Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0218
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Conservation of wood 1402-KD-3L-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny kontaktowe podczas zajęć: 45 h
Konsultacje z nauczycielem akademickim: 15 h
Łącznie godziny realizowane z nauczycielem akademickim: 60 h (2 ECTS)
Godziny pracy własnej studenta: czytanie literatury, opracowanie dokumentacji konserwatorskiej: 30 h (1 ECTS)
Łącznie 90 h (3 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami konserwacji drewna, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju w tej problematyce (K_W02, K_W08, K_W09)
W2: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich drewnianych obiektów zabytkowych (K_W03, K_W06)
W3: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa różnorodnych obiektów drewnianych oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich przeznaczonych do ich konserwacji (W_05)
W4: ma elementarną wiedzę na temat bezpiecznego postępowania z odczynnikami chemicznymi, które służą do oczyszczania, klejenia i konsolidacji zabytków z drewna (K_W13)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich dla drewnianego obiektu zabytkowego )K_U01)
U2: potrafi wstępnie określić, rozpoznać budowę techniczną z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych (K_U02)
U3: posiada umiejętność wykonywania zabiegów z zakresu konserwacji profilaktycznej, oczyszczania, wzmacniania strukturalnego, dezynfekcji, zabezpieczenia warstw dekoracyjnych przy zabytkach drewnianych (K_U05)
U4: potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków, rozróżnia metody i środki chemiczne stosowane do oczyszczania, dezynfekcji, stabilizacji, podklejania, wzmacniania i zabezpieczania zabytków drewnianych, posiada umiejętność oceny efektywności i bezpieczeństwa użycia wybranych metod i materiałów (K_U06)
U5: posiada umiejętność pozwalającą na opracowanie i przedstawienie wyników z pracy w formie pisemnej (K_U07)
U6: potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi. Umie na drodze analizy i interpretacji uzyskanych wyników badań wstępnie rozpoznać problematykę konserwatorską wybranego obiektu drewnianego (K_U08)
U7: posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej prac przy drewnianym obiekcie zabytkowy (K_U09)
U8: rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych wykorzystywanych do wykańczania drewnianych obiektów (K_U10)
U9: potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich przy drewnianych obiektach zabytkowych (K_U14)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) drewnianych obiektów zabytkowych (K_K01)
K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki postępowania przy drewnianych obiektach zabytkowych (K_K02)
K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na obiekt drewniany oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03, K_K04)
K4: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich dotyczących różnego rodzaju obiektów drewnianych(K_K05)
K5: potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania przy obiekcie drewnianym (K_K06)
K6: rozumie znaczenie kształtowania estetyki obiektu drewnianego jako wyniku prac konserwatorsko – restauratorskich (K_K08)
Teaching methods
(in Polish) Ćwiczenia– indywidualna i grupowa praca studentów pod kierunkiem prowadzącego wzbogacona o metodę podającą, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu prac przy obiekcie zabytkowym.
Expository teaching methods
- description
- discussion
- discussion
Exploratory teaching methods
- experimental
- case study
- observation
- practical
- case study
- observation
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) U1 – student wykorzystuje metodę badań architektonicznych w celu przeprowadzenia analizy zabytku, jego rozwarstwienia
chronologicznego oraz rekonstrukcji wybranych faz budowlanych (K_U02)
U2 – student wykorzystuje wyniki badań architektonicznych w celu określenia wniosków konserwatorskich dla zabytków architektury
(K_U04)
U3 – student analizuje różnymi kryteriami konstrukcje drewniane i murowane (K_U09)Zaliczony wykład z konserwacji drewna, zaliczone ćwiczenia z metodyki konserwacji drewna, zaliczenia innych przedmiotów zgodnie z obowiązującym programem studiów.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: