Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
Teaching religion 1500-DREL-4-DM
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
• Udział w wykładach (w przypadku nieobecności przeczytanie lektury dodatkowej) = 45 godz.
• Aktywny udział w ćwiczeniach = 25 godz.
• Obserwacji lekcji (tzw. praktyka śródroczna) = 5 godz.
• Przygotowanie sprawozdań z obserwowanych lekcji = 2 godz.
• Przeczytanie literatury obowiązkowej i przygotowanie do kolokwium pisemnego = 35 godz.
• Przygotowanie recenzji wybranego przewodnika metodycznego i podręcznika dla ucznia = 6 godz.
• Konsultacje indywidualne = 2 godz.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Szczegółowo omawia wybrane dydaktyczne zasady nauczania w katechezie.
W2: Wyjaśnia znaczenie obrazu w katechezie.
W3: Uzasadnia potrzebę nauczania polisensorycznego w kontekście współczesności.
W4: Wymienia i klasyfikuje środki dydaktyczne.
W5: Omawia zagadnienie planowania dydaktycznego.
W6: Zna układ redakcyjny aktów prawnych, potrafi odróżnić ustawę od rozporządzenia.
W7: Zna treść Rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych.
W8: Zna zalecenia Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie ocenia osiągnięć edukacyjne uczniów z religii.
W9: Zna treść Ustawy Karta Nauczyciela - rozdział 3a.
W10: Zna procedurę awansu zawodowego nauczyciela religii zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi dokonywać obserwacji lekcji prowadzonej przez innego nauczyciela, potrafi ją omówić.
U2: Wyjaśnia, w jaki sposób katecheta powinien zapewnić ład i dyscyplinę na szkolnych lekcjach religii; podaje kilka sposobów dyscyplinowania uczniów; potrafi dialogowo rozwiązywać konflikty.
U3: Projektuje plan własnego rozwoju zawodowego.
U4: Stosuje wybrane metody aktywizujące, przygotowuje niezbędne pomoce dydaktyczne.
U5: Potrafi analizować własne działania katechetyczno-pedagogiczne.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Przygotowuje różne sposoby ewaluacji własnej pracy w szkole.
K2: Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; krytycznie ocenia podręczniki dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczyciela religii.
K3: Omawia zagadnienie kontroli i oceniania wyników nauczania na lekcjach religii; ma świadomość etycznego wymiary diagnozowania i oceniania uczniów.
K4: Odpowiedzialnie przygotowuje się do lekcji religii, projektuje i wykonuje zadania opisane w „Instrukcji praktyk”.
Teaching methods
(in Polish) Wykład z prezentacją i wykorzystaniem Internetu.
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- classic problem-solving
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
teaching qualifications (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać:
• Wiedzę zdobytą na wykładach i ćwiczeniach z "Dydaktyki religii" na roku III.
• Wiedzę i umiejętności zdobyte podczas praktyk przedmiotowo-metodycznych na roku III.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: