju intelektualnego dla integralnej interpretacji Pisma Świętego przez poznawanie osiągnięć teologii i dyscyplin humanistycznych oraz rozumienie potrzeby ciągłej formacji religijno-duchowej (K_K01; K_K02; K_K05; K_K08)
Teaching methods
(in Polish) W czasie zajęć zostaną wykorzystane metody dydaktyczne eksponujące, podające i poszukujące z wykorzystaniem metod wizualnych.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- seminar
- presentation of a paper
- practical
- seminar
- presentation of a paper
- practical
Prerequisites
(in Polish) 1. Podstawowa znajomość języka greckiego biblijnego.
2. Znajomość podstawowych zasad interpretacji tekstów biblijnych (metoda historyczno-krytyczna, podejście synchroniczne oraz zasady katolickiej interpretacji Biblii).
3. Znajomość Konstytucji Dogmatycznej "O Objawieniu Bożym" (Dei Verbum"), dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej "Interpretacja Biblii w Kościele" oraz adhortacji apostolskiej Benedykta XVI "Verbum Domini".
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: