Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
New Testament exegesis - the Gospel according to St . Luke and Acts of the Apostles 1500-EGNTŁiDz-3-DM
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łączny nakład pracy studenta wynosi około 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS (przy założeniu, że 1 punkt = 30 godzin), w tym około 60 godzin w ramach wykładu (2 ECTS) oraz około 60 godzin w ramach ćwiczeń (2 ECTS).
Szczegółowy nakład pracy studenta w ramach wykładu jest następujący:
- udział w wykładach - 28 godzin;
- przeczytanie lektur obowiązkowych oraz przygotowanie się do pisemnego testu kontrolnego z ich znajomości - 10 godzin;
- przygotowanie tłumaczenia perykop omawianych na wykładzie z Ewangelii według św. Łukasza i Księgi Dziejów Apostolskich - 10 godzin;
- powtórzenie materiału i przygotowanie się do końcowego egzaminu ustnego - 10 godzin.
Na szczegółowy nakład pracy studenta w ramach ćwiczeń składają się:
- udział w ćwiczeniach - 14 godzin;
- przeczytanie Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich oraz przygotowanie do pisemnego testu kontrolnego ze znajomości ich treści - 14 godzin;
- kwerenda biblioteczna, napisanie przedłożenia na temat wybranej perykopy z Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich oraz przygotowanie do jego wygłoszenia z użyciem środków audiowizualnych - 16 godzin;
- kwerenda biblioteczna oraz napisanie pracy zaliczeniowej na temat wybranej perykopy z Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (5-7 stron wydruku formatu A4) - 16 godzin.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Student opisuje problem synoptyczny oraz próby jego rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem osoby św. Łukasza wśród synoptyków (K_W06; K_W14);
W2: Student ma wiedzę na temat środowiska Nowego Testamentu (tło historyczne, kulturowe i religijne) - (K_W06);
W3: Student wyjaśnia problematykę związaną z "Ewangelią Dziecięctwa" w Ewangelii według św. Łukasza (K_W06; K_W14);
W4: Student zna krytykę historyczną (autor, miejsce i czas powstania, adresaci), problematykę literacką (język, styl, struktura literacka, symbolika) oraz przesłanie teologiczne Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_W06).
W5: Student zna egzegezę i przesłanie teologiczne wybranych perykop z Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_W06);
W6: Student zna w warstwie materialnej treść Ewangelii wg św. Łukasza i Dzieje Apostolskie (K_W06).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student analizuje wybrane perykopy ewangeliczne w języku oryginalnym z Ewangelii wg św.Łukasza i Dziejów Apostolskich, rozróżniając podgatunki literackie oraz wykorzystując dokonania różnych szkół i metod interpretacyjnych (K_U1; K_U02; K_U04, K_U05);
U2: Student uwzględnienia w badaniach teologicznych teksty z Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_U01; K_U04; K-U19).
U3: Student wykorzystuje teksty z Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich w rozwiązaniu konkretnych problemów teologicznych i egzystencjalnych (K_U01; K_U09);
U4: Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim na temat wybranej perykopy z Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_U17);
U5: Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim na temat wybranej perykopy z Ewangelii według św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_U18).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);
K2: Student rozwija zainteresowania dotyczące współczesnych osiągnięć egzegezy Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich (K_K01; K_K02; K_K08);
K3: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K03);
K4: Student ma świadomość konieczności dalszego rozwoju intelektualnego dla integralnej interpretacji Pisma Świętego przez poznawanie osiągnięć teologii i dyscyplin humanistycznych oraz rozumienie potrzeby ciągłej formacji religijno-duchowej (K_K01; K_K02; K_K05; K_K08).
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- discussion
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- discussion
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- presentation of a paper
- project work
- practical
- presentation of a paper
- project work
- practical
Type of course
core frame (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) 1. Podstawowa znajomość języka greckiego biblijnego.
2. Znajomość podstawowych zasad interpretacji tekstów biblijnych (metoda historyczno-krytyczna, podejście synchronicznego oraz zasady katolickiej interpretacji Biblii).
3. Znajomość Konstytucji Dogmatycznej "O Objawieniu Bożym" (Dei Verbum"), dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej "Interpretacja Biblii w Kościele" oraz adhortacji apostolskiej Benedykta XVI "Verbum Domini".
Course coordinators
Term 2023/24L: | Term 2022/23L: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: