Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
7
Language:
Polish
Atelier of conservation and restoration of historic book block 1402-PK-3Z-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (135 godz., 4,5 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 120 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 15 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 75 godz., 2,5 ECTS):
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.
- czytanie literatury: 15 godz.
- wykonanie dokumentacji konserwatorskiej - opisowej i fotograficznej, zgodnej z obowiązującym schematem: 50h
RAZEM WSZYSTKICH GODZIN: 210 godz. (7 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1-ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z konserwacją i restauracji bloku książki zabytkowej (K_W01);
W2-rozumie relację pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów obejmujących tematykę konserwacji bloków kodeksów zabytkowych, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju (K_W02);
W3-zna wiedzę teoretyczną i praktyczną wiążącą się ze specyfiką oraz metodyką działań i zbiegów konserwatorskich przeprowadzanych na zabytkowych blokach książek (K_W03);
W4-przedstawia mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię książek zabytkowych (K_W04);
W5-zna podstawy fotografii i technik dokumentacji zabytkowej książki, badań i procesów konserwatorskich i restauratorskich (K_W12);
W6-definiuje zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy podczas przeprowadzania zabiegów konserwatorskich (K_W13).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1-umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania bloku książki zabytkowej, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich-restauratorskich uwzględniając specyfikę tych zabytków (K_U01);
U2-prawidłowo wykorzystuje zdobytą wiedzę do określenia, rozpoznania i opisywania budowy techniczną bloku książki zabytkowej z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych tegoż zabytku (K_U02);
U3-stosuje zabiegi konserwatorskie i restauratorskie opracowane w projekcie dla zabytkowych bloków książek (K_U05);
U4-przygotowuje dokumentację konserwatorską książki zabytkowej (K_U09);
U5-podejmuje samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji przydzielonych w trakcie zajęć prac konserwatorskich dotyczących zabytkowych bloków książki (K_U016);
U6-jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach (K_U17);
U7-ma umiejętności językowe w zakresie sztuki oraz specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego, właściwego dla konserwacji-restauracji bloku zabytkowej książki (K_KU19);
U8-posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytkowych kodeksów (K_KU21).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1-dostrzega znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytkowych książek, ich unikatowości i obowiązek respektowania specyficznych dla kręgu kulturowego zabytku wartości w procesie konserwacji i restauracji (K_K01);
K2-świadomie przestrzega zasady etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich i restauratorskich (K_K02);
K3-świadomie uwzględnia kontekst kulturowy dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich (K_K04);
K4-dostrzega ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich zabytkowych książek (K_K05);
K5-potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K06);
K6-dostrzega znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorskich - restauratorskich przeprowadzanych przy książkach zabytkowych (K_K08).
Teaching methods
(in Polish) Case study – wykonanie przez studenta projektu konserwatorskiego-restauratorskiego oraz dokumentacji dla bloku zabytkowej książki; problemowe dyskusje inicjujące i podsumowujące przeprowadzone działania konserwatorskie i restauratorskie; praktyczne ćwiczenia w realizacji zabiegów konserwatorskich i restauratorskich wykonywane indywidualnie i zespołowo.
Expository teaching methods
- narration
Exploratory teaching methods
- case study
- laboratory
- practical
- situational
- experimental
- laboratory
- practical
- situational
- experimental
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
Prerequisites
(in Polish) Pozytywne zaliczenie przedmiotów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, specjalności Konserwacja Papieru i Skóry na kursie od I do II roku studiów oraz objętych programem wakacyjnych praktyk zawodowych.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: