Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Technology of paper and leather 1402-TPS-2Z-SJ
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1). WYKŁAD
CAŁKOWITY NAKŁAD PRACY
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli
- udział w zajęciach: 30 godz.
- konsultacje: 5 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do wykładu: 7 godz.
- przygotowanie do egzaminu (powtarzanie materiału, czytanie literatury): 18 godz.
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
2). PRACOWNIA
CAŁKOWITY NAKŁAD PRACY
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli
- udział w zajęciach: 45 godz.
- konsultacje: 5 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do zaliczenia (pisanie sprawozdań, przygotowanie do testów): 10 godz.
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) 1). WYKŁAD
W1: Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii w zakresie: terminologii, właściwości, budowy i sposobów wytwarzania materiałów celulozowych i proteinowych (K_W09)
W2: Zna mechanizmy zachodzących procesów starzeniowych materiałów i obiektów zabytkowych - celulozowych i proteinowych (K_W04)
W3: Wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy zdobytą wiedzą teoretyczną a działaniami praktycznymi na specjalizacji KKRPS i potrafi tę wiedzę wykorzystać dla dalszego rozwoju K_W02
2). PRACOWNIA
W1: Posiada wiedzę z zakresu badań laboratoryjnych materiałów celulozowych i proteinowych (K-W05)
W2: Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie zdobienia papieru i skóry (K_W10)
W3: Zna metody fizyczne i chemiczne badania materiałów celulozowych i proteinowych występujących w zabytkach (K_W06).
W4: Ma wiedzę o bezpieczeństwie oraz higienie pracy w laboratoriach badawczych i konserwatorskich Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry (K_W13)
Learning outcomes - skills
(in Polish) 1). WYKŁAD
U1: Rozpoznaje najważniejsze rodzaje materiałów celulozowych i proteinowych oraz jest w stanie określić przybliżony okres ich powstania (K_U10)
U2: Potrafi określić budowę technologiczną obiektów zabytkowych wykonanych z materiałów celulozowych i proteinowych (K_U02)
U3: Umie określić główne przyczyny niszczenia materiałów celulozowych i proteinowych K_U01
2). PRACOWNIA
U1: Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną zabytków wykonanych z wyrobów papierowych, skórzanych i pergaminów (K_U02)
U2: Rozpoznaje rodzaje papierów, pergaminów, skór garbowanych (K_U10)
U3: Posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań papierów czerpanych ręcznie oraz produkowanych maszynowo (K_U07)
U4: Posiada umiejętności warsztatowe w zakresie czerpania papieru, zdobienia papieru i skóry (K_U11)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) 1). WYKŁAD
K1: Ma świadomość znaczenia różnorodności materiałów i złożoności technologicznej obiektów zabytkowych wytworzonych z materiałów celulozowych i proteinowych K_K01
K2: Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu budowy technologicznej obiektów zabytkowych wytworzonych z materiałów celulozowych i proteinowych K_K07
K3: Zna ograniczenia własnej wiedzy technologicznej o materiałach celulozowych i proteinowych, konieczność jej ciągłego pogłębiania i konsultowania ze specjalistami K_K05
2). PRACOWNIA
K1: Ma świadomość znaczenia różnorodności materiałów i złożoności technologicznej oraz wartości obiektów zabytkowych (wyroby papierowe, skóry garbowane, pergamin) na których wykonuje badania K_K01
K2: Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas badań zabytków na podłożu papierowym, skórzanym, pergaminowym (K_U02).
K3: Zna ograniczenia własnej wiedzy w zakresie badań materiałów celulozowych i proteinowych, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do badań (K_K05)
Teaching methods
(in Polish) 1). WYKŁAD
przekazywanie wiedzy w formie ustnej oraz w formie prezentacji w postaci filmów, ilustracji: pokaz, opis, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy
2). PRACOWNIA
prowadzenie dyskusji na temat zdobywanej wiedzy, prezentowanie próbek materiałów celulozowych i proteinowych: ćwiczenia, doświadczenia laboratoryjne, obserwacje.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- description
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- practical
- laboratory
- observation
- practical
- laboratory
- observation
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Od studenta wymaga się posiadania podstawowej wiedzy z zakresu chemii zdobytej na 1 roku studiów w ramach prowadzonych wykładów.
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Notes
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: