Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0218
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Atelier of traditional bookbinding techniques 1402-PTTMA-3L-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ramach zajęć w pracowni (godziny kontraktowe): 45 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godz.
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 50 godz. (2ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
–przygotowanie do zajęć w pracowni : zapoznanie się z instrukcjami do wykonania prac dostarczonymi przez prowadzącego, z podaną w USOS literaturą (wybrane fragmenty), bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć (6 godz.)
-bieżące korygowanie błędów w wykonanych przez studentów pracach (4 godz.)
- bieżące wykonanie zadań domowych polegające na samodzielnym wykonaniu niektórych elementów konstrukcyjnych książki : klejów, kapitałek, materiałów obleczeniowych opraw ( 5 godz.)
- czas wymagany do przygotowania, przeglądu i uczestnictwa w procesie oceniania (10 godz.)
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 25 (1ECTS)
Łącznie:75 godz. (3 pkt ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1-Posiada wiedzę z zakresu terminologii i rodzajów tradycyjnych, historycznych konstrukcji książki (K_W01)
W2-Zna historyczne i współczesne materiały introligatorskie (K_W05).
W3-Zna dawne technologie i techniki introligatorskie ( K_W09).
W4-Opisuje zmiany w konstrukcji książek w aspekcie historii introligatorstwa (K_W11)
W5-Definiuje elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni introligatorskiej (K_W13).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1-Wykorzystuje terminologię w zakresie tradycyjnych technik introligatorskich w określeniu, rozpoznaniu i opisie budowy technicznej zabytkowych konstrukcji kodeksu (K_U02)
U2- Rozróżnia rodzaje historycznych konstrukcji książki na podstawie budowy technicznej (K_U03).
U3- wykorzystuje wiedzę z tradycyjnych technik introligatorskich, nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu kopi wrażeniowej lub technologicznej konstrukcji kodeksu stosowanej od XV do XX wieku (K_U04)
U4- Potrafi kompleksowo oprawić historyczną książkę z wykorzystaniem tradycyjnych technik introligatorskich stosowanych od XV do XX wieku (K_U11);
U5- Wykonuje kopie zabytkowych konstrukcji książki
poprawnie pod względem technicznym, estetycznym, precyzji i artystycznym ( K_U13 );
U6- Umie samodzielnie podejmować decyzje odnośnie projektowania i realizowania prac introligatorskich (K_U16);
U7-Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac introligatorskich i koordynować pracą w zespole (K_U17);
U8- Ma umiejętności językowe w zakresie tradycyjnych technik introligatorskich oraz specjalistycznego słownictwa, właściwego dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U19);
U9-Posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu tradycyjnych technik introligatorskich ze szczególnym uwzględnieniem konserwacji-restauracji i ochrony zabytków (K_U21)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1-ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) tradycyjnego warsztatu introligatorskiego i obowiązku jego respektowania w procesie konserwacji-restauracji (K_K01);
K2-Dostrzega znaczenie prawidłowego wykonania konstrukcji książki zgodnie z etyką zawodową (K_K02);
K3-Ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego warsztatu introligatorskiego w decyzjach konserwatorskich (K_K04);
K4-Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień z zakresu konstrukcji książki (K_K05);
K5-Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac introligatorskich (K_K08).
Teaching methods
(in Polish) Metody teoretyczne:
-wyjaśnienie i opis poszczególnych etapów pracy
-pisemne i multimedialne instrukcje
dyskusja dotycząca realizowanego projektu
Metody praktyczne:
ćwiczenia przedmiotowe
pokazy
bieżące korekty wykonywanych ćwiczeń
Observation/demonstration teaching methods
- staging
Expository teaching methods
- description
- narration
- narration
Exploratory teaching methods
- experimental
- observation
- practical
- observation
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Warunkiem do rozpoczęcia zajęć jest pozytywne zaliczenie II roku studiów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki,specjalność konserwacja i Restauracja Papieru i Skóry,
Bezpośrednio przygotowującymi zajęciami kursowymi do uczestnictwa w przedmiocie są:
-Pracownia oprawy i zabezpieczania obiektów zabytkowych II r., sem. 4
-Konstrukcja książki na przestrzeni wieków - wykłady II r., sem. 4
Warunkiem do rozpoczęcia zajęć jest pozytywne zaliczenie II roku studiów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, specjalność konserwacja i Restauracja Papieru i Skóry,
Bezpośrednio przygotowującymi zajęciami kursowymi do uczestnictwa w przedmiocie są:
-Pracownia oprawy i zabezpieczania obiektów zabytkowych II r., sem. 4
-Konstrukcja książki na przestrzeni wieków - wykłady II r., sem. 4
Konieczne jest posiadanie następujących podstawowych narzędzi oraz materiałów:
kostka introligatorska, metalowa linijka z naniesioną miarą, nożyk introligatorski, skalpel (obsadka + kilka ostrzy), zestaw igieł do ręcznego szycia, płaski pędzel najlepiej z włosia naturalnego bez metalowej "skuwki" (szer.: max 3 cale), płaski pędzel z włosiem syntetycznym (nr 15 - 25), punktak, 1x ryza papierowa 80 g/m2, fragment bawełnianego białego cienkiego płótna (około 30 cm x 10cm), ściereczka z mikrofibry.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Notes
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: