Conducted in
term:
2024/25L
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
(in Polish) Dydaktyka religii I 1500-DREL-1-SJ-22
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łączny nakład pracy studenta wynosi 150 godz., co odpowiada 5 punktom ECTS.
• Udział w wykładach = 40 godz.
• Aktywny udział w ćwiczeniach = 30 godz.
• Obserwacja lekcji (tzw. praktyka śródroczna) w szkole podstawowej = 5 godz.
• Przygotowanie sprawozdań z obserwowanych lekcji = 4 godz.
• Przygotowanie konspektu lekcji z pomocami dydaktycznymi dla klasy I-III = 7 godz.
• Przygotowanie konspektu lekcji z prezentacją multimedialną dla klasy IV-VIII = 7 godz.
• Powtórzenie materiału i przygotowanie do kolokwium pisemnego (z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej) oraz przeczytanie lektury obowiązkowej = 55 godz.
• Konsultacje indywidualne (konspekty lekcji) = 2 godz.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Definiuje pojęcia: proces nauczania - uczenia się, kształcenie, kompetencje, dydaktyka ogólna, dydaktyka szczegółowa.
W2: Wymienia cele i zadania katechezy/lekcji religii.
W3: Wyjaśnia cele operacyjne, proces operacjonalizacji celów ogólnych, taksonomię celów operacyjnych.
W4: Wymienia i klasyfikuje formy organizacyjne kształcenia religijnego.
W5: Wskazuje na różnice i podobieństwa między lekcją religii a innymi przedmiotami szkolnymi.
W6: Szczegółowo opisuje ogniwa jednostki katechetycznej/lekcji religii.
W7: Wyjaśnia pluralizm metod nauczania, zna kryteria doboru metod w katechezie.
W8: Wyróżnia toki lekcyjne – typy lekcji i wymienia ich ogniwa.
W9: Wskazuje możliwości zastosowania w nauczaniu religii technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
W10: Wymienia zadania katechezy wobec zagrożeń Internetu.
W11: Uzasadnia możliwość zastosowania iPada w edukacji, w tym edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W12: Wymienia i wyjaśnia zalety oraz wady iPada jako narzędzia edukacyjnego.
W13: Wyjaśnia i opisuje, jak należy przygotować dobrą prezentację multimedialną.
W14: Charakteryzuje założenia modelu SAMR.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi dokonywać obserwacji lekcji prowadzonej przez innego nauczyciela, potrafi ją omówić.
U2: Operacjonalizuje cele ogólne i porządkuje je wg taksonomii ABCD.
U3: Wykorzystuje metody integracyjne dla konstruowania dobrej atmosfery w klasie.
U4: Stosuje wybrane metody aktywizujące, przygotowuje niezbędne pomoce dydaktyczne.
U5: Posługuje się omówionymi na zajęciach aplikacjami na iPadzie.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Samodzielnie przygotowuje konspekt lekcji religii z prezentacją multimedialną (aplikacja Keynote).
K2: Odpowiedzialnie przygotowuje się do lekcji religii, projektuje i wykonuje zadania opisane w „Instrukcji praktyk”.
K3: Potrafi pracować w zespole i udostępniać materiały z iPada do innych użytkowników.
K4: Jest przygotowany, aby w innowacyjny sposób działać na rzecz edukacji.
Teaching methods
(in Polish) Wykład z prezentacją i wykorzystaniem Internetu, praca studenta z iPadem i Apple Pencil w modelu 1:1; metody wymiany myśli i dyskusji - prywatna grupa „iKatecheza” na Facebooku.
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Prerequisites
(in Polish) Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać:
• Wiedzę zdobytą na wykładach z "Podstaw dydaktyki" (rok III, semestr zimowy) i "Podstaw pedagogiki" (rok III, semestr zimowy).
• Wiedzę i umiejętności zdobyte podczas praktyk pedagogicznych (rok II).
• Umiejętność posługiwania się urządzeniami dotykowymi i Internetem.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: