Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0218
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Conservation and restoration of metal artefacts 1402-KZM-4L-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Total student workload
(in Polish)
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w pracowni: 45godz.
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 45(1,5ECTS)
Czas poświęcony na pacę indywidualną studenta:
- czytanie literatury: 10 godz.
- przygotowanie dokumentacji: 5 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 15(0,5ECTS)
Łącznie: 60 godz. (2 pkt ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) - W1: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie zabytków metalowych (zgodnie z K_W04),
- W2: zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na zabytki metalowe (zgodnie z K_W05),
- W3: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa zabytkowych metali oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich stosowanych w ich konserwacji (zgodnie z K_W06),
- W4: posiada wiedzę dotyczącą dawnych technik metaloplastycznych (zgodnie z K_W09).
Learning outcomes - skills
(in Polish) - U1: umie określić stan zachowania oraz przyczyny zniszczeń zabytków metalowych (zgodnie z K_U01),
- U2: potrafi rozpoznać i opisać budowę techniczną zabytków metalowych (zgodnie z K_U02),
- U3: potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego zabytku metalowego (K_U03),
- U4: posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego zabytku metalowego (zgodnie z K_U04),
- U5: posiada umiejętność wykonania zabiegów konserwatorskich i restauratorskich w zabytku metalowym (zgodnie z K_U05),
- U6: potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na zabytki metalowe (zgodnie z K_U06),
- U7: posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań zabytku metalowego (zgodnie z K_U07),
- U8: potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych i fizycznych obiektu metalowego z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych (zgodnie z K_U08),
- U9: posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej zabytku z metalu (zgodnie z K_U09),
- U10: rozpoznaje rodzaje technik metaloplastycznych (zgodnie z K_U10),
- U11: potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik metaloplastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich (zgodnie z K_U13),
- U12: potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich w zabytku metalowym (zgodnie z K_U14),
- U13: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych (zgodnie z K_U17).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) - K1: ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków z metalu, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji (zgodnie z K_K01),
- K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (zgodnie z K-K02),
- K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek z metalu oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (zgodnie z K_K03),
- K4: ma świadomość i rozumie konieczność uwzględnienia kontekstu kulturowego dzieła sztuki i zabytku z metalu w decyzjach konserwatorskich (zgodnie z K_K04),
- K5: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień (zgodnie z K_K05).
Teaching methods
(in Polish) Obserwacja - określenie techniki wykonania i stanu zachowania.
Dyskusja - założenia konserwatorskie i ustalenie metodyki zabiegów konserwatorskich (wstęp do
przygotowania projektu konserwatorskiego).
Projekt - przygotowanie projektu konserwatorskiego.
Doświadczenie - wykonanie prób w celu dobrania materiałów konserwatorskich.
Ćwiczenie - wykonanie zabiegów konserwatorskich.
Case study - opis techniki wykonania, stanu zachowania, przebiegu prac konserwatorskich w
ramach dokumentacji konserwatorskiej.
Observation/demonstration teaching methods
- exhibition
- display
- display
Expository teaching methods
- discussion
- description
- description
Exploratory teaching methods
- observation
- practical
- classic problem-solving
- experimental
- project work
- practical
- classic problem-solving
- experimental
- project work
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość materiałoznawstwa metali, procesów korozyjnych oraz ich konserwacji w zakresie wykładu „Konserwacja metali”
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: