Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0218
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Practical aspects of conservation design 1402-PA-4L-SJ
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- Godziny kontaktowe
15 godz. konwersatorium
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 (0,5 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
a) czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – z przygotowaniem projektu konserwatorskiego wybranego zabytku oraz praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej przekazanej na wykładach w poprzednim semestrze 15 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:15 (0,5 ECTS)
Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna i potrafi wykorzystać w tworzeniu projektu konserwatorskiego terminologię konserwatorską (K_W01);
W2: Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami projektowania konserwatorskiego, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju (K_W02);
W3: Posiada wiedzę i umiejętność wartościowania zabytków w projektowaniu konserwatorskim (K_W07);
W5: Zna podstawy historii i teorii ochrony oraz konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków, a także ich interpretacji i wartościowania (K_W08).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować projekt i program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich (K_U01);
U2: Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych w procesie projektowania konserwatorskiego (K_U02);
U3: Potrafi ocenić wartości oraz określać główne i szczegółowe cele służące realizacji projektu konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku (K_U03);
U4: Posiada umiejętność wykorzystania dotychczasowej wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych do przygotowania projektu konserwatorskiego (K_U04).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie projektowania konserwatorskiego (K_K01);
K2: Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej w realizacji projektu konserwatorskiego (K_K02);
K3: Ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje podczas realizacji projektu konserwatorskiego (K_K03);
K4: Ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich podejmowanych podczas projektowania konserwatorskiego (K_K04);
K5: Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich w procesie projektowania konserwatorskiego (K_K05);
K6: Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła, jako wyniku realizacji projektu restauratorskiego (K_K08).
Teaching methods
(in Polish) Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium z włączeniem studentów do rozwiązywania zadań problemowych na przykładach wybranych przez nich obiektów zabytkowych, zakończone przygotowaniem przez studentów programu prac badawczych i konserwatorskich oraz projektu zawierającego główną koncepcję konserwatorską i zestaw zalecanych działań uporządkowanych według podziału: pilne, dalekosiężne, cykliczne.
Exploratory teaching methods
- seminar
- round table
- presentation of a paper
- project work
- round table
- presentation of a paper
- project work
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość elementarnej terminologii konserwatorskiej pomocnej w tworzeniu projektu konserwatorskiego.
Posiadanie wiedzy:
- o specyfice przedmiotowej i metodologicznej badań i wartościowania zabytków z obszaru zabytków papierowych i skórzanych;
- z zakresu etyki konserwatorskiej obowiązującej w kręgu kultury europejskiej, amerykańskiej, dalekowschodniej i polskiej;
Posiadanie umiejętności:
- wykorzystania wiedzy teoretycznej dla przygotowania projektu konserwatorskiego;
- językowych z zakresu specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego;
Posiadanie świadomości:
- konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich;
- skutków działań konserwatorskich, ich wpływu na zabytek i związanej z tym odpowiedzialności;
- potrzeby dalszego kształcenia, pogłębiania wiedzy i umiejętności (także interpersonalnych) oraz potrzeby włączenia innych ludzi specjalistów i niespecjalistów w ochronę dziedzictwa.
Course coordinators
Term 2024/25L: | Term 2025/26L: | Term 2022/23L: | Term 2023/24L: |
Bibliography
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Notes
|
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: