Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0218
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Atelier of conservation of historic fabrics 1402-KTZ-5Z-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) godziny kontaktowe 60 (15 wykład+ 45 ćwiczenia)
godziny niekontaktowe 60 w tym przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu
Łącznie 120 godz (4ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: posiada podstawową wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z tworzeniem projektu konserwatorskiego dotyczącego konserwacji i restauracji tkanin zabytkowych (K_W01);
W2: wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów obejmujących tematykę konserwacji tkanin zabytkowych, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dla tworzenia projektu konserwatorskiego dla obiektów tekstylnych ( K_W02);
W3: posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną wiążącą się ze specyfiką oraz metodyką działań i zabiegów konserwatorskich przeprowadzanych na tkaninach zabytkowych (K_W03);
W4: zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków objętych zajęciami (K_W04);
W5: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji w omawianej grupie zabytków tekstylnych oraz wykorzystywanych materiałów konserwatorskich (K_W05);
W6: zna podstawy fotografii i technik dokumentacji tej grupy zabytków, badań i procesów konserwatorskich - restauratorskich (K_W12);
W7: ma konieczną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wymaganej podczas przeprowadzania zabiegów konserwatorskich (K_W13).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania wybranych zabytków tekstylnych (makaty, ornaty, sztandary, nakrycia głowy, i in.) określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich uwzględniając specyfikę tych zabytków (K_U01);
U2: potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną tkanin zabytkowych z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych tych zabytków (K_U02);
U3: potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/ zabytku i zasad etyki konserwatorskiej obowiązującej w danym kręgu kulturowym (K_U03);
U4: posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich i restauratorskich przewidzianych projektem dla zbytków tekstylnych (K_U05);
U5: posiada umiejętność opracowania dokumentacji konserwatorskiej (K_U09);
U6: potrafi samodzielnie podejmować decyzje dotyczące projektowania i realizacji przydzielonych w trakcie zajęć prac konserwatorskich (K_U16);
U7: ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w wykładanym zakresie (K_U19).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków tekstylnych, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji (K_K01);
K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej e działaniach konserwatorskich - restauratorskich (K_K02);
K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);
K4: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich tkanin zabytkowych (K_K05);
K5: rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego zabytków pochodzących z różnych okresów czasu oraz kręgów kulturowych (K_K07);
K6: rozumie doniosłe znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich przeprowadzanych przy zabytkach tekstylnych (K_K08).
Teaching methods
(in Polish) Praktyczne ćwiczenia w realizacji zabiegów konserwatorsko-restauratorskich wykonywane indywidualnie i zespołowo; dyskusje inicjujące i podsumowujące przeprowadzone działania konserwatorsko-restauratorskie.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- description
- narration
- description
- narration
Exploratory teaching methods
- case study
- practical
- project work
- situational
- practical
- project work
- situational
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- exchange and discussion methods
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: