Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0220
ECTS credits:
4
Language:
Polish
History of Medieval art 1402-Hss-1z-s1
This course has not yet been described...
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Dla całego przedmiotu SZ-SL (semestr zimowy + semestr letni)
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe wykładu (90h - 3p ETCS), konsultacje i wyjścia terenowe 15 h (0,5p ECTS)
2. Godziny realizowane w e-learningu (poza godzinami kontaktowymi przewidzianymi programem studiów) 40 godz. (1,5 p. ECTS)
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną
studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu; przyswojenie materiału z e-learningu; bieżące przygotowywanie materiału do ćwiczeń, systematyczne przygotowywanie się do tekstów i kolokwiów cząstkowych na ćwiczeniach): 40 godz. (za 1,5 p. ECTS).
5. Czas, wymagany do przygotowania się do zaliczenia ćwiczeń i egzaminu cząstkowego po pierwszym semestrze oraz egzaminu całościowego po II semestrze (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych, uzupełnienie literatury, powtórka materiału z e-learningu): 30godz. (za 1,5 p. ECTS)
Łącznie w roku akademickim: 240 godzin pracy studenta za 8 p. ECTS, w tym:
>>> I semestr: godziny kontaktowe wykładu i konsultacji (3p. ECTS) + praca własna e-learning, wyjazdy i konsultacje (1,5 p. ECTS) + przygotowanie do zaliczeń (0,5 p.) ECTS
>>> II semestr: godziny kontaktowe wykładu (3 p. ECTS) + praca własna, konsultacje i e-learning (2 p. ECTS) + przygotowanie do egzaminu (1p. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student:
W1: ma ogólną świadomość złożonej problematyki badawczej sztuki średniowiecznej powszechnej i polskiej (źródła poznawcze, problemy ikonologiczne, kwestia interpretacji i sporów naukowych, przeszłych i aktualnych) [K_W02];
W2: zna periodyzację sztuki średniowiecznej w Europie i Polsce [K_W02];
W3: zna chronologię kultury i sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyńskiej, którą postrzega w kategoriach powszechnego dziedzictwa kultury chrześcijańskiej oraz jako istotną cząstkę kulturowej spuścizny Wschodu w stałej relacji i dialogu z kulturą Zachodu [K_W02, KW_03];
W4: zna terminologię sztuki średniowiecznej (architektura, zabytki ruchome, typologia, ikonografia) [K_W02];
W5: ma uporządkowaną wiedzę o najważniejszych zjawiskach artystycznych średniowiecza w obrębie architektury sakralnej i świeckiej, iluminatorstwa, malarstwa ściennego i tablicowego, rzeźby monumentalnej i snycerstwa oraz wybranych zagadnień z rzemiosła artystycznego (odlewnictwo, złotnictwo, tkanina) w zakresie sztuki powszechnej kręgu łacińskiego, elementów sztuki Bizancjum oraz zjawisk w sztuce na terenie obecnej Polski [K_W02];
W6: zna genezę i kształtowanie się średniowiecznych form i typów architektonicznych, wystrojów i dekoracji architektonicznej oraz ich uwarunkowań ideowych [K_W02];
W7: zna najważniejsze problemy stylu, funkcji i treści ideowych sztuk plastycznych (Bizancjum, Europy, Polski] doby średniowiecza [K_W02];
W8: zna szerszy kontekst zaistnienia i funkcjonowania sztuki w omawianym okresie: uwarunkowania historii politycznej i religijnej, ryt liturgiczny i jego przemiany, teologia, podstawy ideowe władzy cesarskiej i królewskiej oraz potrzeby ostentacji i propagandy itd. [K_W02, K_W03];
W9: zna podstawowe problemy wartościowania dziedzictwa średniowiecza i bieżące zagadnienia, związane z jego ochroną [K_W01, K_W03].
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student:
U1: samodzielnie wyszukuje literaturę, materiały informacyjne i materiał fotograficzny [ikonograficzny] z zakresu dziedzictwa artystycznego okresu średniowiecza, korzystając przy tym z różnych źródeł (tradycyjnych oraz ICT) [K_U01];
U2: w oparciu o kwerendę bibliograficzną i materiał fotograficzny, samodzielnie definiuje podstawowe terminy sztuki i kultury średniowiecznej (w tym bizantyńskiej) [K_U01, K_U03];
U3: rozpoznaje i datuje najistotniejsze dzieła sztuki średniowiecznej [K_U04];
U4: na poziomie podstawowym opisuje style występujące w architekturze i plastyce średniowiecza przy użyciu języka fachowego [K_U03, K_U04];
U5: charakteryzuje i porównuje dzieła sztuki średniowiecznej przy użyciu fachowej terminologii [K_U03, K_U05, K_U06];
U6: rozpoznaje najważniejsze typy ikonograficzne i tematy sztuki średniowiecznej, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki [K_U04];
U7: osadza zjawiska artystyczne w kontekście historycznym i kulturowym, z uwzględnieniem czołowych zagadnień badań mediewistycznych [K_U02];
U8: jest przygotowany do nauki w dalszym toku kursu z historii sztuki, rozumiejąc paralelizm zjawisk artystycznych w okresach przejściowych oraz problem tradycji i spuścizny artystycznej [K_U02, K_U08].
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego [K_K02];
K2: ma świadomość doniosłości dziedzictwa kulturowego doby średniowiecza Europy, Polski i Kościoła Wschodniego; jest świadom jest świadom jego obecności w kulturze obecnej oraz spoczywającej na współczesnych odpowiedzialności za zachowanie jego wartości dla przyszłych pokoleń [K_K04, K_K05].
Teaching methods
(in Polish) Wykład problemowy z pokazem multimedialnym
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- problem-based lecture
Prerequisites
(in Polish) Ogólna orientacja w historii Europy, Polski i Bizancjum od V do pocz. XVI w.
Ogólna orientacja w historii kultury europejskiej doby średniowiecza.
Ogólna orientacja w problematyce średniowiecznej filozofii i religii (w tym - podstawowa znajomość Biblii).
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2023/24Z: | Term 2022/23Z: | Term 2024/25Z: |
Bibliography
|
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: