Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Atelier of conservation and restoration of painting on paper support 1402-PKRM-4Z-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
godziny kontaktowe: 135 godzin;
konsultacje z nauczycielem akademickim 30
Łącznie 165 godzin: 5,5 punktów ECTS
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15godz.):
- systematyczne przygotowanie studenta do zajęć - 5 godz.
- opracowanie projektu konserwatorskiego, wykonanie dokumentacji konserwatorskiej – 15 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 15(0,5ECTS)
Łącznie: 180 godz. (6 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - posiada podstawową wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z tworzeniem projektu konserwatorskiego dotyczącego konserwacji i restauracji zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym - K_W01;
W2 - wykazuje zrozumienie relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów obejmujących tematykę konserwacji zabytków na podłożach papierowych z kolorową warstwą medium, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla tworzenia projektu konserwatorskiego dla tego typu zabytków (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.) - K_W02;
W3 - ma bazową wiedzę teoretyczną i praktyczną wiążącą się ze specyfiką oraz metodyką działań i zbiegów konserwatorskich przeprowadzanych na zabytkowych obiektach z barwną warstwa medium na podłożach papierowych - K_W03;
W4 - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków objętych zajęciami i współczesnych materiałów konserwatorskich- K_W04;
W5 - posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji w zakresie omawianej grupy zabytków oraz wykorzystywanych materiałów konserwatorskich - K_W05;
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 – potrafi przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania wybranych zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.), określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich uwzględniając specyfikę tych zabytków–K_U01;
U2 - jest zdolny określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych tegoż zabytku - K_U02;
U3 - potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku i zasad etyki konserwatorskiej obowiązujących w danym kręgu kulturowym - K_U03;
U4 - posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich i restauratorskich przewidzianych projektem dla zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym - K_U05;
U5 - umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji przydzielonych w trakcie zajęć prac konserwatorskich – K_U16;
U6 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych, jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach - K_U17;
U7 - ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w wykładanym zakresie - K_U19.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.), ich unikatowości i obowiązku respektowania specyficznych dla kręgu kulturowego zabytku wartości w procesie konserwacji-restauracji - K_K01;
K2 - ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich-restauratorskich - K_K02
K3 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - K_K03
K4 - poznał ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich tej grupy zabytków - K_K05;
K5 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K_K06;
Teaching methods
(in Polish) Case study – wykonanie przez studenta projektu konserwatorskiego oraz dokumentacji dla danego zabytku; problemowe dyskusje inicjujące i podsumowujące przeprowadzone działania konserwatorskie-restauratorskie; praktyczne ćwiczenia w realizacji zabiegów konserwatorskich oraz restauratorskich wykonywane indywidualnie i zespołowo.
Expository teaching methods
- narration
Exploratory teaching methods
- case study
- laboratory
- practical
- situational
- project work
- laboratory
- practical
- situational
- project work
Prerequisites
(in Polish) Pozytywne zaliczenie przedmiotów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, specjalności Konserwacja - Restairacja Papieru i Skóry na kursie od I do III roku studiów oraz objętych programem wakacyjnych ćwiczeń terenowych.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: