Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Atelier of conservation and restoration of historic book-covers 1402-PKRO-4Z-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:60 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 60 godz.):
- systematyczne przygotowanie studenta do zajęć - 30 godz.
- opracowanie projektu konserwatorskiego, wykonanie dokumentacji konserwatorskiej (opisowej i fotograficznej) – 30 godz.
Łącznie: 120 godz.
4 pkt. ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - ma wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki konserwacji oprawa zabytkowych książek K_W03
W2 - posiada wiedzę z zakresu materiałoznawstwa substancji opraw zabytkowych kodeksów K_W05-
W3 - posiada podstawową wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z tworzeniem projektu konserwatorskiego dotyczącego konserwacji i restauracji oprawy zabytkowego kodeksu- K_W01;
W4 - wykazuje zrozumienie relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów obejmujących tematykę konserwacji-restauracji opraw zabytkowych kodeksów, a także potrafi zastosować posiadaną wiedzę w sposób praktyczny dostosowując strategie i projekty konserwatorskie indywidualnie zależnie do rozpatrywanego przypadku (kodeks w oprawie organicznej/nieorganicznej, okładziny drewniane/tekturowe/kompaturka/brak, obleczenie skórzane/pergaminowe/papierowe/tkanina) - K_W02;
W5 - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię opraw zabytkowych kodeksów - K_W04;
W6 - posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik rzemieślniczych i artystycznych stosowanych w zabytkowych oprawach książek K_W09;
W7 - zna sposób dokumentacji opisowej i fotograficznej konserwatorskiej zabytkowej książki K_W12;
W8 - ma konieczną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wymaganej podczas przeprowadzania zabiegów konserwatorskich - K_W13;
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 - potrafi przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania oprawy zabytkowego kodeksu, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich-restauratorskich– K_U01
U2 - potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną oprawy zabytkowego kodeksuj z uwzględnieniem rozpoznania substancji pierwotnej i wtórnej - K_U02
U3 - potrafi zdefiniować założenia konserwatorskie służące określeniu szczegółowego programu porac konserwatorskich-restauratorskich z uwzględnieniem kontekstu kulturowego artefaktu - K_U03;
U4 - posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego dla oprawy zabytkowego kodeksu - K_U04;
U5 - posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich- restauratorskich przewidzianych w programie prac - K_U05;
U6 - potrafi określić zasady profilaktyki względem opraw zabytkowych kodeksów- K_U06;
U7 - posiada umiejętność wykonania dokumentacji konserwatorskiej książki zabytkowej - K_U09;
U8 - umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji przydzielonych w trakcie zajęć prac konserwatorskich-restauratorskich – K_U16;
u10 - ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w ramach realizowanych zadań - K_U19;
U11 - posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytkowych kodeksów K_U21.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 - ma świadomość znaczenia w kontekście wartości zabytkowej różnych atrybutów zabytkowych kodeksów, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_U01
K2 - ma świadomość przestrzegania kodeksu etyki zawodowej i 7 zasad dobrej konserwacji w działaniach z zakresu konserwacji-restauracji opraw zabytkowych kodeksów K_K02
K3 - ma świadomość i rozumie skutki działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytkową oprawę książki, jest świadomy odpowiedzialności konserwatora za podejmowane decyzje K_K03
K4 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich - K_K04;
K5 - poznał ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich opraw zabytkowych książek - K_K05;
K6 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K_K06;
K7 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego zabytków pochodzących z różnych okresów czasu oraz kręgów kulturowych - K_K07;
K8 - rozumie doniosłe znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorskich-restauratorskich - K_K08
K9 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych, jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach - K_U17;
Teaching methods
(in Polish) Metody praktyczne:
Praca z książką (ami) zabytkową (ymi). W zależności od zakresu prac konserwatorskich-restauratorskich każdy student otrzymuje 1 lub 2 zabytkowe kodeksy. Od studenta oczekuje się samodzielnego przygotowania projektu konserwatorskiego. Po jego omówieniu z koordynatorem zajęć i wprowadzeniu ewentualnej korekty student przystępuje do realizacji zaplanowanych prac konserwatorskich-restauratorskich. Działania te prowadzone są pod nadzorem prowadzącego. Od studenta oczekuje się jednak proponowania właściwych rozwiązań i uzasadnienia ich. Ponadto student musi wykonać dokumentację opisową i fotograficzną prac konserwatorskich-restauratorskich.
Prerequisites
(in Polish) Pozytywne zaliczenie przedmiotów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, specjalności Konserwacja Papieru i Skóry na kursie od I do III roku studiów oraz objętych programem wakacyjnych praktyk zawodowych, ze szczególnym uwzględnieniem niżej wymienionych przedmiotów, bez których student nie posiada kompetencji przystąpienia do kursu opisywanego tut. przedmiotu:
1. Technologia papieru i skóry
2. Profilaktyka konserwacji zabytków zbiorów bibliotecznych i archiwalnych
3. Pracownia dokumentacji zabytków na podłożu papierowym i skórzanych
4. Pracownia oprawy i zabezpieczania obiektów zabytkowych
5. Propedeutyka konserwacji-restauracji zabytków na papierze
6. Metodyka konserwacji- restauracji zabytków na pergaminie i skórze
7. Konstrukcja książki na przestrzeni wieków
8. Pracownia fotografii dokumentalnej zabytków na podłożu papierowym i skórzanych
9. Historia książki, drukarstwa, bibliotek
10. Metodyka konserwacji –restauracji zabytków na papierze
11. Pracownia tradycyjnych technik introligatorskich
12. Pracownia konserwacji –restauracji bloku książki zabytkowej
Course coordinators
Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: