Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z
ISCED code: 0222
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(in Polish) Wykład monograficzny (Między tradycją a awangardą. Kolekcje sztuki na sześciu kontynentach)cz II 1402-WM-TAXX-Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 30 godz. (1 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się ze specjalistyczną literaturą dotyczącą tematyki wykładu w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu – 30 godz. (1 ECTS)
- przygotowanie recenzji lub omówienia wybranej wystawy sztuki, stałej ekspozycji muzealnej lub wydarzenia kulturalnego, takiego jak konkurs, biennale lub triennale artystyczne - 30 godz. (1 ECTS):
kwerendy biblioteczne - 15 godz.
pisanie tekstu - 15 godz.
Łącznie: 3 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/tka
W 1 Ma wiedzę na temat różnych definicji modernizmu i awangardy w sztuce XX w. (K_W01)
W 2 Ma wiedzę na temat "zwrotu ku figuratywności" w sztuce XX w. (K_W07)
W 3 Charakteryzuje złożoność i geokulturowe zróżnicowanie modernistycznego nurtu (K_W09)
W 4 Ma wiedzę na temat chronologii formowania się i rozwoju modernizmów
w Europie, Stanach Zjednoczonych, Australii i Brazylii (K_W01)
W 5 Charakteryzuje procesy transpozycji wzorów, adaptacji i akulturacji w ramach modernizmów i nurtów tradycjonalistycznych w XX w. (K_W01)
W 6 Opisuje analogiczne postawy i opozycyjne napięcia, zbieżności i konflikty na mapie modernistycznych i tradycjonalistycznych fenomenów w Europie, Stanach Zjednoczonych, Australii i Brazylii (K_W02)
W 7 Ma wiedzę na temat możliwości narodowej i ponadnarodowej kontekstualizacji modernizmu i sztuki figuratywnej (K_W01)
W 8 Ma wiedzę na temat autoreferencyjnego charakteru modernizmu (K_W01)
W 9 Charakteryzuje relacje łączące modernistyczne środowiska w krajach europejskich, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej i Australii (KW-02)
W 10 Charakteryzuje uniwersalistyczne ambicje modernistycznej awangardy, oraz narodowy aspekt neoklasycyzmów i neorealizmów (K_W02)
W 11 Ma wiedzę na temat idiosynkratycznych aspektów nowoczesnej sztuki w Europie Środkowej i Wschodniej, Afryce Południowej, Brazylii, Australii, Stanach Zjednoczonych, Chin (K_W01)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student/tka
U 1 Analizuje modernistyczną estetykę (K_U02)
U 2 Analizuje nurty sztuki tradycjonalistycznej: neoklasycyzmów, neorealizmów i koloryzmów (K_U05)
U 3 Identyfikuje główne centra modernizmu w Europie w okresie 1900-1945 (K_U05)
U 4 Analizuje gęstą sieć modernistycznych relacji i oddziaływań między poszczególnymi ośrodkami kulturowymi w Europie, Ameryce Północnej, Łacińskiej i Australii (K_U02)
U 5 Wyjaśnia wieloaspektowość modernistycznego nurtu na świecie (K_U05)
U 6 Wyjaśnia narodowe, regionalne i lokalne odrębności europejskich modernizmów i tradycjonalizmów (K_U05)
U 7 Analizuje technologiczne innowacje modernistów (K_U02)
U 8 Analizuje warsztatowe umiejętności "solidnego" warsztatu tradycjonalistów (K_U02)
U 9 Analizuje formalne eksperymenty w modernistycznym malarstwie, rzeźbie, grafice, fotografii i fotomontażu (K_U02)
U 10 Wyjaśnia proces odchodzenia od figuracji w sztukach plastycznych i narodziny abstrakcji oraz proces powrotu do figuracji (K_U05)
U 11 Analizuje relacje między sztuką wysoką a kulturą masową pierwszych dekad XX w. (K_U05)
U 12 Wyjaśnia rozwój fotografii i fotomontażu w „wieku mechanicznej reprodukcji” (K_U05)
U 13 Wyjaśnia relacje między modernizmami a anty-modernistycznymi trendami w Europie, Ameryce Północnej i Łacińskiej oraz Australii w XX w. (K_U05)
U 14 Wyjaśnia zasady ideologii „powrotu do porządku” ogłoszonej i propagowanej po Wielkiej Wojnie (K_U05)
U 15 Wyjaśnia pozycję modernizmów w państwach totalitarnych w Europie lat 30. (K_U05)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/studentka
K 1 Ma świadomość zróżnicowanych metod prezentowania odrębności narodowej, regionalnej i lokalnej w sztuce w skali globalnej (K_K03)
K 2 Ma świadomość złożoności geokulturowej świata (K_K02)
K 3 Posiada umiejętność charakterystyki wielokulturowego środowiska (K_K03)
K 4 Ma świadomość procesów globalizacji, akulturacji i glokalizacji w Europie (K_K02)
K 5 Ma świadomość kulturowej odrębności narodowych, etnicznych i religijnych mniejszości (K_K03)
Teaching methods
(in Polish) Audiowizualny wykład prezentujący bardzo obszerny materiał wizualny pochodzący z muzeów i galerii w Europie, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Afryce Południowej, Australii i Chinach
Interaktywny charakter wykładu umożliwiający wymianę opinii na temat prezentowanej sztuki i sposobu jej prezentowania, zadawania pytań i wskazywania problemów badawczych przez studentów.
Metoda dydaktyczna eksponująca:
pokaz
Metody dydaktyczne podające
wykład konwersatoryjny
wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
klasyczna metoda problemowa
oxfordzka
metody kształcenia onlie:
rozwijające refleksyjne myślenie
prezentacja treści
wymiana i dyskusja
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- Oxford
- classic problem-solving
- classic problem-solving
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Ogólna znajomość europejskiej kultury XIX i XX w. Bierne posługiwanei się językiem angielskim.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: