Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0218
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Propaedeutics of conservation assessment and treatment report – historic paper artefacts 1402-PKR-2L-SJ
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) WYKŁADY
1. Godziny kontaktowe realizowane na zajęciach pod kierunkiem nauczyciela: 30
2. Godziny bezkontaktowe - czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do wykładów (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 30 godzin
PRACOWNIA:
1. Godziny kontaktowe realizowane na zajęciach pod kierunkiem nauczyciela: 45
2. Godziny bezkontaktowe - czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do prawidłowego wykonania przygotowanych przez nauczyciela ćwiczeń: 15
łącznie: 120 godzin
Punkty ECTS : 4 pkt.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 - wykazuje elementarne zrozumienie relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów związanych z konserwacją obiektów papierowych, a także potrafi zastosować posiadaną wiedzę w sposób praktyczny używając odpowiedniej terminologii K_W02;
W3 - ma bazową wiedzę teoretyczną i praktyczną wiążącą się ze specyfiką oraz metodyką działań i zabiegów konserwatorskich przeprowadzanych dla zabytków i dzieł sztuki na podłożach papierowych K_W03
W4- zna podstawowe mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię zabytkowego papieru K_W04;
W5- posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej obiektów papierowych i oraz wykorzystywanych materiałów konserwatorskich K_W05;
W8 - zna podstawy historii i teorii metodyki konserwacji i restauracji zabytków papierowych K_W08
W13 - ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy K_W13
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 - potrafi przeprowadzić kategoryzacje zabiegów konserwatorskich, posługiwać się terminologią właściwą dla metod i procesów stosowanych w konserwacji papieru oraz rozróżnić i przeprowadzić podstawowe zabiegi z użyciem omawianych na wykładach metod konserwatorskich na podłożu papierowym w ramach zajęć prowadzonych w pracowni K_U01
U3 - umie określać główne i szczegółowe cele służące realizacji poszczególnych zabiegów konserwatorskich z uwzględnieniem kontekstu kulturowego zabytku i zasad etyki konserwatorskiej oraz - potrafi określić cele poszczególnych zabiegów konserwatorskich K_U03;
U4 - posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla zaproponowania odpowiedniego procesu konserwatorskiego w odniesieniu do zabytków i dzieł na podłożach papierowych K_U04;
U5 - posiada umiejętność rozróżniania efektów podstawowych zabiegów konserwatorskich i restauratorskich przewidzianych projektem dla obiektów na podłożach papierowych oraz posiada umiejętność poprawnego wykonania zabiegów konserwatorskich K_U05;
U6 - wstępnie potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię tego rodzaju zabytków K_U06;
U19 - ma podstawowe umiejętności językowe w zakresie specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego oraz potrafi rozróżnić, nazwać i poprawnie wykorzystać materiały, urządzenia i środki konserwatorskie K_U19
U21- posiada w stopniu elementarnym umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytkowych obiektów papierowych K_U21
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytkowych obiektów papierowych, ich unikatowości i obowiązku respektowania specyficznych dla kręgu kulturowego zabytku wartości w procesie konserwacji-restauracji K_K01
K2 - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K02;
K3 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) poszczególnych zabiegów konserwatorskich, ich wpływ na zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K03;
K4 - widzi potrzebę uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich K_K04;
K5 - poznał ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich obejmujących zabytki i dzieła sztuki na podłożach papierowych K_K05;
K7 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego zabytków pochodzących z różnych okresów czasu oraz kręgów kulturowych K_K07;
K8 - rozumie doniosłe znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich przeprowadzanych przy zabytkach papierowych K_K08
Teaching methods
(in Polish) Wykłady problemowe, dyskusja w oparciu o przeczytane teksty teoretyczne oraz demonstracja i przećwiczenie wybranych, elementarnych zabiegów i metod konserwatorskich w ramach pracowni
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- discussion
- description
- discussion
Exploratory teaching methods
- observation
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- practical
- laboratory
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- practical
- laboratory
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Podstawowym, wstępnym wymogiem dopuszczającym studenta do uczestnictwa w zajęciach jest pozytywne zaliczenie I roku studiów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki.
Bezpośrednio przygotowującymi zajęciami kursowymi do uczestnictwa w przedmiocie są:
- Technologia papieru i skóry (wykłady i ćwiczenia), semestr 3 (zimowy)
- Żywice sztuczne w konserwacji papieru i skóry (ćwiczenia), semestr 3 (zimowy)
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Notes
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: