Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Natural and artificial stone in sculpture and architecture – ceramics 1402-NiSzK-3Z-SJ
This course has not yet been described...
|
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30
Łącznie godziny realizowane z nauczycielem akademickim 30 (1ECTS)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i
uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane
powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury: 15 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną): 15 godz. - wszystkie problemy dokładnie i
precyzyjnie omówione są w wykładach
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 30godzin (1ECTS)
Łącznie 60 godzin (2ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W.1. Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_W04
W.2. Posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich. K_W05
W.3. Zna metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków. K_W06
W.4. Zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i wartościowania dzieł sztuki (K_W07);
W.5. Zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków (K_W08);
W.6. Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych (K_W09);
W.7. Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego (K_W10);
W.8. Ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy (K_W13).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U.1. Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich (K_U01);
U.2. Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych (K_U02);
U.3. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego (K_U04);
U.4. Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków (K_U06);
U.5. Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych (K_U10).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K.1. Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji – restauracji (K_K01);
K.2. Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);
K.3. Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich, m.in. związane z używanymi preparatami, na obiekty zabytkowe, środowisko naturalne, ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);
K.4. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich (K_K05);
K.5. Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko – restauratorskich (K_K08).
Teaching methods
(in Polish) Wykład
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- classic problem-solving
- classic problem-solving
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wiadomości z dziedziny profilaktycznej konserwacji kamieni naturalnych i sztucznych, metod i materiałów służących wzmacnianiu i uzupełnianiu ubytków w kamiennych obiektach zabytkowych. Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki.
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: