Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0220
ECTS credits:
1
Language:
Polish
History of medieval art 1402-Hssp-1z-s1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe ćwiczeń (30 godz.) przewidziane w planie i programie studiów (1 sem. 15godz. + 2 sem. 15godz.)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek z zajęć; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury do wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń; opracowanie terminologii; bieżące przygotowywanie materiału do ćwiczeń, systematyczne przygotowywanie się do zadawanych zagadnień i testów w ramach ćwiczeń) - 15 godz.
3. Czas, wymagany do przygotowania się do zaliczenia zajęć - zaliczenia z oceną po pierwszym i drugim semestrze (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych) - 15 godz.
Łącznie: 60 godzin pracy za 2 p. ECTS
I semestr – 1 p. ECTS
II semestr – 1 p. ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student:
W1: ma ogólną świadomość złożonej problematyki badawczej sztuki średniowiecznej powszechnej (źródła poznawcze, problemy ikonologiczne, kwestia interpretacji i sporów naukowych, przeszłych i aktualnych) [K_W02]
W2: zna periodyzację sztuki średniowiecznej w Europie [K_W02];
W3: zna chronologię kultury i sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyńskiej, którą postrzega w kategoriach powszechnego dziedzictwa kultury chrześcijańskiej oraz jako istotną cząstkę kulturowej spuścizny Wschodu w stałej relacji i dialogu z kulturą Zachodu [K_W02; K_W05];
W4: zna terminologię sztuki średniowiecznej (architektura, zabytki ruchome, typologia, ikonografia) [K_W05];
W5: ma uporządkowaną wiedzę o najważniejszych zjawiskach artystycznych średniowiecza w obrębie architektury sakralnej i świeckiej, iluminatorstwa, malarstwa ściennego i tablicowego, rzeźby monumentalnej i snycerstwa oraz wybranych zagadnień z rzemiosła artystycznego (odlewnictwo, złotnictwo, tkanina) w zakresie sztuki powszechnej kręgu łacińskiego, elementów sztuki Bizancjum [K_W05];
W6: zna genezę i kształtowanie się średniowiecznych form i typów architektonicznych, wystrojów i dekoracji architektonicznej oraz ich uwarunkowań ideowych [K_W05]
W7: zna najważniejsze problemy stylu, funkcji i treści ideowych sztuk plastycznych Europy doby średniowiecza [K_W02; K_W05]
W8: zna szerszy kontekst zaistnienia i funkcjonowania sztuki w omawianym okresie: uwarunkowania historii politycznej i religijnej itd. [K_W02; K_W05].
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student:
U1: samodzielnie wyszukuje literaturę, materiały informacyjne i materiał fotograficzny [ikonograficzny] z zakresu dziedzictwa artystycznego okresu średniowiecza, korzystając przy tym z różnych źródeł (tradycyjnych oraz ICT) [K_U01; K_U02];
U2: w oparciu o kwerendę bibliograficzną i materiał fotograficzny, samodzielnie definiuje podstawowe terminy sztuki i kultury średniowiecznej [K_U02; K_U04];
U3: rozpoznaje i datuje najistotniejsze dzieła sztuki średniowiecznej [K_U04];
U4: na poziomie podstawowym opisuje style występujące w architekturze i plastyce średniowiecza przy użyciu języka fachowego [K_U04];
U5: charakteryzuje i porównuje dzieła sztuki średniowiecznej przy użyciu fachowej terminologii [K_U02; K_U04];
U6: rozpoznaje najważniejsze typy ikonograficzne i tematy sztuki średniowiecznej, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki [K_U02; K_U04];
U7: osadza zjawiska artystyczne w kontekście historycznym i kulturowym, z uwzględnieniem czołowych zagadnień badań mediewistycznych [K_U04; K_U07];
U8: jest przygotowany do nauki w dalszym toku kursu z historii sztuki, rozumiejąc paralelizm zjawisk artystycznych w okresach przejściowych oraz problem tradycji i spuścizny artystycznej [K_U04]
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego [K_K02];
K2: ma świadomość doniosłości dziedzictwa kulturowego Europy doby średniowiecza; jest świadom jest świadom jego obecności w kulturze obecnej oraz spoczywającej na współczesnych odpowiedzialności za zachowanie jego wartości dla przyszłych pokoleń [K_K04; K_K06].
Teaching methods
(in Polish) - Ćwiczenia na podstawie zadanych tekstów z towarzyszącą prezentacją multimedialną
- Dyskusja problemowa, case study
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ogólna orientacja w historii Europy od IV do pocz. XVI w.
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: